BizpropsSportvliegtuigenTwins

Vliegen na een jaar en een lekke band

N2ZN Beech B90 King Air

Lelystad Airport, 30 augustus 2019 – Vandaag vertrok, na een lange tijd van stilstand, de Beech B90 King Air met de Amerikaanse registratie N2ZN. Via ‘Planefinder’ kunnen we achterhalen dat de vorige vlucht van deze kist, de aankomst op Lelystad Airport, dateert van 28 augustus 2018. Nu, na een jaar en twee dagen zat er weer beweging in het toestel.
De kist heeft lange tijd buiten gestaan in het hoekje bij de voormalige hangaar van HeliCentre. De King Air was hier voor langdurig onderhoud, uitgevoerd door een eenmansbedrijf. Vandaag mocht de kist weer terug naar Frankrijk, waar de eigenaar van het toestel resideert.

N2ZN Beech B90 King Air

Met één piloot aan boord riep het toestel op te willen gaan vertrekken en vroeg om zijn IFR-klaring. Het vluchtplan stond evenwel pas een uur later in de systemen en dus mocht de kist nog niet vertrekken. De piloot hoopte de tijd te kunnen bekorten door de motoren lekker warm te laten draaien en om een stukje richting Aviodrome te taxiën om zo de remsystemen even te kunnen testen. Maar tja, als dat gedaan is, is de rest van een uur nog best lang…

De N2ZN Beech B90 King Air staat tijd te doden bij het Aviodrome

Daarop besloot de vlieger maar even naar het BRAVO-platform te taxiën en daar de motoren af te zetten. In de kist werd het al snel warm en dus werd er maar even een klein ommetje in de buitenlucht gewandeld.

N2ZN Beech B90 King Air
N2ZN Beech B90 King Air

Een uur na de eerste keer werden daarna de motoren opnieuw gestart. Nu was de IFR-klaring beschikbaar en kon het toestel vertrekken. Een jaar na aankomst werd vandaag naar Frankrijk gevlogen, vermoedelijk ergens ten noorden van Parijs.

N2ZN Beech B90 King Air
N2ZN Beech B90 King Air

Bij Bogaerds Cord is de N122TL in onderhoud. Deze Great Lakes 2T-1A-2 dubbeldekker uit 1976 is wel vaker bij dit bedrijf gesignaleerd voor de nodige TLC (Tender Loving Care). De afgelopen weken stond de kist voornamelijk binnen. Vandaag mocht het luchten op het platform in een lekker zomerzonnetje. Een ideale setting voor een leuke foto van dit toestelletje dat doorgaans in Duitsland verblijft.

N122TL Great Lakes 2T-1A-2

De OY-TNS van Bioflight was ook op Lelystad Airport voor onderhoud. Deze kist mocht zich melden bij de hangaar van Tom van der Meulen. Na afloop werd kort proefgedraaid met de kist bij SIERRA1.

OY-TNS Vulcanair P.68C

De twee Bioflight Vulcanair’s die tijdelijk op Lelystad gebaseerd staan (OY-GPS en OY-SYS) zijn deze week gewisseld van hun bed & breakfast adresje. Eerst overnachtte men bij HeliCentre. Maar met de komst van de twee nieuwe helikopters in hun vloot (PH-HCH en PH-WTG) is de ruimte nodig voor eigen toestellen. Daarom is nu onderdak gevonden in de Zeusch-hangaar in de buurt van de toren. Ditzelfde geldt ook voor de Franse Piper Chieftain F-HODB. Ook deze is naar de Zeusch-hangaar verhuisd.

Hongaarse Seneca

De Hongaarse Piper PA-24-200 Seneca HA-OTI is al geruime tijd aanwezig op Lelystad Airport. Deze twin werd te koop aangeboden door Air Waterland. Deze kist is in 1973 gebouwd en is zijn carrière begonnen in Nederland bij Schreiner als PH-NAZ. In 1978 werd het uitgeschreven naar Engeland als G-BFKY en vervolgens werd het de N758BL alvorens het naar Hongarije vertrok als HA-OTI.

HA-OTI Piper PA-34-200 Seneca in de hangaar van Air Waterland

Het toestel heeft lange tijd in de algemene hangaar van de luchthaven opgeslagen gestaan. Inmiddels is er plek in de eigen hangaar van Air Waterland en nu staat de twin daar onder dak. Binnenkort zal de kist vertrekken omdat er een nieuwe eigenaar voor is gevonden in het buitenland.

Zo stond de HA-OTI Piper PA-34-200 Seneca in de algemene hangaar op het vliegveld

A1 met een zere teen

De gele terreinwagen van de havendienst met kenmerk A1 kreeg vandaag een lekke band. Net op het moment dat er assistentie bij het tanken verleed zou gaan worden gaf de linker voorband de geest. Alle lucht met een zucht eruit!

Da’s lekker… ’n platte band!

De beduusde havendienstmedewerker had evenwel een praktische oplossing; de sleutels van de A2. En zo werd de vleugellamme Toyota tijdelijk aan zijn lot overgelaten. De doorgaans trouwe vierwieler stond lichtgewond op het platform.

De A1 vleugellam en moederziel alleen op het platform…
Ernstig plat…

Even later kwam een opgeroepen collega van de technische dienst polshoogte nemen, zij hebben er immers verstand van. Hij kon de definitieve diagnose stellen; inderdaad lekke band! Tijd voor handelen, voorzichtig werd de wagen terug naar de toren gereden. De rest van de dag zou deze kreupele 4X4 evenwel niet meer in actie komen.

De TD bevestigd de diagnose; lekke band!

Overig verkeer

Hieronder een collage van het overige verkeer op Lelystad Airport. De 2-DARE stond nog altijd op het platform nadat het de dag ervoor met pech was gestrand. De andere kisten zijn lokaal gebaseerde toestellen. Het aantal bezoekers viel tegen ondanks het fraaie vliegweer.

2-DARE Pilatus PC-12/47E

Geef een reactie