D-GATA Beech 95 Travel Air, sixty and still going strong

D-GATA Beech 95 Travel Air

Juist, 31 augustus 2019 – De D-GATA is nog maar sinds half juni ingeschreven in het Duitse register. Deze schitterende Beech 95 Travel Air uit 1959 heeft tot 14 juni 2019 in Zwitserland gevlogen als HB-GBL. Het constructienummer van deze twin is TD-222. De bijnaam van deze zestigjarige klassieker is ‘Banjo’, een naam die het ook al in Zwitserland droeg.

D-GATA Beech 95 Travel Air met op de neus de naam ‘Banjo’

Bijna zijn hele loopbaan was dit toestel in Zwitserland te vinden, het was daar namelijk al op 23 december 1963 (mooi kerstcadeau!) ingeschreven. Van 13 tot 18 december 1963 heeft ook het ook nog kort een Amerikaanse registratie gehad in de vorm van N2043C. Vermoedelijk een kenmerk tijdens de afleveringsvlucht naar Zwitserland. Over de historie tussen 1959 en 1963 is weinig terug te vinden.

D-GATA Beech 95 Travel Air

De Beech Travel Air moest eind jaren vijftig het gat opvullen tussen de Bonanza en de grotere Twin Bonanza. Er zijn er tussen 1958 en 1968 in totaal 720 van gebouwd in een paar varianten. Deze D-GATA is de eerste versie van de Travel Air, hier zijn er 302 van gebouwd in 1958 en 1959. De Travel Air was daarna de basis voor de latere Beech Baron die nog altijd in productie is.

D-GATA Beech 95 Travel Air, nog maar pas in Duitsland ingeschreven

Het toestel heeft de staart meegekregen van de Beech T-34 Mentor. De vleugelligger is gelijk aan die van zijn grotere broer, de Twin Bonanza. Het toestel is uitgerust met twee Lycoming motoren, goed voor 180 pk (132 kW).

De Beech 95 Travel Air heeft de staart van een Beech T-34 Mentor meegekregen

Aanvankelijk wilde Beechcraft hun model 95 ‘Badger’ (das) noemen. Maar na een briefje van de US Air Force met de mededeling dat men de Russische bommenwerper Tupolev Tu-16 deze codenaam al had meegegeven, veranderde Beechcraft dit in ‘Travel Air’.

D-GATA Beech 95 Travel Air

Indertijd moest de Beech 95 het opnemen tegen zijn concurrenten; de Cessna 310 en de Piper PA-23 Apache. Met zijn prijs van rond de $ 49.500 in 1959 was de Travel Air goedkoper dan de Cessna, maar duurder dan de Piper.

D-GATA Beech 95 Travel Air

 

Het identificatieplaatje van de D-GATA Beech 95 Travel Air

De D-GATA heeft nog de Zwitserse vlag in de staart en ziet er geweldig uit. Het instrumentenpaneel is authentiek en analoog uitgevoerd. Daar is ook nog het voormalige kenmerk HB-GBL terug te vinden.

D-GATA Beech 95 Travel Air heeft nog een mooi klassiek instrumentenpaneel
De voormalige registratie HB-GBL is nog in de cockpit aanwezig

Erg grappig om te zien zijn de uitklapraampjes is de romp. We hadden dit nog niet eerder in geopende positie gezien. Met het fraaie weer op het Duitse Waddeneiland Juist gaf dit een beetje verkoeling op de grond. Tijdens de vlucht zijn de raampjes natuurlijk dicht.

Openklappende raampjes aan weerszijden
Grappig en functioneel

Het aantal Beech 95 Traval Air’s in Europa is gering. En een toestel zo netjes als deze D-GATA is al helemaal een zeldzaamheid. Daar wilden wij graag eenieder even van laten meegenieten!

Op Juist stond de D-GATA naast nog een iconisch vliegtuig van Beechcraft, de Beech V35B Bonanza (D-EMRD)

Geef een reactie