Een Piper Tri-Pacer, ruim 60 jaar oud maar beter dan nieuw

N8664D Piper PA-22-160 Tri-Pacer

Oshkosh EAA AirVenture, 25 juli 2017 – Tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh liepen we voorbij een werkelijk prachtige Piper PA-22-160 Tri-Pacer. Het ging om de N8664D met constructienummer 22-5872. In 1958 liep dit toestel van de band af bij de Piper fabriek in Lock Haven, inmiddels al meer dan 60 jaar geleden.
Dit toestel is eigendom van Mark Wyant uit Dallas. Hij heeft dit kistje zodanig gerestaureerd dat het er eigenlijk beter uitziet dan nieuw. Al met al heeft de eigenaar er bijna $250.000,- aan gespendeerd, veel meer dan wat ooit de nieuwwaarde van dit kistje was. Dat noemen we nog eens liefde voor een vliegtuig!

Anyone can fly

Het boek ‘Anyone can fly’ van Jules Bergman ter inspiratie

Die liefde ontstond in 1974 toen Mark Wyant het boek ‘Anyone can fly’ van Jules Bergman las. Dat ging over Bergman die leerde vliegen in een Piper Tri-Pacer. Dat wilde hij ook! Op z’n vijftiende nam hij daarop vlieglessen, eerst nog in een Cessna 150.
Zijn vader leek het een leuk idee om samen met zijn zoon een eigen vliegtuig te kopen, een Piper Tri-Pacer natuurlijk. Dat werd de N8664D. De Tri-Pacer werd voor $5.000,- aangeschaft. Toen hij zeventien was behaalde hij zijn brevet in dit kistje en vloog met familie en vrienden in de rondte.
Na een goed jaar werd de N8664D weer verkocht en maakte Mark Wyant carrière als commercieel piloot. Hij vloog onder andere bij American Eagle en belandde op de Boeing 767 van American Airlines.

Teruggevonden

Na zijn pensionering zocht Wyant uit waar zijn geliefde Tri-Pacer uithing. Dat bleek redelijk bij hem in de buurt te zijn. Het kistje bestond in elk geval nog. Vervolgens heeft hij drie jaar op rij de eigenaar gebeld met de vraag of hij het toestel wilde verkopen. Toen hij bij de derde keer meer dan het dubbele bood van de waarde van het toestel wisselde het van eigenaar. Helaas bleek het kistje wel redelijk verwaarloosd en het moest gerestaureerd worden.
Voor de restauratie werd American Legend Aircraft Company. ingeschakeld. Zij kregen de opdracht om de Piper weer terug te brengen in nieuwstaat. In een bijzonder knap en krap tijdschema van zes maanden wist men het toestel geheel te restaureren. Men startte in januari 2017 en de eigenaar wilde er in juli 2017 mee naar Oshkosh vliegen.
Ieder boutje en schroefje werd vervangen. Er is een nagelnieuwe 160 pk (118 kW) Lycoming O-320 motor in gekomen. Zelfs het stikwerk werd exact zo uitgevoerd zoals Piper dat in de fabriek vroeger deed.
Toen Wyant in zijn jeugd met het toestel vloog was het geel met wit. Dat was echter niet de kleurstelling waarmee het in 1958 geproduceerd was. Via oude archieven wist men te achterhalen welke kleuren oorspronkelijk op het toestel zaten, dat was Santa Fe red en Daytona white. Een klassieke Piper-kleurencombi.
Ook de binnenkant werd in originele staat teruggebracht. De bekleding was zoals in die tijd in een Mercury Marquis automobiel werd gebruikt. Die bekleding was nog voorhanden.

De bekleding werd ook in Mercury automobielen uit die tijd gebruikt

Verborgen vernieuwingen

Voor het instrumentenpaneel moest het een en ander aan slimmigheden bedacht worden zodat het paneel er authentiek uit kon blijven zien. De moderne tijd vergt nu eenmaal een aantal instrumenten (zoals een transponder) die men in 1958 nog niet had.
Als oplossing werd gekozen voor een authentiek paneel met afneembare frontjes. Deze paneeltjes hebben zelfs verlichting in zich. Als ze eenmaal weggehaald zijn komt er een moderne Garmin GTN 750 met touchscreen en een Garmin GTX 345 ADS-B Out/In transponder tevoorschijn. Dit alles zit achter het rechthoekige paneeltje in het midden van de cockpit.

Achter het middelste paneeltje gaan twee moderne Garmin instrumenten schuil

Beter dan nieuw

Een paar dingen zijn verbeterd ten opzichte van de Tri-Pacer zoals deze de fabriek verliet. Zo is de verlichting vervangen door led-lampjes. Ook zijn de oorspronkelijke remmen vervangen van BFGoodrich naar de meer betrouwbare Cleveland wielen en remmen.
Zo kunnen we eigenlijk stellen dat deze Tri-Pacer na 1.800 manuren restauratiewerk beter dan nieuw is geworden. Het is wellicht de mooiste en duurste Piper Tri-Pacer ter wereld geworden.
Inmiddels staat de Piper Tri-Pacer in een hangaar op steenworp afstand van waar het in zijn jeugd stond. Tegenwoordig wordt het gezelschap gehouden door het andere vliegtuig van Wyant, zijn Cessna Citation Mustang.

Let ook eens op de tijdschriften uit de tijd waarin dit vliegtuig werd gebouwd

Prijswinnaar

Tijdens de EAA AirVenture 2017 viel de Tri-Pacer ook op bij de jury. Het sleepte de Silver Lindy binnen als ‘Reserve Grand Champion’. De Tri-Pacer moest het afleggen tegen de eerste productie Cessna 172 uit 1955. De N5000A ging er met de Golden Lindy vandoor als Grand Champion.

N5000A Cessna 172 (1e productiemodel, c/n 28000) werd met de Golden Lindy gelauwerd

In 2018 viel de N8664D ook in de prijzen tijdens Sun ’n Fun in Lakeland, Florida. Daar werd het in de categorie Contemporary (vliegtuigen van 01-01-1956 tot 31-12-1970) ‘Reserve Grand Champion’.

N8664D Piper PA-22-160 Tri-Pacer viel al een aantal keer in de prijzen

Geef een reactie