HB-OIX Roesgen EPR.301 een eenmalige oldtimer wachtend op een vierde jeugd

HB-OIX Roesgen EPR.301

Kestenholz (Zwitserland), 23 augustus 2009 – De HB-OIX is een Roesgen EPR.301. Het is een uniek eenpersoons toestelletje. Er bestaat er namelijk maar één van, meer zijn er niet van gebouwd. Het constructienummer is dan ook simpelweg 1. En het is ook nog eens een oud kistje. Het vloog namelijk voor het eerst in juni 1941 vanaf vliegveld Cointrin bij Genève.
De aanleiding van de bouw was dat in de jaren dertig het vliegen voor sportvliegers ook toen al een dure aangelegenheid was. Er was behoefte aan een goedkoop kistje waar aerobatics mee gevlogen konden worden en waar de nodige uren door onervaren piloten op gevlogen konden worden om hun ervaring te vergroten.
De Zwitsers Emile P. Roesgen en Jean Ausburger staken de koppen bijeen.  Roesgen ontwierp de Roesgen EPR.301 en tussen 1938 en 1940 werkte Ausburger aan de bouw van het kistje.

Sesquiplane

De HB-OIX is een sesquiplane. Dat is een dubbeldekker waarbij de ondervleugel korter is dan de bovenvleugel. Het wordt ook wel een ‘anderhalf-dekker’ genoemd. In de beginjaren vloog het met een negencilinder Salmson AD9 stermotor van 45 pk (33 kW).

HB-OIX Roesgen EPR.301

Dit toestel is erg licht, het weegt slechts 292 kg. Daarnaast is er 108 kg aan gewicht toegestaan voor de piloot, bagage en brandstof, totaal maximaal startgewicht is daarmee 400 kg. Bij het uitbreken van de tweede Wereldoorlog was het project vlieggereed. Met een speciale toestemming mocht het in 1941 een eerste vlucht maken. Op 23 december 1942 werd de HB-OIX in het Zwitserse register ingeschreven. Echter vanwege de oorlog kon het pas vanaf 5 augustus 1945 vrijuit vliegen.

Geen toekomst

Na de Tweede Wereldoorlog werd de civiele markt overspoeld met grote hoeveelheden lichte vliegtuig zoals de Piper J3C-65 Cub. Hierdoor was er eigenlijk geen markt meer voor nieuwe kleine sportvliegtuigjes. Van een verdere serieproductie van de Roesgen EPR.301 was dan ook geen sprake meer. Het bleef bij dit ene prototype.
Tot oktober 1947 werd er probleemloos met het kistje gevlogen. In dat jaar kreeg Jean Ausburger problemen met de motor. Als gevolg van een probleem met de magneten moest hij een noodlanding maken op Lausanne. Het zou voor de komende twintig jaar einde betekenen van de vliegende aspiraties van de HB-OIX.

Tweede jeugd

In 1967 werd de HB-OIX gerestaureerd door de Zwitser Ernst Brügger nadat het afgestaan was door zijn eigenaar Jean Ausburger. Tijdens deze restauratie werd de motor vervangen door een sterkere Continental A65-8F van 65 pk (48 kW). Na restauratie koos de Roesgen opnieuw het luchtruim op 19 oktober 1967.

HB-OIX Roesgen EPR.301

Derde jeugd

Sinds 1975 staat deze unieke kist op naam van de onderafdeling ‘HB-OIX’ van de zweef- en motorvliegclub ‘Veterano’. Het toestel heeft Birrfeld als thuisbasis. De leden van deze groep hebben gedurende drie jaar (van 1989 tot 1991) de Roesgen voor de tweede keer gerestaureerd. dit vond plaats in de werkplaats van Max Vogelsang in Wohlen (nu MSW Aviation).

Oude dag

Op 23 augsutus 2009 kwamen we de HB-OIX tegen tijdens het unieke evenement bij de Kestenholz Oldtimerflugtage. In Kestenholz was vroeger een vliegveld en dat was voor een weekend in 2009 in ere hersteld. Een groot aantal historische Zwitserse vliegtuigen kwam hierop af en maakte het daarmee een uniek evenement.

De HB-OIX Roesgen EPR.301 had in de ochtend op Kestenholz nog een kap over de cockpit

Helaas is de HB-OIX enige dagen nadat wij het gezien hebben op 9 september 2009 beschadigd geraakt bij een landing op Birrfeld. Gelukkig zonder persoonlijk letsel. Alleen kan het toestel sindsdien niet meer vliegen. Het ligt op Birrfeld te wachten op een nieuwe restauratie. Hopelijk komt dat er eerdaags nog eens van zodat dit toestel een vierde jeugd tegemoet kan zien. Een kat heeft toch ook negen levens! Waarom zou dit dan niet voor een vliegtuig kunnen gelden?

Geef een reactie