Twee vliegende Sonex homebuilts en twee nieuw gestationeerde toestellen op Lelystad Airport

PH-MIL Sonex Aircraft Sonex

Lelystad Airport, 5 oktober 2019 – Het was een ouderwets lekkere vliegdag op Lelystad Airport. Activiteiten alom! We laten de dag de revue passeren.

PH-AWX Sonex Aircraft Sonex

Homebuilts

Opvallend veel homebuilts in de lucht. Twee daarvan waren van het type Sonex Aircraft Sonex. Zowel de PH-AWX als de PH-MIL kozen het luchtruim. De PH-AWX heeft inmiddels wel al wat vluchtjes in het logboek staan, waaronder een uitstapje naar Hilversum.

PH-AWX Sonex Aircraft Sonex

De PH-MIL heeft nog maar een of twee vluchtjes gemaakt en had problemen met de brandstoftank. Die lijken verholpen want de PH-MIL maakte twee achtereenvolgende vluchten van respectievelijk bijna een uur en daarna nog eens een half uur.

Beide Sonex toestellen hadden we wel al eens eerder gezien maar nog niet vliegend. Op enig moment stonden beide kistjes zelfs naast elkaar klaar om voor de start de baan op te gaan.

PH-AWX en PH-MIL Sonex Aircraft Sonex staan beiden klaar voor een lokale vlucht

Ook drie gebaseerde Vans maakte een vlucht vandaag. Als eerste vertrok de PH-ADS. Deze Vans RV-7 vliegt niet zo vaak. Vandaag werd Ameland ermee bezocht.

Ook de PH-IXI is een RV-7. Dit gele kistje ging samen op pad met de PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B.

De derde Vans van vandaag was de PH-PWP. Dit is de neuswielvariant van de Vans RV-7 die als Vans RV-7A wordt aangeduid. Dit kistje staat in de hangaar bij Wings over Holland en vloog een rondje van een half uur om daarna weer te landen.

PH-PWP Vans RV-7A

Zeusch

In de nieuwe hangaar van Zeusch (voorheen de Catalina hangaar) werd een rally-evenementje gehouden. Naast diverse klassieke sportwagens waren in de hangaar ook een aantal vliegtuigen voor de bezoekers te bewonderen. Zo stond de PH-JAT North American P-51D Mustang in de hangaar, net als de PH-TXN North American AT-6 Texan. Van Leaseweb was de PH-ZWS Extra EA-330LT neergezet. Na afloop kwam de PH-TXN op eigen kracht terug taxiën naar zijn hangaar.

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan taxiet terug naar Wings over Holland

Bezoekers

Een kort bezoekje van een halfuur werd afgelegd door de Duitse Cirrus SR22 GTS Turbog3 met de registratie D-EPCD. De kist kwam vanaf Marl-Loemühle (EDLM). Na een kort verblijf voor de toren ging het gas er weer op naar huis.

Uit Essen-Mülheim (EDLE) arriveerde de Mooney M20E met de Amerikaanse registratie N30EG. Het toestel werd geparkeerd bij de Poineerhangaar en vertrok aan het begin van de middag alweer huiswaarts.

N30EG Mooney 20E

Vanaf Rotterdam – The Hague kwam de Piper PA-28-161 Warrior III PH-VSY. Na een korte tankstop vloog het kistje door naar Texel.

PH-VSY Piper PA-28-161 Warrior III

Op Brasschaat in België is de OO-SCC gestationeerd. Deze CZAW SportCruiser bracht vandaag een bezoekje aan de Flevopolder.

OO-SCC CZAW Sportcruiser

Helikopters

Genoeg wentelwieken op Lelystad Airport deze middag. De helikopter met de belangrijkste missie van ons land, die van traumahelikopter, kwam langs voor een tankstop. De PH-HVB Eurocopter EC135 P2+ vervult momenteel de taak van Lifeliner1 in de Randstad rond Amsterdam. Het kwam zo uit dat het toestel tussen de oproepen door in de buurt van Lelystad was. Daarop werd een snelle tankstop ingelast op Lelystad Airport.

PH-HVB Eurocopter EC135 T2+

Twee bezoekende Robinsons, de D-HGVB en de PH-KTM. Beide toestellen maakte een aantal circuitjes om te oefenen en vertrokken daarna weer.

D-HGVB Robinson R44 Raven II
PH-KTM Robinson R44 Raven II

Bij HeliCentre had men genoeg werk. Een aantal kisten waren op pad in het land naar zogenaamde ZULU-locations. Dit zijn landingsplaatsen buiten een regulier aangewezen vliegveld. Na verloop van tijd kwamen de PH-HCH en de PH-RIW weer terug ‘op honk’.

