Pilatus PC-24 productie dendert voort

N281EB Pilatus PC-24 (c/n 160)

Stans, 24 oktober 2019 – Bij de Pilatusfabriek draait de productie van de Pilatus PC-24 op volle toeren. Deze veelzijdige bizjet is een goed verkopend product naast de Pilatus PC-12 turboporp. Hoogste tijd om weer eens even bij de Pilatusfabriek op het vliegveld van Stans/Buochs te gaan kijken.
Het eerste toestel is nog maar twintig maanden geleden afgeleverd. In oktober 2019 werd de vijftigste PC-24 (N240JJ, c/n 150) aan een Amerikaanse klant afgeleverd. Inmiddels zijn we alweer tien exemplaren verder en eind oktober kwam de zestigste PC-24 bij de fabriek naar buiten voor de laatste tests op de grond alvorens te kunnen gaan vliegen.

N281EB Pilatus PC-24 (c/n 160)

Het toestel met constructienummer 160 (men is bij 101 begonnen) stond buiten op de draaischijf om zijn kompas te testen. Op dat moment had deze kist zijn toekomstige registratie al opgespeld, dit wordt de N281EB. Tijdens het testvliegen boven Zwitserland zal deze registratie tijdelijk vervangen worden door het Zwitserse kenmerk HB-VZI.

N281EB Pilatus PC-24 (c/n 160) wordt weer teruggesleept naar de productiehallen

Als je goed door de raampjes van de romp naar binnen kijkt is te zien dat er nog geen interieur in dit toestel is ingebouwd. Dit zal later gebeuren, mogelijk zelfs op een andere plek dan bij de fabriek hier in Stans.

N281EB Pilatus PC-24 (c/n 160) heeft nog geen interieur

Testvluchten

Er werd deze dag nog door een paar andere PC-24’s een testvlucht gemaakt. Doorgaans maken de toestellen zo’n zes tot acht vluchten over de periode van een aantal dagen alvorens ze technisch afgeleverd kunnen worden.

HB-VZB Pilatus PC-24 (c/n 153)

We zagen productienummer 153 als HB-VZB. Dit toestel zal uiteindelijk naar de VS vertrekken als N84KH.

HB-VZB Pilatus PC-24 (c/n 153)

Ook productienummer 157 mocht even buiten spelen als HB-VZF. Dit toestel is bestemd voor een Canadese klant en wordt C-FTMF.

HB-VZF Pilatus PC-24 (c/n 157)
HB-VZF Pilatus PC-24 (c/n 157)

Afgeleverd

Toestellen die al afgeleverd zijn, maar nog wel op Stand verbleven, waren de LX-JFG en de OK-CER. Die eerste is al een “oude” kist met constructienummer 104. Het was de eerste Europese PC-24. Na de testregistratie HB-VSE is het vervolgens als T7-LCE afgeleverd. De kist staat gebaseerd op Stans en heeft nu dus een Luxemburgse registratie gekregen.

LX-JFG Pilatus PC-24 (c/n 104)

Opmerkelijk was dat deze kist wilde vertrekken en al op de baan stond om gas te geven. Op dat moment werd door de toren verzocht dat men met “de zaak” moest bellen omdat er iets niet in orde zou zijn met de certificering van het toestel. Daarop is de kist terug getaxied naar het platform voor de toren om de problemen op te lossen. Dit lukte kennelijk niet meer dezelfde dag want de LX-JFG werd later binnen in de hangaar gestald.

Onverrichter zaken keerde de LX-JFG Pilatus PC-24 (c/n 104) weer terug naar het platform

De OK-CER heeft nummer 147 en is nog maar een paar weken geleden afgeleverd. Kennelijk waren er nog wat instructievluchten gewenst om op dit toestel vertrouwd te raken. De OK-CER maakte een vlucht naar Lahr in Duitsland en keerde vervolgens weer terug voor het maken van meerdere touch an go’s afgewisseld met een full stop om van crew te kunnen wisselen.

Prototypes

Alvorens de productie van de PC-24 op gang kwam zijn er eerst drie pre-productie toestellen gemaakt, de HB-VXA (P01), HB-VXB (P02) en HB-VSA (P03). Die laatste was niet aanwezig maar stond te pronken op de NBAA Business Aviation Convention & Exhibition (NBAA-BACE) die van 22 tot en met 24 oktober in Las Vegas werd gehouden.

HB-VXA Pilatus PC-24 (c/n P01) staat zonder motoren

De HB-VXA en HB-VXB waren wel te zien. Het eerste toestel staat tegenwoordig een beetje desolaat voor de onderhoudshangaar bij Pilatus, achter de Dassault Mirage IIIS die daar permanent opgesteld staat. Of er nog een vliegende toekomst voor deze eerste PC-24 is valt te betwijfelen. De motoren zijn inmiddels van deze kist verwijderd en door het staan in de buitenlucht ziet de romp er al wat verweerd uit. Iets voor het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern?

HB-VXA Pilatus PC-24 (c/n P01)

Met de HB-VXB gaat het beter. Dit toestel maakte deze dag nog een lokale testvlucht. Deze kist heeft geen normaal interieur en is uitgerust met testapparatuur.

HB-VXB Pilatus PC-24 (c/n P02)
HB-VXB Pilatus PC-24 (c/n P02)

Nieuwbouw

Om aan de toekomstige vraag naar PC-24’s te kunnen voldoen heeft Pilatus aan de zuidkant van het vliegveld van Stans een enorme productiehal van zo’n 11.000 m2 laten bouwen. Sinds mei 2019 worden hier rompen van de PC-24 gemaakt. In de loop van 2020 zal dit proces door robotisering ondersteund worden. Hierdoor kan men sneller en preciezer bouwen met daarbij minder belasting voor de medewerkers. De nieuwe productiehal biedt werk aan ongeveer 200 medewerkers.

Artist impression van de nieuwe productiehal (© Pilatus)

Voor het transport tussen de verschillende productielocaties maakt Pilatus onder andere gebruik van vrachtwagens. Deze zijn voorzien van fraaie foto’s van Pilatus-producten.

4 gedachten over “Pilatus PC-24 productie dendert voort

  1. Weer een leuk artikel over de Pilatus ; geweldig geschreven.
    Alleen denk ik dat de Pilatus met nederlandsche registratie PH-VXB nog niet binnen onze landsgrenzen vliegt …
    Wat niet is kan komen…

Geef een reactie