Waiting on a Friend!

PH-WTG Eurocopter EC135P2+

Lelystad Airport, 29 augustus 2019 – De Rolling Stones zongen het al in 1981 op hun album Tattoo You; ‘Waiting on a Friend’ Dat gevoel had men bij HeliCentre op Lelystad Airport ook waar het gaat om de komst van hun langverwachte ‘Black Beauty’ de Eurocopter EC135P2+ met de registratie PH-WTG. Dit kenmerk is dan ook afgeleid van ‘Waiting’ omdat men lang op het toestel heeft moeten wachten.

PH-WTG Eurocopter EC135P2+

HeliCentre heeft de PH-WTG in Duitsland aangeschaft. Deze matzwarte helikopter is 28 augustus 2019 op Lelystad Airport gearriveerd op een afleveringsvlucht van München via Siegerland naar de Flevopolder.

Bouwjaar 2013 of 2015

De PH-WTG heeft als constructienummer 1067 en het is in 2015 gebouwd, tenminste dat staat op het typeplaatje. Met het bouwjaar is wel iets opmerkelijks aan de hand. Constructienummer 1067 werd in mei 2013 ingeschreven als D-HECH, een testregistratie van de fabriek. Het toestel was toen zilvergrijs met een blauw en wit lijntje. De bedoeling was dat het naar Monaco zou gaan maar dat is niet doorgegaan.

Het typeplaatje van de PH-WTG Eurocopter EC135P2+

Ditzelfde constructienummer werd in februari 2015 opnieuw ingeschreven als D-HECR, eveneens een testregistratie van de fabriek. Maar nu gaf Eurocopter/Airbus Helicopters aan dat het bouwjaar van het toestel 2015 was. Ook staat er niet meer Eurocopter op vermeld, maar Airbus Helicopters als producent. Vanaf dat moment was het toestel matzwart uitgevoerd.
In maart van 2015 werd de registratie D-HHCF en kwam de helikopter in de vloot van Helicopter Travel Munich. Daar werd het voor VIP-vervoer gebruikt.

De PH-WTG Eurocopter EC135P2+ heeft 4 luxe VIP stoelen
Interieur van de PH-WTG Eurocopter EC135P2+

Deze helikopter is gelijk aan de heli’s waarmee in Nederland de politie vliegt. Alleen zit daar geen VIP-interieur in. Dit toestel heeft vier luxe lederen fauteuils. Verder beschikt het over dual pilot IFR instrumenten, extra geluidsisolatie in de cabine, airconditioning en een weer- en verkeersingnaleringssyteem. De opblaasbare drijvers die er aanvankelijk ook op zaten zijn bij HeliCentre niet gemonteerd.

Cockpitlayout

VIP-vervoer

HeliCentre gaat dit toestel baseren op Lelystad Airport. Na aankomst is op bescheiden wijze de naam van HeliCentre op de romp onder de rotor geplaatst. Verder blijft het toestel egaal matzwart. Het gaat ingezet worden voor de (IFR) vliegopleidingen en voor VIP-vervoer. Voor dat laatste doel kan het gelijk aan de bak. In het aanstaande weekend is de Formule1 Grand Prix in Spa, België. Met de PH-WTG gaat HeliCentre VIPs van Maastricht Aachen Airport naar het circuit in Spa vervoeren.

PH-WTG Eurocopter EC135P2+

Tweede nieuwe heli!

Overigens zet HeliCentre bij die klus nog een nieuwe helikopter in. In Engeland is een Eurocopter EC120B Colibri aangeschaft. Deze kist is de PH-HCH geworden. Op aflevering is deze kist eerst naar Maastricht Aachen Airport gestuurd om pas na het weekend op zijn nieuwe thuisbasis Lelystad Airport te arriveren.
De PH-HCH is de ex G-DEVL, een Eurocopter EC120B Colibri met constructienummer 1273. Deze kist stamt uit 2001 en had als testregistratie F-WQDH.

Met dank aan Floris van Dort / HeliCentre voor de mogelijkheid voor de fotoshoot.

2 gedachten over “Waiting on a Friend!

  1. Mooie foto’s en verhaal. De letter achter de modelaanduiding is de fabrikant van de motor:
    P: Pratt & Whitney Canada
    T: Turbomeca (tegenwoordig Safran)

    De vastgestelde geluidsniveau’s met P&W zijn 1,5 – 2 EPNdB lager ten opzichte van Turbomeca

Laat een reactie achter bij Dirk-JanReactie annuleren