Prototype MBB-Kawasaki BK117 kon het dak op

‘D-HDRF’ / (98+22) MBB-Kawasaki BK117 A-4 (c/n S-01)

Stuttgart, 18 september 2019 – Bij de internationale luchthaven van Stuttgart is het hoofdkantoor van de DRF Luftrettung (voorheen Deutsche Rettungsflugwacht) gevestigd in het aangrenzende Stuttgart-Filderstadt. Op het dak van dit kantoor staat een helikopter met de registratie D-HDRF. Het gaat hier om een MBB/Kawasaki BK117 A-4.
Deze helikopter is een pre-productie prototype van de Duitse/Japanse helikopter. Het constructienummer is S-01. Er waren drie prototypes; de eerste een niet-vliegend exemplaar voor statische proeven, de tweede met constructienummer P-2 (D-HBKA) en deze S-01 die nu op het dak staat in Stuttgart.
Deze helikopter vloog voor het eerst als D-HBKB op 6 maart 1981 vanaf Ottobrunn/Munchen. Tussen 18 en 21 februari 1982 verzorgde dit toestel demonstratievluchten tijdens de Helicopter Assosiation International convention in Las Vegas. Als gevolg van modificaties is de typeaanduiding in de loop der jaren gewijzigd van BK117 A-1 naar BK117 A-3 en BK117 A-4. De verbeteringen hadden voornamelijk betrekking op de staartrotor.
Ook de Duitse landmacht (Heer) had interesse in dit type helikopter. De D-HBKB werd daarom als 98+22 binnen de Heer geëvalueerd. Het toestel is niet in blijvend de inventaris opgenomen.
Nu het toestel niet meer gebruikt wordt heeft het een fictieve registratie D-HDRF meegekregen en is het in de kleuren gespoten van de DRF Luftrettung. Sinds 2009 staat het op het dak van het DRF-hoofdkantoor.

‘D-HDRF’ / (98+22) MBB-Kawasaki BK117 A-4 (c/n S-01)

De BK117 is overigens nog altijd in aangepaste vorm in productie. Het model rolt nu als H145 de fabriek van Airbus Helicopters uit. De formele typeaanduiding van de H145 is MBB BK117 D2, nog altijd een verwijzing naar de MBB-Kawasaki BK117.
Er bestaat ook nog een echte D-HDRF bij de DRF Luftrettung. Dit is een MBB-Kawasaki BK117 B3 met constructienummer 7094.

Geef een reactie