MuseumOld TimersWarbirdsWrecks & Relics

N18255 Fairchild 24R-46 Ranger nieuw op Hoogeveen

N18255 Fairchild 24R-46 Ranger

Hoogeveen, 28 september 2019 – Sinds begin juli 2019 is Nederland weer een fraai klassiek vliegtuig rijker. Hans van Egmond heeft in een hangaar op Hodenhagen (grofweg tussen Bremen en Hannover) bij toeval een Fairchild 24R-46 Ranger gevonden. Het gaat om de N18255 die in 1946 is gebouwd met constructienummer R46155. Het is daarmee een naoorlogs productietoestel van dit model zonder militaire achtergrond.

Een trotse Hans van Egmond voor zijn N18255 bij de overdracht op Hodenhagen (foto via Hans van Egmond)

Inmiddels is de Fairchild over de weg vervoerd naar de hangaar van ATN Aircraft Division op Hoogeveen. Daar hoopt Hans het toestel in drie tot vier jaar geheel in luchtwaardige staat te restaureren. Het toestel is compleet en origineel. Deze Fairchild is uitgerust met een luchtgekoelde zescilinder Ranger 6-440-C2 motor. Deze zogenaamde ‘inverted in-line 6’ motor levert 175 pk (129 kW).

De N18255 Fairchild 24R-46 Ranger hier nog ‘compleet’ op Hodenhagen bij het ophalen in juni 2019 (foto Hans van Egmond)
N18255 Fairchild 24R-46 Ranger (foto Hans van Egmond)

De Fairchild staat momenteel in onderdelen in de Barnstormershangaar op Hoogeveen. De romp is helemaal kaal. Al het linnen is verwijderd.

De romp van de N18255 Fairchild 24R-46 Ranger is helemaal kaal

Grappig detail hierbij is dat de romp rust op een eigengemaakt tijdelijk onderstel. De kleine wieltjes hieraan zijn oude staartwieltjes van North American P-51D Mustangs! Ditzelfde onderstel heeft tot dit voorjaar de in aanbouw zijnde replica van de Fokker D.21 PH-XXI gedragen.

Deze kleine wieltjes zijn staartwielen van de North American P-51D Mustang en hebben ook bij de (PH-XXI) Fokker D.21 dienst gedaan

De stoelen zitten nog wel in de Fairchild, maar het instrumentarium is leeg.  De weg naar luchtwaardigheid is duidelijk nog een lange maar als er een plek in Nederland is waar men dit klusje kan klaren dan is het wel bij de familie van Egmond op Hoogeveen!

N18255 Fairchild 24R-46 Ranger
N18255 Fairchild 24R-46 Ranger in de ‘Tigger-uitvoering’ 😉

De vleugels en de wielpoten liggen eveneens bij de romp opgeslagen. Aan al deze onderdelen is na aankomst op Hoogeveen nog niet veel gedaan.

De wielpoten van de N18255 Fairchild 24R-46 Ranger
De set vleugels van de N18255 Fairchild 24R-46 Ranger

Bij de koop is het originele logboek van de kist overgedragen. Dit document stamt nog uit 1946. Door de jaren heen heeft dit toestel nooit een ander kenmerk gehad.

Het originele logboek van de N81255 uit 1946 (foto Hans van Egmond)

De eerste vlucht van de N18255 vond plaats op 27 juni 1946. Uit de complete set papieren bij de kist blijkt dat het voor het laatst in 1967 heeft gevlogen. In totaal zitten er nog maar 916 ervaringsuren op dit toestel. Na restauratie kunnen daar gerust nog vele uren bijkomen.

ML-KNIL kleuren

Hans van Egmond loopt met het idee om het toestel uit te voeren in de kleuren van de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (ML-KNIL). In Nederlands-Indië heeft de ML-KNIL indertijd met twee van deze toestellen gevlogen. Helaas zijn daar – voor zover bekend – geen foto’s van bewaard gebleven. Hoe de toestellen er uitgezien hebben is dan ook alleen met behulp van luchtvaarthistorici bij benadering vast te stellen.
Een eigen Fairchild 24 bezitten was een lang gekoesterde wens van Hans. De aanschaf is evenwel mogelijk gemaakt door de verkoop van zijn klassieke Cessna 150D (met rechte staart) PH-HNE. Met de aanschaf van dit toestel treedt Hans in de voetsporen van zijn vader Jack van Egmond, die tal van historische vliegtuigen verzameld heeft op vliegveld Hoogeveen.

De komst van de Fairchild N18255 ging ‘ten koste’ van de PH-HNE Cessna 150D die werd verkocht

Drie Fairchilds in Nederland

Naast de nog te restaureren  Fairchild 24 van Hans van Egmond zijn er nog twee Fairchild 24’s in Nederland aanwezig. De tweede Nederlandse Fairchild 24 is de PH-FAI van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport. Hun Fairchild 24R-46A Argus III is in 1939 gebouwd en is na een restauratie – die vele jaren geduurd heeft – weer luchtwaardig gemaakt. Dit toestel draagt de kleuren en een fictief serial van de Royal Air Force FS537. Het is de ex CH-520, HB-EIM, N160EB.

PH-FAI Fairchild 24R46A Argus III van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport

De derde is een – momenteel niet vliegend – exemplaar op het vliegveld Midden Zeeland. In de museumhangaar van de overleden Richard van As staat een Fairchild 24G. Dit toestel is de N19146 en heeft een 145 pk (106 kW) Warner Super Scarab stermotor op de neus. Dit is de oudste Fairchild 24 van het Nederlandse trio. Het bouwjaar van deze kist is 1937.

De N19146 Fairchild 24G met een stermotor hoort in de collectie van de overleden Richard van As op Midden Zeeland

3 gedachten over “N18255 Fairchild 24R-46 Ranger nieuw op Hoogeveen

  1. Eindeloos veel rondvluchten vanaf 16 hoven maakte oud marinevlieger Klusman met zijn Flashband flight Fairchild .
    Geniet elke keer weer van je zeer goede berichtgeving , jammer dat luchtvaartbladen het nakijken hebben ,vorige week kreeg ik Ver.vleugels in de bus met een artikel dat in mei met laatste info was bijgewerkt.

    Groeten,
    Rijk de Lang

Geef een reactie