De Carat motorzwever met zijn bijzondere propeller

D-KBTF (AMS Flight) Technoflug TFK-2 Carat A

Nordenrney, 31 augustus 2019 – De eenpersoons Technoflug TFK-2 Carat motorzwever is een niet veel voorkomend type. Dit model is ontwikkeld door Technoflug Leichtflugzeugbau GmbH op Winzeln-Schramberg. Het prototype (c/n 001 – D-KCTF) vloog voor het eerst op 16 december 1997. De productie werd daarna opgestart bij het Sloveense AMS Flight uit Ljubljana. Er is een bescheiden aantal van 31 toestellen geproduceerd. Dat aantal is de stand per 2009. Het lijkt erop dat er daarna geen toestellen meer geproduceerd zijn.
We kwamen een Duits geregistreerd exemplaar tegen op het Duitse Waddeneiland Norderney (EDWY). Daar stond de D-KBTF. Dit is een Carat A met constructienummer 003. Op internet is er nog maar weinig over dit exemplaar te vinden. Het lijkt erop dat het toestel nog niet zo lang geleden dit kenmerk heeft gekregen.

Gevouwen propellerbladen

De Carat valt op doordat de propellerbladen van het toestel naar voren klappen als de motor uitstaat. Zo heeft het toestel tijdens het zweven bijna geen last van de weerstand die de propeller normaal zou bieden.

D-KBTF (AMS Flight) Technoflug TFK-2 Carat A

Andere motorzwevers bergen hun propeller gedurende de zweefvlucht op in de romp of zetten de bladen in vaanstand. Bij de Carat zorgt een gasveer ervoor dat de bladen naar voren klappen. Pas als de motor weer draait worden de propellerbladen weer uitgevouwen als gevolg van de centrifugaal kracht.

D-KBTF (AMS Flight) Technoflug TFK-2 Carat A

Doordat de propellerbladen bij een stilstaande motor altijd naar voren staan kun je dit toestel niet aan zijn propeller aanslingeren. Ook is het niet mogelijk om aan de propellerbladen te trekken of te duwen om de kist handmatig te verplaatsen.

D-KBTF (AMS Flight) Technoflug TFK-2 Carat A

De vleugel en het horizontale stabilo heeft de Carat “geleend” van de Schempp-Hirth Discus. Bij dit zweefvliegtuig zitten de vleugels ter hoogte van het midden van de romp, de Carat is een zogenaamde low-wing, met de vleugels bevestigd aan de onderzijde van de romp.

Van dit model Schempp-Hirth Discus zijn de vleugels en stabilo gebruikt voor de Carat

De hoofdwielen kunnen elektrisch worden ingeklapt. Het staartwieltje kan niet worden ingeklapt.

D-KBTF (AMS Flight) Technoflug TFK-2 Carat A

Als motor heeft deze motorzwever een luchtgekoelde Sauer S1800 motor met vier cilinders. Deze krachtbron is afgeleid van een Volkswagenmotor en levert 54 pk (40 kW).
Net als bij een gewoon zweefvliegtuig kunnen de vleugels gedemonteerd worden. Dat geldt ook voor de T-staart. Zo kan het toestel makkelijk in een aanhanger vervoerd worden. Het in- en uit elkaar halen van de kist kan door één persoon gebeuren.

Geef een reactie