Nieuwe Nederlandse Cessna 172P bij Air Waterland en werk aan de winkel bij Satys

PH-AWC Cessna 172P Skyhawk II

Lelystad Airport, 20 september 2019 – Bij Air Waterland waren weer een paar leuke foto’s te maken. Dit actieve bedrijf op gebied van in- en verkoop van vliegtuigen zorgt regelmatig voor interessante toestellen. Eerder dit jaar kocht men in Hongarije de Cessna 172P Skyhawk HA-TUT. In de tussentijd is deze kist op ‘Air Waterland standaard’ gebracht en gereed voor de verkoop. De Cessna is voorzien van een wat moderner blauw uiterlijk en is in Nederland ingeschreven met een ‘Air Waterland registratie’ in de PH-AW.. serie. Dit is het derde toestel in die reeks, dus is het de PH-AWC geworden.

PH-AWC Cessna 172P Skyhawk II

Vandaag stond de PH-AWC buiten voor de deur. De letters van de registratie zijn in blauw en schuin uitgevoerd. Daar is men nog niet helemaal tevreden over, dit wordt binnenkort nog gewijzigd naar zwarte letters. Ook verwachten we dat dit kistje eerdaags op de vliegtuigverkoopsite PlaneCheck.com zal komen te staan in de zoektocht naar een nieuw baasje. Doorgaans geen ingewikkelde klus, Cessna 172’s in een goede staat zijn erg gewild in de markt.

PH-AWC Cessna 172P Skyhawk II

De PH-AWC stond buiten omdat er wat ruimte nodig was om de PH-PDA klaar te maken voor vertrek. Deze Aquila A210 is verkocht naar het Aviator Flight Center op Cyprus. Zij voegen deze kist toe aan de andere Aquila leskisten waar men al mee vliegt (5B-CLO en 5B-CLP). Aangezien de huisstijl wit met een gele staart en gele wingelts is wordt de PH-PDA ook van dezelfde gele accenten voorzien. De verwachting is dat medio volgende week de PH-PDA naar warmere oorden zal verhuizen.

PH-PDA Aquila A210 klaar om een gele staart en gele winglets te krijgen

Over de Hongaarse Piper Seneca HA-OTI in de hangaar van Air Waterland valt ook wat te melden. Dat is namelijk niet meer de HA-OTI. De registratie is verwijderd. Het Hongaarse vlaggetje in de staart is gewijzigd in een Nederlands vlaggetje. Het valt dan ook niet moeilijk te raden; deze kist wordt Nederlands geregistreerd. Nu wil het feit dat dit vliegtuig al van september 1973 tot en met februari 1978 in Nederland vloog met een PH-kenmerk. De regel is dat als een toestel opnieuw in Nederland wordt ingeschreven, dat dan het oude kenmerk weer wordt gebruikt. De HA-OTI wordt dan ook PH-NAZ net als in 1973.

De Piper PA-34-200 Seneca hier nog met registratie HA-OTI en Hongaars vlaggetje (30 augustus 2019)
De Piper PA-34-200 Seneca zonder registratie met Nederlands vlaggetje, klaar om PH-NAZ te worden

Werk aan de winkel

Na een rustige periode van een aantal weken is er weer werk aan de winkel bij de vliegtuigspuiterij Satys. Al vroeg in de morgen meldde zicht een nieuwe klant, de P4-SAM. Dit is een Embraer EMB-135BJ Legacy 650 met constructienummer 14501161. Deze privéjet is gebouwd in 2013 en heeft bij de fabriek met de tijdelijke testregistratie PT-TCV gevlogen. Daarna is het als B-3799 naar China gegaan. Het werd geëxploiteerd door China Eastern Airlines Executive, een onderdeel van de Chinese luchtvaartmaatschappij China Eastern.

P4-SAM Embraer EMB-135BJ Legacy 650 (ex B-3799) – foto © Bastiaan Smeets

Tot 26 juni 2019 vloog het rond in China. Vermoedelijk is kort daarna het Arubaanse kenmerk P4-SAM toegekend. De Chinese registratie is afgeplakt en met een sticker is de nieuwe registratie op de motorgondel aangebracht.
De kist is wit met blauwe lijnen over de romp. In de staart en bij de deur staat een logo in de vorm van een boom met de tekst “More spledid because of you”.

