Sywell, 31 augustus 2018 – Vandaag een mooie oude Engelse Auster in beeld. Het gaat om de G-AKSY, een Auster Mk.V uit 1944 met constructienummer 1567. Dit toestel heeft gevlogen bij het Britse Army Air Corps (AAC) en de Royal Canadian Air Force (RCAF) als TJ534. Dat kenmerk draagt het toestel heden ten dage nog steeds.
De Auster Mk.V werd gebruikt als Air Observation Post (AOP), een toestel voor luchtverkenning. Van dit model zijn er 790 gebouwd.
Per 11 april 1945 werd het toestel ingedeeld bij het 666 Squadron van de Royal Canadian Air Force (RCAF).
Het 666 Squadron bestond uit zestien Auster Mk.V AOP’s. Op 28 mei 1945 kwam het 666sq aan op naar Gilze-Rijen om vervolgens per 6 juni 1945 Hilversum als hoofdkwartier te hebben. Op dat moment stonden er ook toestellen van het 666 Squadron gestationeerd bij Alkmaar, Dordrecht en Ede. Per 25 juni 1945 verhuisde de eenheid naar Apeldoorn. In de zomer van 1945 verzorgde dit squadron VIP-, koerier- en communicatievluchten voor de 1st Canadian Infantry Division, de 3rd Canadian Infantry Division en de 1st Canadian Army Groups Royal Artillery. Uiteindelijk werd de eenheid op 31 oktober 1945 opgeheven. Toen verbleef het 666 Squadron nog in Apeldoorn.
De G-AKSY werd na de opheffing van het squadron te werk gesteld bij eenheden die in Duitsland gelegerd waren. Uiteindelijk werd het toestel op 3 december 1946 verkocht en kwam in civiele handen.
Op 10 februari 1948 verscheen dit vliegtuig in het Britse civiele luchtvaartregister. Het kreeg toen als kenmerk G-AKSY mee. Deze periode duurde tot 18 december 1952. Toen vertrok het toestel naar Frankrijk als F-BGOO. In Frankrijk heeft het tot 10 september 1976 ingeschreven gestaan. Daarna kwam het toestel in Ierland in opslag terecht.
Het duurde tot 4 februari 1991 tot het weer ingeschreven werd. Op die datum werd de oude Britse regi G-AKSY afgestoft en weer aan deze Auster toegekend. En met dat kenmerk vliegt het nu nog steeds in Engeland rond. Inmiddels (augustus 2023) is deze Auster Mk.V aangekomen in Nederland. Het toestel verblijft op Teuge, bij Apeldoorn. Dat is uiteraard geen onbekend terrein voor dit kistje! Op Teuge wordt het toestel, dat over de weg is vervoerd, weer luchtwaardig gemaakt. De planning is dat er in het voorjaar van 2024 weer mee gevlogen kan worden.
Tijdens de LAA Rally op Sywell troffen wij de kist in augustus 2018 in blakende gezondheid aan. Zoals zo vaak zijn de Britten erg goed in het verzorgen van hun historisch vliegend erfgoed. Inmiddels heeft dit kistje meer dan 1.630 ervaringsuren op de teller staan. Het toestel draagt alleen zijn oude militaire kenmerk TJ534. In Engeland is dat toegestaan. Er is een apart register waar deze uitzonderingen in opgenomen zijn. De daadwerkelijke civiele registratie G-AKSY is in de cockpit terug te vinden.