HelikoptersMilitair

Redskin Apaches maken lunchstop op Lelystad Airport

De Q-18 en Q-23 Boeing AH-64DN Apache staan bij de toren terwijl hun jokey’s aan de lunch zitten

Lelystad, 15 november 2019 – Het Defensie Helikopter Commando (DHC) op de Vliegbasis Gilze-Rijen kondigde het al aan via Twitter; “Twee Apache gevechtshelikopter trainen vandaag in laagvlieggebied VeluweRandmeren en doen ook Lelystad Airport aan.” Rond de lunch meldden zich dan ook een tweetal Boeing AH-64DN Apache helikopters zich op de torenfrequentie. Het bleek te gaan om de Q-18 en de Q-23.

Q-18 Boeing AH-64DN Apache – KLu
Q-23 Boeing AH-64DN Apache – KLu

Via een BRAVO-arrival kwamen de twee gevechtshelikopters “overhead” om via een linkerhand circuit op baan 05 te landen. Bij SIERRA2 taxieden twee kisten achterelkaar naar het DELTA-platform. Daar werden de indrukwekkende 1.765 pk (1.296 kW) sterke General Electric T700-GE-701C turbinemotoren (waar van de Apache er twee heeft) uitgeschakeld.

Q-18 en Q-23 Boeing AH-64DN Apache – de medewerkers van Lelystad Airport hangen uit de ramen om dit vast te leggen!
De Q-18 toont hier dat de Apache een indrukwekkende helikopter is

Broodtrommel

Met een Apache kan een serieuze wapenlast meegenomen worden, maar plek voor een broodtrommel is er niet… Vandaar dan ook dat de vier bemanningsleden van de Apaches na de landing naar restaurant Flantuas gingen voor een paar boterhammen.

De Boeing AH-64DN Apache kan een flink wapenarsenaal meenemen, maar geen broodrommel… 😉

Nadat de inwendige mens versterkt was klommen de mannen weer aan boord en startten zij hun kisten weer op. Als Redskin43 en Redskin44 taxieden zij naar het holdingpoint SIERRA3.

Q-18 en Q-23 Boeing AH-64DN Apache – KLu
Q-18 Boeing AH-64DN Apache taxiet als eerste uit na de lunch…
…direct gevolgd door de Q-23 Boeing AH-64DN Apache

Bij SIERRA3 moest nog even gewacht worden op een kistje van de KLM Aeroclub (PH-WVO) die eerst mocht vertrekken. Vervolgens kon men – onder het toeziend oog van bijna alle aanwezigen bij de Martinair Flight Academy – oplijnen.

Bij SIERRA3 staat de Q-18 Boeing AH-64DN Apache te wachten op de PH-WVO van de KLM Aeroclub
De twee Boeing AH-64DN Apaches trekken veel belijks

De Q-18 vertrok als eerste en deed dat met een sierlijke bocht. De Q-23 vertrok wat behoudender. Via een rechterhand circuit verlieten de kisten daarna in formatie de CTR richting BRAVO.

De Q-18 Boeing AH-64DN Apache vertrekt als eerste
De Q-23 Boeing AH-64DN Apache tijdens zijn start na de lunch

Geef een reactie