Stiekeme Dornier C-146A van de USAF op Stuttgart

99-3106 Dornier C-146A Wolfhound – USAF, 524th SOS

Stuttgart, 15 september 2019 – Deze Dornier Do.328-110 ziet er ogenschijnlijk normaal en civiel uit. Het is echter een vliegtuig uit de categorie ‘stiekem’. Het behoort toe aan het 524th SOS (Special Operation Squadron) als onderdeel van de 492nd SOW (Special Operations Wing) binnen de Amerikaanse luchtmacht. Deze unit vliegt met twintig van deze geheimzinnige toestellen.
De Dornier Do.328 wordt bij de United States Air Force (USAF) aangeduid als C-146A Wolfhound. Sinds 2009 maakt dit type deel uit van de inventaris van de luchtmacht. De toestellen vallen onder het Non-Standard Aviation (NSAV) programma.
Op het vliegveld van Stuttgart zagen we op de zonnige zondagmorgen van 15 september 2019 de 93106 vertrekken. Deze kist is in 1999 gebouwd en heeft als constructienummer 3106. Het USAF-serienummer is van het bouwjaar en het serienummer afgeleid, te weten 99-3106.
De USAF heeft dit vliegtuig een onopvallend civiel uiterlijk gegeven. Zo valt het niet op als het voor speciale missies op afgelegen vliegvelden verschijnt waar doorgaans geen militaire vliegtuigen opereren. Om de dekmantel van deze C-146A’s te vergroten is er ook nog een civiel kenmerk aan dit vliegtuig toegekend. De 99-3106 staat – opmerkelijk genoeg – ook in het Amerikaanse burgerluchtvaartregister ingeschreven als N525EF. Het staat op naam van het US Air Force Special Operations Command met het hoofdkwartier op Hurlburt Field in Florida. De toestellen hebben allen officieel het nabijgelegen Duke Field als thuisbasis maar zwerven in de praktijk over de hele wereld rond.

Taken

Wat doet een C-146A precies? Dat is niet openlijk bekend. Feit is dat dit toestel aangepast is om vracht- en passagiersmissies uit te voeren. Er kunnen in diverse samenstellingen maximaal 27 passagiers meereizen of 2.700 kilo aan vracht. Ook is het mogelijk om er vier stretchers in te vervoeren als er medische evacuaties nodig zijn.

99-3106 Dornier C-146A Wolfhound – USAF, 524th SOS

Sinds 2011 wordt de C-146A continu ingezet. De website van de USAF meldt dat het momenteel in vier overzeese noodoperaties in de wereld wordt gebruikt.

Historie 99-3106

De Dornier C-146A die we in Stuttgart troffen heeft een civiele historie. Het is niet besteld bij de fabriek maar – net als alle andere Dornier C-146A’s bij de USAF – op de tweedehands markt aangeschaft.

99-3106 Dornier C-146A Wolfhound – USAF, 524th SOS

Het toestel met constructienummer 3106 is gebouwd door Dornier als Do.328-110 en was aanvankelijk de D-CDXC. Vervolgens kwam het in dienst bij Minerva Airlines in Italië als D-CPRY. Van 2005 tot 7 september 2010 vloog deze kist voor Sun Air of Scandinavia als OY-NCE. In die periode droeg het een kleurenschema van British Airways.

99-3106 Dornier C-146A Wolfhound – USAF, 524th SOS klimt uit voor een nieuwe geheime missie

Kort voordat het naar de VS verhuisde is het kenmerk D-CAAB aan het toestel toegewezen. Op 23 september 2010 verscheen het als N525EF in het civiele register van de VS en kwam het op naam te staan van Sierra Nevada Corporation in Nevada. In die periode is het geschikt gemaakt om voor de USAF te kunnen gaan vliegen. Sinds 27 oktober 2011 staat het op naam van de Amerikaanse luchtmacht.

Geef een reactie