(Motor)zweefvliegtuigenHomebuiltSportvliegtuigen

Transponder troubles en veel verkeer Hilversum <-> Lelystad

PH-ISI Junqua IBIS RJ03

Lelystad Airport, 24 november 2019 – Het leek mooi vliegweer, maar door de heiigheid viel dat best tegen. Het zicht tegen de zon in was niet optimaal en op sommige plekken in of rond de CTR hingen flarden lage bewolking. Gevolg was dat er niet veel gevlogen werd. De activiteiten die er waren kwamen onder meer af van een aantal zelfbouwkistjes.

PH-ISI

Als eerste noemen we de PH-ISI. Deze Junqua IBIS RJ03 is in 2010 gebouwd door dhr. Holsink. Zijn naam staat dan ook formeel als bouwer/fabrikant van dit Franse toestelletje in de boeken. Inmiddels heeft de bouwer het toestel in 2015 verkocht. De nieuwe eigenaar was er in 2015 onfortuinlijk mee. Het kistje raakte beschadigd aan het onderstel door een harde landing op Lelystad Airport. De Ibis werd opgeknapt en vloog sporadisch in 2017 en 2018.

PH-ISI Junqua IBIS RJ03

In 2019 hadden we het kistje nog niet weer vliegend voor de lens gehad. Het leek erop dat dit vandaag ging veranderen.

PH-ISI Junqua IBIS RJ03

De PH-ISI taxiede uit voor een paar high speed taxiruns op de baan. Met medewerking van de toren werd dit soepel tussen het (rustige) overige vliegverkeer ingepast. Na twee keer was het vertrouwen in het toestel voldoende bewezen en was het tijd voor een vlucht. De PH-ISI lijnde op via baan 23 en steeg vlot op.

PH-ISI Junqua IBIS RJ03

De vlieger van de PH-ISI wilde een low approach maken. Dat zorgde voor wat commotie want de verkeersleiding ontving geen signaal van de ADS-B transponder van deze homebuilt. Ook een ander kistje in het circuit kon de PH-ISI niet visueel waarnemen. Zo kon het gebeuren dat de sportkist, die eerst achter de PH-ISI vloog, uiteindelijk vóór het kistje op final hing. De PH-ISI werd verzocht door te starten en om daarna een full stop te maken. De toren meldde dat het ADS-B signaal eerst op orde gebracht moest worden alvorens opnieuw het luchtruim te kunnen kiezen.

PH-MIL

Een andere zelfbouwkist die zich op Lelystad Delivery meldde was de PH-MIL. Deze Sonex Aircraft Sonex vliegt sinds dit jaar. Ook bij het vertrek van de PH-MIL bleek dat het ADS-B signaal niet ontvangen werd. Het opnieuw uit- en inschakelen van het apparaat bood geen soelaas.

PH-MIL Sonex Aircraft Sonex

Bij terugkomst via BRAVO was het voor de verkeersleiding door het ontbreken van het ADS-B signaal moeilijk om aan andere toestellen de positie van de PH-MIL door te geven. De ADS-B transponders zijn in de nieuwe situatie op Lelystad de onontbeerlijke ogen van de verkeersleiders geworden.

PH-MIL Sonex Aircraft Sonex

PH-AWX

De tweede Sonex Aircraft Sonex die zich op de frequentie meldde was de PH-AWX. Ook dit kistje is in 2019 voor het eerst gaan vliegen. Onlangs zijn er dikkere wielpoten op gemonteerd waardoor het beter kan opereren vanaf grasbanen.

PH-AWX Sonex Aircraft Sonex met zijn nieuwe dikkere wielpoten
Ter vergelijk, hier de PH-AWX nog met zijn dunne wielpootjes (Lelystad, 5 april 2019)

De bestemming vandaag was dan ook een veld met grasbanen; Hilversum. De PH-AWX woont vanaf nu dan ook in het Gooi. Lelystad Airport werd deze middag vaarwelgezegd. Naar alle waarschijnlijkheid gevlucht voor de nieuwe regelgeving die vanaf 7 november 2019 op Lelystad Airport van kracht is.

PH-AWX Sonex Aircraft Sonex op naar Hilversum

En, alsof de duvel er mee speelde, ook de PH-AWX had een niet functionerende ASD-B transponder! Transponder troubles all over vandaag! 🙂 De verkeersleiding waarschuwde de vlieger van de PH-AWX dat hij niet van Hilversum terug kon keren als hij daar niet zijn transponder zou repareren. De mogelijkheid werd geboden om direct om te keren en te landen, dan zou de PH-AWX nog welkom zijn. De vlieger had duidelijk een ander doel voor ogen en vertrok definitief naar zijn nieuwe thuisbasis.

PH-RPB

De PH-RPB is een oude Reims/Cessna van de vroegere Rijkspolitie. Dit toestel staat al sinds 25 oktober 1968 in ons land ingeschreven, inmiddels al ruim 51 jaar! Ironisch genoeg is dit kistje eind vorig jaar juist van Hilversum verhuisd naar Lelystad Airport. De tegenovergestelde beweging van de hierboven genoemde PH-AWX.

