Old TimersWarbirds

D-EEFB AIA Stampe SV-4C maakt ground loop bij aankomst op Hahnweide

D-EEFB AIA Stampe SV-4C op final bij Hahnweide

Hahnweide, 13 september 2019 – Vrijdag de 13e, dat werd bijna de ongeluksdag voor de vliegers van de Stampe SV-4C D-EEFB toen zij op Hahnweide landden. De Stampe arriveerde voor het driejaarlijkse Old Timer Treffen welke dat weekend op dit zweefvliegveld werd gehouden.

D-EEFB AIA Stampe SV-4C

Wie het veld kent weet dat de baan enige glooiingen en hobbels kent. Het is op zijn minst uitdagend te noemen voor de piloten die hier landen.

D-EEFB AIA Stampe SV-4C heeft het eerste grondcontact

De crew van de D-EEFB ondervond dit aan den lijve. Nadat de hoofdwielen het gras geraakt hadden kreeg de piloot het toestel onvoldoende onder controle. Het resulteerde in een ground loop waarbij de vleugeltip de grond raakte.  Deze pirouette – die bij het ijsdansen door de jury met een 8.7 zou zijn beoordeeld – eindigde met een Stampe die onbedoeld omgekeerd op de baan stond.

D-EEFB AIA Stampe SV-4C
D-EEFB AIA Stampe SV-4C
D-EEFB AIA Stampe SV-4C
D-EEFB AIA Stampe SV-4C

Gelukkig leek alles met een sisser af te lopen. Zo op het oog was er geen schade aan de kist. Het enige wat nog hersteld moest worden was het deukje in het ego van de vliegers.

D-EEFB AIA Stampe SV-4C eindigt gedraaid op de baan

Historie D-EEFB

De D-EEFB is een Stampe SV-4C die in 1949 in licentie is gebouwd in Algerije bij Atelier Industriel de l’Aéronautique d’Alger (AIA). Hier werden, net als bij SNCAN (Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord) in Frankrijk, Stampe SV-4 dubbeldekkers gebouwd ten behoeve van de Franse luchtmacht en marine. Het toestel heeft constructienummer 1077 en kreeg de Franse militaire registratie 51S-7 mee. Het vloog eerst in Algerije voor de Aviation Maritime, de Franse Marine. Later werd het ingedeeld bij Armée de l’Air (de Franse luchtmacht) in Marokko.
Tussen september 1968 en juni 1969 vloog deze dubbeldekker civiel in Frankrijk als F-BJDV. Daarna vertrok het korte tijd tot augustus 1970 naar Engeland als G-AXFJ. Het volgende avontuur speelde zich af in Amerika en de Stampe werd N1322T. Dat duurde tot juni 2010 toen het weer naar Europa kwam en in Duitsland werd ingeschreven als D-EEFB.

D-EEFB AIA Stampe SV-4C

In de Duitse tijd heeft het een keer een ongelukkige landing gemaakt in Frankrijk waarbij de vleugels en het onderstel beschadigd raakte. Het is bij Raymond’s Aircraft Restauration op Antwerpen hersteld. Het toestel staat gebaseerd op Schönberg (EDPK) aan de Chiemsee. Het wordt gevlogen door Franz-Joseph Busse en zijn zoon Dominiek.

Geef een reactie