Airliners

YR-BMH Boeing 737 van Blue Air met reclame voor Liverpool

YR-BMH Boeing 737-8K5(WL) – Blue Air (City of Liverpool Livery)

Stuttgart, 15 september 2019 – Deze grappig bestickerde Boeing 737 kwamen we tegen op de luchthaven van Stuttgart in Duitsland. Het toestel is van de Roemeense low-cost luchtvaartmaatschappij Blue Air. Deze maatschappij heeft haar YR-BMH voorzien van reclame voor één van de bestemmingen; Liverpool. De donkerblauwe onderkant van de romp is voorzien van de skyline van de stad. Aan de linkerkant van de kist is een muziekbalk te vinden en een gitaar met drumstel. Dit is een duidelijke verwijzing naar de Beatles die uit Liverpool kwamen.
Op de kist staan twee slogans. Aan iedere kant een verschillende. Aan de rechterzijde staat op de romp ‘LIVERPOOL COOL CITY WARM WELCOME’ De tekst rechts is anders, daar staat voor de eerdergenoemde muziekbalk LIVERPOOL MUSIC CITY‘.

YR-BMH Boeing 737-8K5(WL) – Blue Air (City of Liverpool Livery)

Brexit onzekerheid

Tot begin 2019 vloog Blue Air vanaf John Lennon Airport in Liverpool naar bestemmingen als Milaan, Rome en diverse locaties in Roemenië. In februari cancelde Blue Air alle vluchten behalve die naar Roemenië. Dit veroorzaakte aardig wat rumoer onder toeristen die met Blue Air goedkoop dachten te kunnen vliegen vanaf Liverpool. Als reden gaf Blue Air de onzekere situatie rondom de Brexit. De YR-BMH prijst Liverpool nog steeds aan maar of men in Liverpool nog wel zo blij is met Blue Air…

YR-BMH Boeing 737-8K5(WL) – Blue Air (City of Liverpool Livery)

Biografie YR-BMH

Deze Boeing 737-8K5 is voorzien van winglets (WL). De kist heeft constructienummer 27989 en heeft line-nummer 59 gehad bij Boeing. Het is in juni 1989 afgeleverd naar Duitsland als D-AHFG in een configuratie voor 189 passagiers. Daar heeft het achtereenvolgens gevlogen voor Hapag-Lloyd, Hapagfly (April 2005) en TUIfly (januari 2007). Daarna is het in juni 2009 als EI-EEA gaan vliegen bij Transaero Airlines in Rusland.

YR-BMH Boeing 737-8K5(WL) – Blue Air (City of Liverpool Livery)

In oktober 2015 werd het toestel stored gezet op Woensdrecht en stond het een tijdje werkeloos. In mei 2016 kon het weer aan de slag bij het Amerikaanse Capstar Aviation als N798CS. Uiteindelijk is het via een leasemaatschappij in januari 2017 bij het Roemeense Blue Air terecht gekomen.

Geef een reactie