De Duitse Schweizer 269C van Rotor & Wings ging een uurtje op pad voor een instructievlucht. Het kistje vliegt niet zo vaak en daardoor leuk om het even voorbij te zien komen.

D-HMIM Schweizer 269C

Nieuwe locals

We mogen weer twee nieuwe lokaal gebaseerde aan de lijst –  die op AirOnline.nl word bijgehouden wordt – toevoegen;

OO-TAX

De Piper Turbo Saratoga OO-TAX beschikt over een zeer fraai kleurenschema. Daarvan mogen we sinds 3 oktober 2019 genieten op Lelystad Airport. Het toestel is namelijk in Nederlandse handen gekomen en vindt onderdak in de hangaar van Air Waterland. Na verloop van tijd zal deze kist een Nederlandse registratie krijgen. Welke lettercombinatie dat gaat worden wordt momenteel nog bedacht. Dat ei is nog niet gelegd.

OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

De OO-TAX maakte vandaag een korte lokale vlucht. Daarbij maakte het een aantal touch and go’s. Zo kon de kersverse eigenaar – die alleen in het toestel zat – vertrouwd raken met zijn nieuwe kist.

OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

De OO-TAX heeft een flinke motor in het vooronder. Nadat het gas er tijdens de doorstarts weer op ging, kwam de kist vrijwel gelijk weer los van de baan.

OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

De Piper Turbo Saratoga heeft een bijzondere neus. Er zit alleen een enorme ovalen luchtinlaat onder aan de neus. Daar waar bij andere Piper varianten aan weerszijden van de propeller luchtinlaten zitten is de Turbo Saratoga daar geheel dicht. De neus doet daardoor erg massaal aan, wellicht een beetje niet-aerodynamisch. Maar het toestel vliegt toch echt bijzonder goed hebben we kunnen zien!

OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga heeft een forse luchtinlaat
OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

Op internet is te zien dat de OO-TAX te koop stond voor zo’n €110.000,-. De kist heeft ruim 2.850 vlieguren en de motor kan nog 880 draaiuren mee. Met de OO-TAX kan IFR gevlogen worden. Het is uitgerust met een Garmin GTN 650 en heeft een drie-assige autopilot. Het fraaie kleurenschema heeft de kist in 2018 geregen.

OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

De OO-TAX is gebouwd in 1980 en heeft achtereenvolgens deze registraties gevoerd: N82542 > OO-JSM > CN-TKA > F-GTML > F-GDQA  en nu dus sinds 2017 OO-TAX.

OO-TAX Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

PH-SHC

De PH-SHC is sinds een tweetal weken op Lelystad Airport gebaseerd. Het is nog niet zo lang geleden (september 2018) via Air Waterland verkocht aan een Belgische eigenaar op Goetsenhoven (EBTN). Kennelijk is de kist nu alweer verkocht en wordt het nu gevlogen vanaf Lelystad Airport. Wel opmerkelijk want voor de vorige eigenaar is het kistje helemaal opnieuw gespoten. Het had namelijk een grote Friese vlag in de staart en daar hebben de Belgen nou eenmaal niks mee. De kist is nu geel-wit. De kleurwijziging heeft er niet toe geleid dat een lang verblijf in België gewaarborgd was.

Lokale gebaseerde kisten

Bij Air Combat Europe had men het druk vandaag. Er werd flink met de Blackshapes gevlogen. Men vertrok zowel solo als in formatie. Dat laatste is altijd goed voor een plaatje!

PH-4N3 + PH-4N4 Blackshape Prime BS100

De PH-FHB wilde eigenlijk gisteren al landen op Lelystad Airport. Dat ging alleen op dat moment niet omdat de vliegcondities niet VFR waren. De wolkenbasis zat onder andere te laag. Daarop besloot om deze Piper Malibu uit te wijken naar Schiphol. Na een nachtje op Schiphol Oost te hebben gestaan vloog het toestel vandaag alsnog terug naar zijn thuisbasis Lelystad.

Na 7 november 2019 behoren dergelijke uitwijkers vermoedelijk tot het verleden. Dan gaat het Instrument Landings Systeem (ILS) in werking en kunnen toestellen op hun instrumenten (onder IFR-condities) landen op Lelystad Airport. Mits uiteraard piloot en toestel daarvoor bekwaam zijn.

PH-FHB Piper PA-46-500TP Meridian

De afgelopen week is de PH-VFC weer teruggekeerd bij de Vliegclub Flevo. De Piper Cadet heeft groot onderhoud gehad op Hoogeveen en is in de huidige huiskleuren van de vliegclub gespoten. Vandaag werd het kistje alweer volop ingezet.

Fotogalerij

Tot slot nog de welbekende fotogalrij van de overige (lokale) vliegtuigen;

 

 

 

 

Geef een reactie