PH-RPB Reims/Cessna F172H Skyhawk

Als oud Hilversum-spotter herinner ik me de PH-RPB als het toestel dat in weer en wind altijd buiten stond. Voor het eerst in 1985 op de foto gezet en al die jaren nimmer vliegend gefotografeerd. De PH-RPB vliegt maar sporadisch. Vandaag was voor mij zelfs de eerste keer dat ik het kistje vliegend voor de lens kreeg!

De PH-RPB stond vroeger in weer en wind (en sneeuw) op Hilversum (1985)

Met zijn fraai klinkende zes cilinder Rolls Royce O-300-D motor beschikt een Reims/Cessna F172H slechts over 145 pk (108 kW). Dat is niet bepaald overpowerd te noemen voor een ‘172’. Met drie personen aan boord had de PH-RPB dan ook een flink stukje baan nodig om airborne te geraken. Wellicht is dit ook wel een van de redenen waarom het toestel niet (meer) vanaf de korte grasbanen op Hilversum vliegt.

PH-RPB Reims/Cessna F172H Skyhawk

Na een lokaal rondje om de kerk kwam de oude Politiekist via BRAVO, YANKEE en overhead het circuit weer in voor de landing. Een mooie gelegenheid deze F172H in zijn element te fotograferen.

PH-RPB Reims/Cessna F172H Skyhawk

De PH-RPB is niet de enige Cessna 172H in Nederland. Er is nog een Amerikaans gebouwd exemplaar in de vorm van de PH-LIN (bouwjaar 1967). Dat kistje beschikt overigens over een sterkere, maar minder fraai klinkende, Lycoming O-360-A1A met vier cilinders en 180 pk ( 134 kW) vermogen.

PH-RPB Reims/Cessna F172H Skyhawk

N172PL

Pakken we ook nog even de Reims/Cessna F172E uit 1964 mee! Dit kistje is ook in Reims in Frankrijk gebouwd, net als de PH-RPB. En, er zit dezelfde motor in als de PH-RPB. Het geluid van deze Cessna is daarom eveneens oorstrelend voor de liefhebber.

N172PL Reims/Cessna F172E Skyhawk

De N172PL wordt dikwijls door vader en zoon gezamenlijk gevlogen, beiden gepassioneerde vliegers. Als het even kan zijn zij met deze oude dame in de lucht boven de Flevopolder te vinden. Vandaag geen uitzondering.

G-BCVH

Veel gegoochel tussen Lelystad en Hilversum in de tekst hierboven. Daar kunnen we de G-BCVH ook nog aan toevoegen. Deze Reims/Cessna FRA150L Aerobat kwam langs voor een paar circuitjes. Het kistje hoort thuis op Hilversum en hoort thuis in de stal van Dwarf Powered Gliders.

G-BCVH Reims/Cessna FRA150L Aerobat

PH-VHD

Is het daarmee gedaan met de drukbevlogen luchtroute Hilversum – Lelystad vv? Neen, ook de PH-VHD kwam een vliegende duit in het zakje doen. De Tecam van Vliegschool Hilversum oefende met een paar doorstarts en vertrok daarna weer huiswaarts. De landing kon op rekening, dus dat scheelde tijdverlies met uitstappen en betalen.

PH-VHD Tecnam P2002-JF Sierra

PH-BEG

Ok, nog één keer Hilversum dan. De PH-BEG was ooit onderdeel van de vloot van Ben-Air op Hilversum. Vandaar PH-BE… De PH-BEG staat inmiddels al jaren op Lelystad Airport en Ben-Air is van het toneel verdwenen. Vliegshool Hilversum is nu actief vanuit de voormalige ‘Ben-Air hangaar’.

PH-BEG Piper PA-28-181 Archer II

De PH-BEG vertrok IFR voor een lokale vlucht richting het oosten van het land en vloog men op een hoogte van zo’n 6.000ft. Daar zat men vast in helder en zonnig weer!

De route van de PH-BEG deze middag

PH-1546

De Super Dimona PH-1546 lijkt momenteel gebaseerd te staan op Lelystad Airport. Het kwam tevoorschijn uit een van de hangaars op het veld.

PH-1546 Diamond HK-36TC Super Dimona

Deze motorzwever wordt doorgaans gebruikt op Hoogeveen om zweefvliegtuigen omhoog te slepen. Voor dat doel is een trekhaak gemonteerd en is er een achteruitkijkspiegeltje op de linkervleugel gemonteerd om te zien wanneer een zwever loskoppelt van de Super Dimona.

For the record

Tot slot ‘for the record’ nog twee foto’s van Pipers van de Vliegclub Flevo.

2 gedachten over “Transponder troubles en veel verkeer Hilversum <-> Lelystad

  1. Bedoel je geen signaal van de mode-S transponder ipv ADS-B transponder? Mode-S is verplicht maar ADS-B niet. Nu lijkt het net of dat op EHLE verplicht is……

    1. Hallo Paul,

      Dank voor je reactie. Je hebt volgens mij gelijk. Een SSR-transponder met mode S/ELS (met ADS-B out signaal) is volgens mij verplicht voor IFR vluchten, voor VFR vluchten (behalve in luchtgebied G beneden 1200ft) is een SSR-transponder met mode S/ELS vereist. Deze laatste is niet “verrijkt” met het ADS-B out signaal.

      Groet,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie