HelikoptersMilitair

Rustig begin van de werkweek op Militäirflugplatz Meiringen

De week komt langzaam op gang op een in herfstkleuren getooid Meiringen

Meiringen, 21 oktober 2019 – De vliegweek bij de Militäirflugplatz Meiringen in het Berner Oberland begon wat weifelend op de maandagmorgen. We waren al vroeg uitgerukt om de eerste ochtendmissie (die normaal rond 08:30u vertrekt) vast te leggen. De baan was netjes geveegd en werd geïnspecteerd op losse voorwerpen die zich in de loop van het weekend op het asfalt van de startbaan hadden opgehoopt.

De “vangst” aan FOD van het afgelopen weekend op de startbaan van Meiringen

Helaas, de eerste start zou pas rond 13:30 u plaatsvinden. Dat kwam de bestuurder van de gele mobiele verkeerstoren ons hoogstpersoonlijk meedelen. Een alleraardigst gesprek met de man gehad.

De gele mobiele verkeerstoren die altijd naar het begin van de startbaan wordt gereden (foto mei 2019)

De medewerker van de basis liet vol trots (of eigenlijk meer met ontzetting) zien wat hij zoal van de baan had geplukt. Hij had een emmertje bij zich met het opschrift FOD (zwerfvuil ofwel ‘Foreign Object Debris’ in luchtvaarttermen). Best bijzonder, in zijn emmertje zat naast onder andere een afgekloven maiskolf ook een compleet zakmes! Dat wil je niet in een voorbijrazende F/A-18 gezogen zien worden! De gevolgen zijn dan niet te overzien!

In het emmertje met FOD zat zelfs een zakmes!

Tegen 13:30u was het dan eindelijk tijd voor actie! Twee F/A-18C Hornets riepen op om hun motoren te mogen starten. Zij taxieden vervolgens van de Kavernen (de hangaars uitgehouwen in de bergen) naar de startbaan. De wind was westelijk en dus vertrok men van baan 28. Als eerste steeg de J-5002 op. Door het vochtige weer ontstond er aan de vleugeltips gelijk een sliert condens. Altijd grappig om te zien!

J-5002 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet komt los met condensvorming aan de vleugeltips
J-5002 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

De tweede machine was de J-5026. Dit is de eenzitter die als laatste F/A-18C afgeleverd is aan de Zwitserse luchtmacht. Het gebruik bij de Zwitsers is om de laatste kist van een type dat afgeleverd is te voorzien van een speciaal embleem. Bij de J-5026 is dat een vliegende schotel met een ruimtewezentje erin. Deze staat aan de linkerkant van het toestel, net onder het begin van de vleugel.

J-5026 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet met een klein embeem van een vliegende schotel net onder de vleugel
De vliegende schotel met een ruimtewezentje op de J-5026
J-5026 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet klimt uit voor zijn missie

Na precies een uurtje vliegen meldden beide kisten zich weer boven het veld. Inmiddels was de fohnwind in het dal bij Meiringen aangetrokken en de wind kwam nu pal van de andere kant. Daardoor werd de mobile toren snel verplaatst naar de tegenovergestelde baan 10.

De J-5002 en J-5026 draaien in voor de landing op baan 10

Zonder veel spektakel kwamen de kisten één voor één binnen en gingen terug naar de Kavernen om bijgetankt te worden voor hun volgende missie later op de middag.

De twee missies waren wel zo’n beetje het spannendste wat te zien was op de baan bij Meiringen. Een spreekwoordelijk kersje op de taart werd verzorgd door een Kamov Ka-32 helikopter van Heliswiss. Deze krachtpatser, die een maximum startgewicht heeft van 11.000 kg, is nog maar relatief kort in de vloot van Heliswiss opgenomen. Op 6 mei 2019 werd het ingeschreven als HB-XKA.

HB-XKA Kamov Ka-32A11BC – Heliswiss

Daarvoor vloog deze helikopter uit 1992 in Bulgarije als LZ-KBH. Het toestel is ook nog Russisch geregistreerd geweest (RA-31091) en als eerste eveneens Bulgaars, maar dan met het kenmerk LZ-MRA. Heliswiss heeft naast deze Kamov ook nog de beschikking over een tweede exemplaar, de HB-XKE. Dit zijn de zwaarste helikopters in het Zwitserse register. Het toestel vloog door het verkeersgebied van Meiringen vermoedelijk op weg naar Bern waar Heliswiss een vestiging heeft.

De neerslagradar van Zwitserland op 21 oktober om 20:00u

Helaas verslechterde de weerssituatie tegen het einde van de middag en begon het te regenen. In de wintermaanden wordt op de maandag ook ’s avonds gevlogen vanaf Meiringen. Door het slechte weer is dat deze avond niet doorgegaan. In een dergelijk geval is doorgaans de dinsdag de dan uitwijkavond. We’ll see…

Geef een reactie