Helikopters

What’s up Doc? Nieuwe traumaheli PH-DOC afgeleverd aan ANWB-MAA

PH-DOC Airbus Helicopters H135 net geland op Lelystad Airport

Lelystad Airport, 30 september 2019 – Bij ANWB Medical Air Assistance (MAA) heeft men vandaag weer een nieuwe traumahelikopter geleverd gekregen. Het gaat om de fabrieksnieuwe PH-DOC, een Airbus Helicopters H135 met constructienummer 2095. Formeel is het een EC135 P3 omdat dit type voortborduurd op het typecertificaat van de EC135. De commerciële naam van het toestel is echter H135 geworden.

Het typeplaatje van de PH-DOC Airbus Helicopters H135 met daarop EC135 P3 als aanduiding

Het was vandaag vertrokken bij de fabriek van Airbus Helicopters in Donauwörth (in de buurt van München). Via een tussenstop op Frankfurt-Hahn vloog het door naar Lelystad Airport. De PH-DOC zou eigenlijk pas de volgende dag (1 oktober) arriveren. Alleen vanwege het voorspelde slechte weer op 1 oktober besloot de bemanning even het gas erop te zetten en nog vandaag naar Lelystad te door te vliegen. Daar kwam het even na 19:30u in de avondschemering binnen.

PH-DOC Airbus Helicopters H135 landt in de avondschemering

Doc

Het is ook nu het team van ANWB-MAA gelukt om een creatieve registratie voor de dag te toveren. Alle registraties van de helikopters hebben een verwijzing naar hun taak. De PH-DOC is duidelijk een verwijzing naar de dokter aan boord van het toestel.

PH-DOC Airbus Helicopters H135 werd na aankomst gelijk binnengezet

Zes productieplaatsen

Deze helikopter maakt deel uit van een contract uit oktober 2018 waarbij ANWB-MAA zes productieplaatsen afneemt bij Airbus Helicopters. Daarvan zijn er nu drie afgeroepen. Dit worden allemaal H135’s. De PH-DOC is de eerste en voor eind 2020 volgen er nog twee. De andere drie productieplekken zijn nog niet ingevuld. Dat kunnen eventueel ook nog andere types worden mettertijd.  Alle H135 helikopters zijn uitgerust met het geavanceerde digitale Helionix instrumentarium.

De Helionix suite van de PH-DOC met in het middelste scherm het beeld van de ‘achteruit-vlieg-camera’

Inmiddels vliegt bij de ANWB-MAA al een toestel van dit type, de PH-TTR. Die kist is al begin 2018 geleverd.  Samen met de drie nieuwe H135’s worden straks Lifeliner1 tot en met 4 met de nieuwe H135 uitgerust. Er worden twee ‘oude’ machines aangehouden, de PH-MAA en de PH-HVB. Deze ontvangen een upgrade waarbij het medisch interieur gelijk wordt gemaakt aan dat van de PH-TTR. Ook komt er een Garmin 750 cockpit in. Die is niet gelijk aan de Helionix suite maar is moderner dan het huidig instrumentarium. De PH-MAA is al bijna gereed, daarna zal de PH-HVB onder handen genomen worden. Met deze upgrade is er voor het medisch personeel geen verschil tussen de helikopters. Alleen de vliegers hebben dan nog met twee verschillende cockpits te maken.

PH-DOC Airbus Helicopters H135

Vervanging

Geleidelijk zullen de nieuwe H135’s de oudere EC135’s vervangen. De PH-DOC zal in de plaats komen van de PH-MMT. Deze Eurocopter EC135 P2+ doet dienst als Lifeliner4 in het noorden van het land. Vanaf Groningen Airport Eelde wordt deze helikopter geëxploiteerd samen met de Duitse zusterorganisatie ADAC. Die samenwerking middels het gemeenschappelijk inzetten van een traumahelikopter komt ten einde. De regio zal straks alleen door de ANWB-MAA bediend worden, inclusief het Duitse deel hierbij.

PH-DOC Airbus Helicopters H135

Doordat de Lifeliner4 nu geheel door ANWB-MAA wordt verzorgd wordt het ook makkelijker om de helikopters tussen de vier regio’s onderling te wisselen. Dat komt nog wel eens voor in verband met onderhoud aan de toestellen.

PH-DOC Airbus Helicopters H135

Voordat de PH-DOC als Lifiliner4 ingezet gaat worden moet in dit toestel nog wel het medisch interieur ingebouwd worden. Dit is niet bij de fabriek geleverd. Volgende week zal de PH-DOC dan ook weer voor een tijdje vertrekken. Dan wordt ook de nieuwe ANWB-MAA striping op de kist aangebracht.

Hoge staart

De PH-DOC is gelijk vanaf de fabriek voorzien van een hoger staartvlak. Dit is indertijd achteraf door Airbus Helicopters op de PH-TTR gezet om meer stabiliteit bij het vliegen te verkrijgen (zie HIER voor meer info). Nieuwgebouwde H135’s hebben deze modificatie al standaard.

PH-DOC Airbus Helicopters H135 met zijn verhoogde staart

Vlootoverzicht

Hieronder een actueel vlootoverzicht van alle huidige ANWB-MAA helikopters. Daarbij aangetekend dat de PH-MMT per december 2019 het toneel zal gaan verlaten. Omdat de PH-MAA en PH-HVB een upgrade ontvangen laat het zich makkelijk raden dat na de levering van de volgende twee H135’s (voor eind 2020) de PH-ELP en PH-ULP ingeruild zullen worden. De overgebleven EC135’s met upgrade zullen daarna als reservekisten ingezet gaan worden.

De PH-MMT Eurocopter EC135 P2+ zal eind dit jaar afgelost worden door de PH-DOC
Vlootoverzicht helikopters ANWB-MAA
Registratie Type C/N Verklaring registratie
PH-DOC Airbus Helicopters H135 2095 “Dokter”
PH-ELP Eurocopter EC135 T2 0370 “HELP”
PH-HOW Airbus Helicopters H145 20082 “Hulp Over Wadden”
PH-HVB Eurocopter EC135 T2+ 0811 “Hulp Van Boven”
PH-MAA Eurocopter EC135 T2+ 0532 “Medical Air Assistance”
PH-MMT Eurocopter EC135 P2+ 0871 “Mobiel Medisch Team”
PH-OOP Airbus Helicopters H145 20063 “HOOP”
PH-TTR Airbus Helicopters H135 2041 “To The Rescue”
PH-ULP Eurocopter EC135 T2 0376 “HULP”

Geef een reactie