AlgemeenHelikoptersSportvliegtuigenTwinsUltralightsWarbirds

Lelystad Tower, busiest control tower of the Netherlands!

F-JDZL / 59-DVS Aveko VL3 Evolution

Lelystad, 8 november 2019 – Sinds gisteren is Lelystad Airport toegetreden tot het rijtje met gecontroleerde Nederlandse vliegvelden. Vanaf nu gaat het vliegverkeer er officieel aan toe met verkeersleiding verzorgd door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Was het gisteren nog matig vliegweer (Special-VFR), vandaag kwam de vuurdoop voor de nieuwe situatie. Het was namelijk prachtig mooi vliegweer!

D-EMIC Ostmecklenburgische Flugzeugbau OMF-100-160 Symphony hoort thuis op Hoogeveen

Het leek daarom wel of half vliegend Nederland de proef op de som kwam nemen om te ervaren hoe de afhandeling van een vlucht van of naar Lelystad in zijn werk zou gaan. Wie wel eens tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de VS is geweest weet dat men daar spreekt van ‘World’s busiest control tower’.

Op Oshkosh is het nog een stukje drukker….

Sinds deze week kunnen we Lelystad Tower naar ons idee omdopen tot ‘Busiest control tower of the Netherlands’. Op een zonnige dag als deze heeft men het namelijk op de toren nu al razend druk om al het vliegverkeer in goede banen te leiden. Zo druk met meldingen heeft men het naar ons idee zelfs op Schiphol niet! We hebben gelijk de toren maar een beetje aangepast in “Oshkosh-style”.

Maar Lelystad Tower is de ‘Busiest Control Tower of the Netherlands’

Op Oshkosh handelt men op drukke tijden op één baan twee landende toestellen tegelijk af door ze achter elkaar te laten landen eentje aan het begin en de andere halverwege op de baan. De capaciteit in de CTR van Lelystad Airport is beperkter. Hier kunnen slechts zes vliegtuigen tegelijk in het luchtgebied afgehandeld worden.
Deze capaciteit werd vandaag al ruimschoots gehaald. Gevolg was dan ook dat diverse vliegers vijf, tien of zelfs vijftien minuten moesten wachten alvorens zij hun motor mochten starten om daarna naar de baan te kunnen taxiën.

PH-MLV Socata TB-10 Tobago

Voeg daarbij dat bij de holding van de baan het regelmatig voor kan komen dat er een tijdje gewacht moet worden alvorens tussen de landende kisten de baan op te mogen om te starten. Hierdoor moet je vanaf nu rekening houden met enige tijd oponthoud (variërend van vijf minuten tot wellicht wel een half uur) voordat je in de lucht hangt nadat je bent ingestapt. Huur je dan ook nog eens een toestel waar je niet de zuivere vliegtijd maar de draaiuren van de motor moet afrekenen en je uurtje vliegen kan zomaar fors duurder worden!

OO-SKX Diamond DA 40D Diamond Star TDI vertrok naar Antwerpen

Ook bij het binnenvliegen van de CTR liepen sommige toestellen al vertraging op. Zij kregen de opdracht tot nader order buiten de CTR te blijven vliegen omdat de capaciteit al benut was.

F-JDZL / 59-DVS Aveko VL3 Evolution kwam uit België

Wat verder opviel was dat de delivery-frequentie en de toren-frequentie best druk radioverkeer opleveren. Er worden nu veel meer boodschappen uitgewisseld dan voorheen. De piloten hadden duidelijk de nieuwe situatie bestudeerd want eigenlijk verliep de communicatie erg soepel zonder veel gestotter of gehakkel. Het leverde ook best wel eens wat grappigs op. Zo gaf de toren een kist toestemming om de frequentie te verlaten. Daarop antwoordde de piloot: “Ik blijf nog even want ik vlieg inbound…!” 🙂

D-EMHJ Reims/Cessna F172P Skyhawk II van Hilversum

Nieuw is ook dat nu intersectie take-off’s gemaakt kunnen worden. Zelfs bij SIERRA4 is nog baanlengte genoeg om in de richting van 23 te starten. Helikopters vertrokken vanaf gisteren niet meer van het heli-aiming-point. Dat bestaat namelijk niet meer. Men ging nu via SIERRA2 en SIERRA4 via de hoofdbaan op pad.

PH-HCE Robinson R66 Turbine vertrekt via SIERRA2

Eigenaren van toestellen die door de tankwagen bij de hangaar voorzien worden van kerosine moeten vanaf nu rekenen op extra koffievisite. Vóór en achter de tankwagen rijdt namelijk nu een voertuig van de brandweer!

Tanken onder escorte van de brandweer

De voertuigen van de havendienst zijn voorzien van nieuwe bestickering. Het huidige logo van Lelystad Airport staat erop en de letter-cijfercode is in een ander lettertype en kleur aangebracht.

Airport authorities met nieuwe bestickering

Vandaag waren er bezoekers te verwelkomen uit België, Hoogeveen, Hilversum, Eindhoven en Rotterdam. Verder vlogen de lokale kisten ook goed. Dat levert – samen met de lokale toestellen – een aardige serie foto’s op.

De politie kwam door de CTR heenvliegen met hun PH-PXY. Deze grote heli heeft als vast callsign Police25. De route was van Harderwijk naar Lelystad op 800 ft.

PH-PXY AgustaWestland AW139 kwam door de CTR heen zonder te landen

De Waddenheli PH-OOP kwam langs bij de onderhoudshangaar van de ANWB-MAA. De kist kwam vanaf zijn thuisbasis Leeuwarden.

PH-OOP Airbus Helicopters H145

Vandaag werd de PH-JBJ gereed gemaakt voor vertrek naar zijn nieuwe eigenaar. Dit toestel stond al geruime tijd op Leystad Airport te koop. Deze Seneca heeft de afgelopen jaren bijna niet gevlogen en zag maar weinig het daglicht. Morgen (zaterdag 9 november 2019) vertrekt het naar Marseille om daar gelijk omgespoten te worden in nieuwe kleuren.

PH-JBJ Piper PA-34-220T Seneca III
PH-JBJ Piper PA-34-220T Seneca III

Geef een reactie