H-NABO De Havilland (Airco) DH-9B replica is voltooid

H-NABO De Havilland (Airco) D.H.9B (replica)

Lelystad Airport, 11 oktober 2019 – Op 10 oktober 2019 werd bij de Aviodrome feestelijk de vernieuwde tentoonstelling binnen ten doop gehouden. Tijdens dit feestje was ook een fles champagne gereserveerd om over de propeller van de H-NABO te gieten. Dit om deze nieuwste aanwinst van de museumcollectie officieel te dopen.

H-NABO De Havilland (Airco) D.H.9B (replica)
H-NABO De Havilland (Airco) D.H.9B (replica)

Na drie jaar bouwen is het eindelijk zo ver, de replica van een van de eerste KLM-toestellen is gereed. En dat juist in de week waarin de KLM haar 100ste verjaardag vierde (op 7 oktober).

De cockpit van de H-NABO De Havilland (Airco) D.H.9B (replica)

De originele H-NABO was van 25 mei 1921 tot en met 17 november 1922 in dienst als passagiersvliegtuig. De De Havilland DH-9 bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog was omgebouwd om passagiers mee te kunnen nemen. Op de plek van de boordschutter, achter de piloot, werd een stoeltje geplaatst voor een passagier en bagage. Een tweede passagier kon plaats nemen in een extra compartiment vóór de vlieger. Zowel piloot als passagiers zaten open en bloot en moesten kou en wind trotseren tijdens hun reis op de eerste luchtroutes van de KLM tussen Amsterdam en Parijs of Londen.

De stoeltje voor de passagier achter de piloot

De gebouwde replica heeft de afgelopen jaren steeds meer vorm gekregen in de T2-hangaar van de Aviodrome. In de replica zijn originele wielen verwerkt van een DH-9 die men in Zwitserland heeft gevonden. De propeller van het toestel is ook authentiek. Deze is van het exacte model dat op de Armstrong Siddeley Puma motor hoorde. Hij heeft alleen dienstgedaan op een Britse Bristol Fighter F.2, die dezelfde motor had.

De propeller van de H-NABO De Havilland (Airco) D.H.9B is authentiek

De dag na de officiële onthulling was de champagne inmiddels opgedroogd op de propeller. Het toestel stond gewillig op ons te wachten om uitgebreid gefotografeerd te worden. Omdat de kist nog op ‘hondjes’ stond kon het gemakkelijk rond gedraaid worden. De medewerkers van de Aviodrome waren zo bereidwillig om het toestel in alle gewenste standen te draaien voor de beste foto’s.

De H-NABO zal binnenkort toegevoegd worden aan de nieuwe binnen-collectie van het luchtvaartmuseum. Daar is al een plekje voor gereserveerd. Om het toestel naar binnen te krijgen moeten wel weer de vleugels gedemonteerd worden. Eenmaal binnen moet de kist weer opgebouwd worden. Dat is nog even een klusje van formaat maar ook dat zal door de ploeg vaklieden – die de replica gebouwd heeft – worden geklaard. Daarna maakt dit toestel deel uit van de permanente collectie en is het een geweldige aanvulling op de wijze waarop de Aviodrome de honderdjarige passagiersluchtvaart in Nederland in beeld brengt.

De vleugels moeten er binnenkort nog weer een keer af om het toestel in de museumhal te plaatsen

3 gedachten over “H-NABO De Havilland (Airco) DH-9B replica is voltooid

  1. Het is correct dat er in het Aviodrome (bijna) 3 jaar aan gewerkt is. Dat is niet het hele verhaal. Op 17/18 november 2016 is er een 40ft container geleverd (van uit New York) met daarin o.a. de (niet beklede) vleugels, staart, onderstel, motor (voor de KNIL uitvoering), bijbehorende neus en nog wat meer delen. Hier heeft het Aviodrome veel nawerk aan gehad. Het project is oorspronkelijk ruim 10 jaar geleden opgestart door een 2 tal initiatiefnemers om de replicabouw te gaan verwezenlijken, daar hebben zij ook in financiële zin ruim in geïnvesteerd. In 2009 is wijlen mijn vader benaderd en heeft een riant bedrag gedoneerd om de replicabouw mede te kunnen realiseren. Buiten het feit dat het Aviodrome het project in 2016 heeft overgenomen en er veel in heeft geïnvesteerd en daar mee het project op fraaie wijze heeft kunnen voltooien is het wel aan de 3 grondleggers te danken dat het project überhaupt bestaat. Dit ook ter nagedachtenis aan mijn vader.

Geef een reactie