“More spledid because of you”

Deze Embraer had een flinke reis achter de rug, het kwam vanuit Novosibirsk Tolmachevo (UNNT) Dat ligt ver in Rusland! Vermoedelijk de eerste keer dat een toestel vanaf die bestemming naar Lelystad Airport vliegt.

De route van de P4-SAM van Novosibirsk naar Lelystad

Met nog de ochtendmist op de achtergrond wist Bastiaan Smeets vanuit de toren de landende kist te fotograferen. Daarna is het in de hangaar van Satys verdwenen om een nieuw kleurenschema aangemeten te krijgen. Tijdens de landing was te zien dat de sticker met de registratie van het toestel op de motorgondel inmiddels door de luchtstroming aardig afgesleten was.

Fraaie landingsfoto vanuit de toren van de P4-SAM met de ochtendmist op de achtergrond – foto © Bastiaan Smeets

Oefenobject

Bij de brandweer van Lelystad Airport arriveerde op een aanhanger een nieuw oefenobject. Het betreft hier een mock-up van een Cirrus SR20. Dit object heeft geen vleugels. Het is aan weerszijden voorzien van de fabrieksnaam Cirrus. Links in het blauw, rechts in het rood. Al in 2012 werd deze ‘Cirrus’ op Lelystad gezien, toen eveneens op een aanhanger. Dit ‘toestel’ is geleend van de luchthavenbrandweer op Groningen Airport Eelde. Het wordt ingezet om de aankomende brandweerlieden die nodig zijn bij de uitbreiding van de luchthaven kennis te laten maken met de veiligheidssystemen van toestellen met een BRS (Ballistic Recovery Systems).

Cirrus SR20 mock-up
Cirrus SR20 mock-up

Pixair

Met het vooruitzicht van mooi weer de komende dagen is de Piper Chieftain van het Franse Pixair weer volop actief. Vandaag vloog de Piper PA-31 twee fotomissies. Het toestel vertrekt steeds met een IFR-klaring op zak en opereert op hoogte in de Schiphol TMA.

Dimona

De Duitse Dimona D-KCHT was al op donderdag 19 september gearriveerd. Het toestel had met een kap over de cockpit overnacht op het BRAVO-platform. Vandaag maakte het twee lokale vluchten. Daarna werd getankt en vertork de motorzwever richting Flugplatz Frankfurt-Egelsbach (EDFE) in Duistland.

Katana

Vanaf Hoogeveen verscheen de D-ECPU. Deze Diamond DA20A-1 Katana doet de Flevopolder wel vaker aan. Meestal tijdens een instructie/examen vlucht.

D-ECPU Diamond DA20A-1 Katana

Pitts-poezen

Twee van de drie op Lelystad Airport gebaseerde Pitts Specials vertrokken vandaag toevalligerwijs direct na elkaar. Eerst startte de PH-PEP van “Bad Ass’ Dirk Evers. Deze rode Pitts klom zo snel dat het verticaal het circuit verliet. Iets wat alleen is weggelegd voor kistjes met een groot motorvermogen.

PH-PEP Pitts S2B Special klimt steil uit

De start van de PH-PGP van Wings over Holland was iets behoudender. De knalgele Pitts vertrok net als de PH-PGP voor een lokale aerobaticvlucht.

PH-PGP Pitts S-2A Special

Tiger Moth

De Tiger Moth PH-DLK zien we maar weinig vliegen. Vandaag mocht de dubbeldekker uit 1941 even voor een half uurtje de lucht in.

PH-DLK De Havilland DH.82A Tiger Moth

Passage

In de middag kwam de Airbus A380 van Emirates recht over het veld op weg naar Schiphol. Vanaf 7 november 2019 wordt Lelystad Airport een gecontroleerd veld (met een CTR en verkeersleiding) en gaat men de volledige baan van 2.700 meter in gebruik nemen. Als alles goed gaat hoeven vanaf volgend jaar verkeersvliegtuigen dan niet meer door te vliegen maar kunnen hier ook de landing inzetten. Al is het wel wat krap bemeten voor zo’n grote jongen als een A380…

A6-EDV Airbus A380-861 – Emirates

Locals

We sluiten deze dag af met een selectie van enige van de lokaal gebaseerde vliegtuigen.

Geef een reactie