Homebuilt

Nieuwe homebuilt Vans RV-10 arriveert op Lelystad Airport en wordt de PH-ZME

(PH-ZME) Vans RV-10

Lelystad Airport, 25 augustus 2019 – De warme en lome zondagmiddag werd op Lelystad Airport ruw verstoord door het gebulder van een dikke V8 motor. Dit keer geen vliegtuigmotor, maar een imposante klassieke Scania 141 oplegger van Anton Brouwer uit Vleuten was het die van zich liet horen.

(PH-ZME) Vans RV-10 komt aan op Lelystad Airport

Nu zijn we geen kenners van klassieke trucks, onze interesse ging meer uit naar de bijzondere lading van dit voertuig. Op de dieplader was namelijk een Vans RV-10 bevestigd, het zelfbouwproject van Henkjan van der Zouw. Zijn vliegtuig is bijna klaar en het was nu tijd om de kist op een echt vliegveld te gaan stationeren, Lelystad Airport.

(PH-ZME) Vans RV-10 op de dieplader

Veertien jaar

Al in 2005 is Van der Zouw begonnen met de bouw van dit toestel met als constructienummer 40355. Door diverse omstandigheden heeft het veertien jaar geduurd voordat het toestel af is. De laatste tijd is hard gewerkt om de kist dan toch eindelijk vliegklaar te krijgen. Dat stadium is nu bijna bereikt. En dat na inmiddels meer dan 2.200 bouwuren.

Bijna klaar, hier wordt de elektronica in de vleugel op aangeloten

De Vans RV-10 ziet er erg fraai uit met zijn zilver en antraciet gespoten delen. De geel-oranje-rode striping geeft het geheel een frisse uitstraling.

(PH-ZME) Vans RV-10

ZME Fijnmechanisch Atelier

Het interieur ziet er netjes uit en is gepersonaliseerd. Op de voorstoelen is ‘ZME’ geborduurd. ZME is de naam van het Utrechtse Fijnmechanisch Atelier van Henkjan van der Zouw.
De cabine van de RV-10 is ruim bemeten en doet niet onder voor een Cirrus SR20/22. Het instrumentarium is grotendeels digitaal uitgevoerd. Er zitten niet de allergrootste beeldschermen in, maar dat heeft vermoedelijk te maken dat de kist al in 2005 is besteld. De ontwikkelingen op gebied van digitale cockpits – en daarmee de toepassing van grotere beeldschermen – is de afgelopen jaren snel gegaan.

(PH-ZME) Vans RV-10 ziet er van binnen luxe uit
De voorstoelen zijn voorzien van het logo van ZME Fijnmechanisch Atelier
(PH-ZME) Vans RV-10 met een digitaal instrumentenpaneel

PH-ZME

Op de romp is nog geen registratie aangebracht. Binnenkort komt hier PH-ZME op te staan, een verwijzing naar het bedrijf van de bouwer. De registratie PH-ZME is al kort na de start van de bouw op 13 mrt 2006 gereserveerd. Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport vond men dat de bouw niet snel genoeg vorderde en daarom liet men 9 november 2010 de reservering weer vervallen. Omdat Henkjan van der Zouw toch echt zijn toestel als PH-ZME geregistreerd wil zien heeft hij de reservering opnieuw vast laten leggen op 22 maart 2011.

Binnenkort komt PH-ZME op de kist te staan

Uitladen

Na aankomst op Lelystad Airport werden eerst behoedzaam de vleugels van de dieplader gereden. Vervolgens was de romp aan de beurt. Bevestigd aan een lier, die met beleid werd gevierd, kwam de PH-ZME langzaam achteruitgereden en maakte zo voor de eerste keer een landing op een echt vliegveld.

De vleugels worden van de truck geladen
(PH-ZME) Vans RV-10

De staartvin en de staartvleugel waren met een apart busje al aangevoerd. Alle onderdelen werden in de hangarbox gezet om binnenkort in elkaar gezet te worden.

De staart en de staartvleugel
(PH-ZME) Vans RV-10 wordt zijn nieuwe onderkomen in gereden

Ontwikkeling RV-10

De Vans RV-10 is het eerste vierpersoons vliegtuig ontworpen door de Amerikaan Richard VanGrunsven. De RV-10 vloog voor het eerst op 29 mei 2003. Sindsdien zijn er al meer dan 925 exemplaren van gebouwd door homebuilders over de hele wereld.

De N410RV Vans RV-10 is het prototype dat op 29 mei 2003 voor het eerst vloog

Veel van de Vans modellen zijn leverbaar als staartwielkist of met een neuswiel. De RV-10 is alleen met een neuswiel beschikbaar. Ook is in dit toestel voor het eerst door Vans gebruik gemaakt van zogenaamde ‘gull-wing’ deuren in plaatst van een openklappende canopy. Met deze omhoog klappende deuren is het makkelijker instappen achterin.

De RV-10 heeft omhoogklappende deuren en een ruim interieur

De Vans RV-10 is uit te rusten met verschillende type Lycoming motoren, variërend van 210 pk (175 kW) tot 260 pk (194 kW). De PH-ZME is uitgerust met een forse luchtgekoelde zescilinder Lycoming IO-540 motor van 260 pk (194 kW). Daarmee is een kruissnelheid van 175 knopen te realiseren. Niet slecht voor een zelfgebouwde vierzitter!

RV-10’s in Nederland

In Nederland vliegen nog een tweetal andere Vans RV-10. De PH-RVX en de PH-USN. Beiden hebben 2012 als bouwjaar en ook zijn beiden voorzien van de zwaardere Lycoming motor van 260 pk (194 kW).

Tweede Vans is tweedehands

De PH-ZME is niet het eerste zelfbouwtoestel dat Henkjan van der Zouw bezit. Ook de Vans RV-6 PH-LGR wordt door hem gevlogen. Deze kist werd echter niet door hem zelfgebouwd maar is in de VS door Hector de Dominicus vervaardigd. Tot juni 2006 vloog het als N727LV in Amerika. Deze oude registratie staat nog altijd op de kist naast het Nederlandse kenmerk.

PH-LGR Vans RV-6

Zelfbouwgenen

Het bouwen van vliegtuigen zit duidelijk in de familiegenen. De broer van Henkjan van der Zouw, Alex, heeft meegebouwd aan de pas ingeschreven Sonex Aircraft Sonex PH-AWX. Ook dit toestel staat op Lelystad Airport gebaseerd.

De PH-AWX Sonex Sonex is ook nog maar kortgeleden vliegklaar

Hopelijk kunnen we voor het einde van het jaar de PH-ZME zich zien verheffen boven de Flevopolder. Dat is natuurlijk de ultieme bekroning van het jarenlange bouwproces van deze Vans RV-10.

(PH-ZME) Vans RV-10 staat in zijn box klaar om afgebouwd te worden

Geef een reactie