Sportvliegtuigen

HB-CVL Cessna FA150K Aerobat omvergeblazen

HB-CVL Reims/Cessna FA150K Aerobat op 29 oktober 2019

Altenrhein, 23 november 2019 – Op de luchthaven van St. Gallen-Altenrhein (LSZR) in het noordoosten van Zwitserland troffen we op 29 oktober 2019 de HB-CVL aan. Dit is een mooi klassiek Cessnaatje, een Reims/Cessna FA150K Aerobat om precies te zijn. In licentie gebouwd dus bij Reims in Frankrijk. Het bouwjaar is 1970 en het constructienummer 0054. De Aerobat versie is geschikt voor het vliegen van aerobaticmanoeuvres.

Het wapen van Liechtenstein

De registratie beginnend met HB- doet vermoeden dat het om een Zwitsers toestel gaat. Mis! In dit geval is het een kistje dat in Liechtenstein thuishoort. Vliegtuigen uit het ministaatje Liechtenstein hebben weliswaar, net als de Zwitserse toestellen, HB- als landen aanduiding maar in de staart staat geen Zwitsers vlaggetje. In plaats daarvan voert men in de staart het wapen van het kleine vorstendom, dat op enkele tientallen kilometer van het vliegveld van St. Gallen-Altenrhein is gelegen. De HB-CVL staat op naam van R.A. Büchel uit Vaduz, de hoofdstad van Liechtenstein. Het kistje staat al sinds 27 november 1970 ingeschreven.

Föhn

Helaas, helaas, dit kistje is sinds de nacht van vrijdag 22 op zaterdag 23 november 2019 niet meer in blakende gezondheid. Het kistje is in die nacht namelijk omvergeblazen door de sterke föhnwind die in de regio op dat moment huishield. Deze Föhnwind kende uitschieters tussen 120 en 160 km/u bij een temperatuur van 18 graden Celsius.
De HB-CVL stond – zoals ook op de foto te zien is – alleen met twee touwen onder de vleugels vast. De staart was niet verankerd. Juist daar kreeg de sterke wind vat op het kistje en tilde het over zijn neus op de kop. De Aerobat raakte daarbij flink beschadigd, met name aan de staart. Het is maar de vraag of het nog economisch haalbaar is om het kistje te repareren…

Geef een reactie