Breda / Seppe, 19 augustus 2019 – Een korte stop op Breda International Airport leverde een paar aardige foto’s op. Er werd niet bijster veel gevlogen, maar dat was ook niet de verwachting. Er stonden twee twins in het gras, een Cessna 421C Golden Eagle en een Cessna 340. De laatste staat hier volgens ons al een tijdje stil.
De Cessna 421C Golden Eagle vertrok voor een vlucht naar Cahors-Lalbenque Airport (LFCC) een veld dat een flink eindje Frankrijk in ligt even boven Toulouse. Met een mooie wolkenlucht als achtergrond klom de kist uit om met alleen de piloot aan boord naar het zuiden af te reizen. Op de 22e augustus zou het toestel zich weer melden terug in Brabant.
Met de Slingsby’s die op het veld staan wordt regelmatig in de regio gevlogen. Ze worden gevlogen door het Test en Training Centre. Dit is een Advanced Flight Training organisatie. Oud luchtmacht vliegers geven op verzoek gevorderden training aan piloten die zo hun vaardigheden willen vergoten.
Voor het tanken worden de kistjes achter een quad naar de pomp gesleept. De vliegopleiding zit namelijk aan de zuidkant van het veld waarbij men ook de baan moet kruisen om bij de tankinstallatie te komen.
In Nederland vliegen momenteel twee Zlin Z-242L toestellen, de PH-VNX op Teuge en de PH-JAA op Breda. Deze laatste hadden we nog niet eerder gezien. Het kistje kwam uit de hangaar bij Mastenbroek Aeroskill.
Seppe Radio
Op Dit vliegveld doet men er veel aan om de naam Seppe van het toneel te laten verdwijnen. Officieel wordt het veld Breda International Airport genoemd. In de AIP Netherlands wordt sinds dit jaar ook het veld als BREDA/Seppe aangeduid. Des te opmerkelijker dat in de radiocommunicatie nog gewoon ‘Seppe Radio’ wordt gehanteerd. Zowel de vliegtuigen als het grondstation gebruikten vandaag deze aanhef.
Overig verkeer
Tot slot nog een paar foto’s van overig verkeer deze middag;