OY-BPB Douglas C-47A Skytrain (DC-3 Dakota) uitgevlogen

OY-BPB / K-682 Douglas C-47A Dakota (Stauning, juni 2005)

Denemarken, 4 december 2019 – Het ziet er naar uit dat Europa het met een vliegende Douglas C-47A Skytrain (DC-3 Dakota) minder moet doen. De Deense OY-BPB staat definitief aan de grond. En dat na een vliegende carrière van meer dan 75 jaar.

Goed nieuws (maart 2021)
Er is toch nog een vliegende carrière voor de OY-BPB weggelegd. In maart 2021 is het toestel weer vliegen waargenomen. Gelukkig was het aan de grond blijven niet definitief.
OY-BPB / K-682 Douglas C-47A Dakota (Stauning, juni 2005)

De OY-BPB begon te vliegen op 3 april 1944. Op die datum rolde het als Douglas C-47A-85-DL met constructienummer 20019 de fabriek uit in Long Beach. Het toestel is bij de USAAF als 43-15553 in dienst gekomen tot het na de oorlog naar Noorwegen verhuisde. Via de Noorse luchtmacht werd het als LN-IAT ingezet bij Det Norske Luftfartselskab. Later is het toestel voor SAS gaan vliegen.

OY-BPB / K-682 Douglas C-47A Dakota (Stauning, juni 2005)

Opmerkelijk genoeg kwam de kist opnieuw terug in militaire dienst in oktober 1953. Toen trad het aan bij de Deense luchtmacht als 68-682. In december 1960 werd de registratie gewijzigd in K-682. De Deense luchtmacht zou er tot 30 juli 1982 mee blijven vliegen, als één van de laatste Europese luchtmachten met Dakota’s in de vloot.

OY-BPB / K-682 Douglas C-47A Skytrain (Salzburg, juli 2014)

Op 21 februari 1985 begon de Dakota aan zijn tweede civiele loopbaan als OY-BPB. Daarbij heeft het verschillende eigenaren gekend met als laatste de Danish Dakota Friends. Als OY-BPB heeft het toestel vele evenementen in Europa bezocht, al dan niet in relatie tot de Tweede Wereldoorlog. Het laatste grote evenement waar we de OY-BPB hebben kunnen zien was tijdens de herdenking van 75 jaar D-Day in Normandië in juni van dit jaar.

OY-BPB / K-682 Douglas C-47A Skytrain (Caen-Carpiquet, juni 2019)

De OY-BPB heeft te kampen met ijzerdeeltjes in de motorolie van motor 1. Dat is een teken dat de motor vervangen moet worden. Een kostbare zaak waar de Danish Dakota Friends niet het geld voor heeft. Daarnaast wordt het steeds lastiger om gekwalificeerde vliegers en technici te vinden voor het toestel. De OY-BPB moet daarom noodgedwongen vanaf nu op de grond blijven. Het toestel zal in een Deens museum terecht gaan komen.

OY-BPB / K-682 Douglas C-47A Dakota (Stauning, juni 20015)

Geef een reactie