AirShowMilitair

Blue Impuls als recept tegen ‘Blue Monday’

Blue Monday of Blue Impulse?

Hyakuri, 1 december 2019 – Op 20 januari 2020 is het volgens ‘kenners’ de meest deprimerende dag van het jaar. Mensen voelen zich volgens wetenschappers op deze dag het meest neerslachtig omdat de vakantie nog ver weg is, de goede voornemens voor het nieuwe jaar niet lijken te lukken, de dagen nog steeds niet erg lengen en omdat het de eerste dag van de werkweek is. Kortom misère alom. Deze hele bak ellende wordt in de volksmond ‘Blue Monday’ genoemd.

Maar niet getreurd! Wij denken een steentje bij te kunnen dragen om het leed van vandaag te verzachten. Dat doen we door een injectie met Blue Impulse. Het experiment is dan ook om te kijken of je jezelf beter voelt na het lezen van dit artikeltje!

Blue Impulse

Blue Impuls is het demonstratieteam van de Japanse luchtmacht, de Japan Air Self-Defense Force (JASDF). Kort na de oprichting van de Japanse luchtmacht in 1954 werd voor het eerst met North American F-86F Sabres in formatie gevlogen. Dat was in 1958. Maar na slechts vier demonstraties werden deze activiteiten gestaakt.
In 1959 gaven de Amerikaanse Thunderbirds een demonstratie met hun North American F-100 Super Sabres in Japan. Daarmee kregen de Japanners de smaak te pakken, dat wilden zij ook!

F-86F

In 1960 werd een team geformeerd met vijf F-86F Sabres. De formatie werd ‘Tenryu’ genoemd, naar de nabijgelegen rivier bij de thuisbasis Hamamatsu. Omdat die naam internationaal niet prettig uit te spreken was werd de naam van het team kort daarna gewijzigd in ‘Blue Impulse’. Sinds 1961 vliegt het team in de blauwwitte kleuren.

T-2

In 1982, na 545 optredens, werden de oude F-86F Sabres aan de kant gezet. Het team ging over op de – in Japan ontwikkelde – Mitsubishi T-2 trainers. Ook deze kisten werden voorzien van een blauwwit kleurenschema. Met de T-2 is tot december 1995 gevlogen, in totaal 175 keer.

T-4

Het derde en huidige toestel van Blue Impuls is de Kawasaki T-4. Sinds april 1996 komt men met deze tweezitter voor de dag. Ondertussen heeft Blue Impulse ook in het buitenland gevlogen, in 1997 werd de vliegshow bij Nellis in de VS bijgewoond door het team.

Blue Impulse

Van de Kawasaki T-4 heeft de Japanse luchtmacht er 208 in dienst. Dit naast de vier gebouwde prototypes. De T-4 wordt voornamelijk als opleidingstoestel gebruikt maar ook ingezet als verbindingsvliegtuig tussen de verschillende luchtmachtbases. De T-4 is dan ook op vrijwel alle luchtmachtvelden te vinden.

16-5666 / 6 Kawasaki T-4 Blue Impulse wordt klaargemaakt voor een nieuwe show

Onder iedere vleugel heeft de T-4 twee ophangpunten, alsmede één onder de romp. Daarmee kan het toestel brandstoftanks meenemen of oefenbommen. Ook kan er apparatuur meegenomen worden ten behoeve van doelslepen.

In april 2019 werd de vloot met T-4’s aan de grond gehouden als gevolg van problemen met de motor. Geleidelijk worden de toestellen gemodificeerd en verschijnen weer in de lucht. De toestellen van Blue Impulse waren gelukkig alweer snel tip-top in orde.

De zes Kawasaki T-4 van Blue Impulse taxien uit onder toeziend oog van hun crew chiefs

Show

Tijdens de vliegshow die we op 1 december 2019 op Hyakuri gezien hebben konden we Blue Impulse zien vliegen. Daarbij viel het op dat de eerste vier toestellen één voor één opstegen en daarna in een formatie voorbijkwamen. