Lelystad Airport, 20 augustus 2019 – Op de planning stond een Zwitserse Pilatus PC-12. Een vlucht die vanaf Zurich zou arriveren en die wel vaker wordt uitgevoerd door de HB-FVD. Deze keer werd echter met de HB-FVC gevlogen. Een Pilatus PC-12/47E.
Na de landing werd de kist op het BRAVO-platform geparkeerd. De piloot hielp zijn enige passagiere met het uitladen van haar reistas. Daarvoor zwaaide de grote vrachtdeur achter in de romp even open. Daarna werd de kist gereed gemaakt voor de nacht.
Een Franse Cessna 172 in de vorm van de F-HFPK arriveerde vanuit Enghien Moisselles Airport (LFFE). Daar vliegt deze Cessna 172S Skyhawk SP – die is uitgerust met een Garmin G1000 cockpit – voor Les Ailerons – Aero-Club D’Enghien-Moisselles.
Een leuke visitor landde aan het einde van de middag. Het betrof een klassieke Piper PA-30-160 Twin Comanche B uit 1966 (c/n 30-1076). Goed bouwjaar! 🙂 De kist kwam voor een korte tankstop.
Er is op Internet weinig over dit toestel terug te vinden. Deze twin is eerder de N170DA geweest. Het vliegtuig werd eerder dit voorjaar via Planecheck.com te koop aangeboden in Noorwegen, vraagprijs €44.000,-
Mogelijk is de kist verkocht. In het Amerikaanse luchtvaartregister staat bij dit toestel een mutatie per 15 augustus 2019. Dat kan op de verkoop duiden al is de Britse Trustee, waar het toestel bij staat ingeschreven, ongewijzigd. Het zou zomaar kunnen dat dit een afleveringsvlucht betrof na de verkoop.
Wissling van de wacht
De Lifeliner2, de traumahelikopter die op Rotterdam – The Hague gebaseerd staat, werd vandaag gewisseld. De PH-TTR Airbus Helicopters H135 arriveerde op Lelystad Airport en werd voor de ANWB hangaar geparkeerd.
Daar stond de PH-ULP al gereed voor vertrek. Een korte tijd stonden beide helikopters gebroederlijk naast elkaar op het platform voor de hangaar.
Een aantal zaken werden overgebracht van de TTR naar de ULP. Daarna vertrok de PH-ULP richting Rotterdam – The Hague Airport om de rol van Lifeliner2 te vervullen.
KLM7906
De KLM Flight Academy was aanwezig met zowel de PH-KFA als de PH-KFB. Deze laatste vloog met het KLM-vluchtnummer KLM7906. Bij het uittaxiën naar baan 23 konden we de kist even fotograferen. Dat werd gewaardeerd met een omhooggestoken duimpje door een van de leerlingen achterin.
Klaar voor Ede
Ter voorbereiding aan de deelname van de vliegshow ‘Wings of Freedom’ bij Ede, komend weekend, is men bij de Stichting Vroege Vogels druk doende om een aantal kisten in gereedheid te brengen om daar ten toon te stellen en/of voor te vliegen. Men hoopt mee te doen met de PH-JAT North American P-51D Mustang, de N313BT Vultee BT-13A Valiant, PH-NIE Nieuport 28 replica en de PH-BLE Bleriot XI replica. Met de Vultee werd nog even een rondje gevlogen vandaag.
De Bleriot staat al gereed om per aanhanger naar Ede gebracht te worden. Deze fraaie replica zal in een tent komen te staan zodat dit kwetsbare toestel beschermd is tegen onverwachtse weersinvloeden.
Proefdraaien
Bij AIS is men druk met onderhoud aan een aantal Jetstreams. De PH-OCI ging even heen en weer naar SIERRA1 om proef te draaien. Op dat moment was de motorbeplating nog niet gemonteerd. Dit gebeurt wel vaker.
Retourtje Eelde
De lokaal gebaseerde Beech B200 Super King Air N7779V maakte een retourvlucht naar Groningen Airport Eelde. Daar werden een aantal approaches gemaakt. Met een mooie lage sluitertijd komt de snelheid van de Beech in de landing goed tot uiting.
De vergaarbak
Tot slot nog een paar ‘losse plaatjes’.