Rustige zondag op Lelystad Airport

Deze Duitse D-ETIG American General AG-5B Tiger staat op Lelystad gebaseerd

Lelystad Airport, 17 november 2019 – Het was best mooi VFR-vliegweer vandaag. De wind was kalm en met een waterig zonnetje was het best lekker buiten. Toch konden we geen bezoekers op het DELTA-platform waarnemen. Rond het middaguur bleek het overvliegen van de PH-ANR op weg van Teuge naar Texel het meest spannende wat te melden was op gebied van “vreemde” kisten. Al het overig verkeer betrof lokale toestellen.

De PH-ANR Rans S-6S Coyote II vloog via B – Y – Overhead – X en M door de CTR op weg van Teuge naar Texel

De nieuwe gecontroleerde situatie bij Lelystad Airport leverde voor een aantal vliegers nog steeds wat verwarring op. Het was evenwel een stuk rustiger in de ether en er waren ook geen noemenswaardige wachttijden bij het starten of binnenvliegen van de CTR.

PH-RPI Cessna 182R Skylane

Opmerkelijk is wel dat sommige piloten nog niet weten vanaf welk platform zij oproepen. Dat zou met het bestuderen van de vernieuwde kaartjes toch geen probleem moeten zijn. Een melding “Ik sta bij hangar 23B” helpt niet echt. Ook de toevoeging dat je van daaruit bij een T-splitsing linksaf moet om naar de baan te komen maakt het voor de toren niet duidelijker. Het bleek om Foxtrot te gaan.

Helikopters

Met de overgang naar een gecontroleerd veld is er één groep vliegtuigen die naar ons idee erop vooruit zijn gegaan in hun bewegingsvrijheid, de (lokale) helikopters. Sinds begin november beschikken de wentelwieken over een Helicopter Exercise Area genaamd HELEX (maximaal tot 50 ft hoogte) en een Final Approach and Takeoff (FATO) area van 36m x 455m. Binnen de FATO bevindt zich nog een vierkant Touchdown and Liftoff (TLOF) gebied van 15m x 15m. Beide rechthoekige gebieden zijn gesitueerd aan de overkant van de taxibaan NOVEMBER.

De FATO en de HELEX (gele vlakken)

De HELEX en FATO zijn alleen bestemd voor lokale helikopters, al hebben we hier ook al bezoek vanaf de Veluwe gezien. Helikopers vanuit Stroe en Harskamp zijn eigenlijk ook kind aan huis op Lelystad Airport voor wat betreft instructievluchten.

De PH-HCC Guimbal Cabri G2 geniet in het zonnetje bij de HELEX, het lijkt wel een parklandschap!

Nadat een helikopter door de toren geklaard is om naar de HELEX en/of FATO te gaan is men redelijk vrij in het bewegen, zolang men maar niet de taxibaan passeert en laag (500ft ?) binnen het trainingscircuit blijft. Op die manier hindert men het overige verkeer niet. Zover we hebben kunnen nagaan is er voor het maken van oefenrondjes geen klaring van de toren nodig.

Black Diamond

Een juweel uitgevoerd met een zwarte diamant wordt doorgaans als een kostbaar en te koesteren object gezien. Wanneer je een Diamond DA40 als black Diamond kunt betitelen kun je gewoonweg stellen dat de kist vuil is. Niet echt een pronkjuweel…

PH-PCA Diamond DA 40D Diamond Star TDI met zijn zwarte staart en onderkant

De PH-PCA Diamond DA 40D Diamond Star TDI ging vandaag door voor de titel black Diamond. De staart van de kist was namelijk roetzwart. Een sopje zou de onderkant van de kist goed doen.

Een sopje kan geen kwaad…

Dat het ook anders kan bewees de Diamond DA 40NG PH-EGM die achter de PH-PCA aan taxiede naar de startbaan. Die was onberispelijk wit. Zo kan het ook!

De staart van de PH-EGM Diamond DA 40NG Diamond Star zag er onberispelijk uit
PH-EGM Diamond DA 40NG Diamond Star

Roofvogeluitkijkpost

Tot slot nog een leuk plaatje van één van de nieuwe windzakken op het veld. Dit exemplaar wordt al als roofvogeluitkijkpost gebruikt. De rood-witte strepen van de windzak hebben door dit gebruik al een iets ander patroon gekregen dan de ICAO voorschrijft… 😉

Windzak met roofvogel(poep)

Geef een reactie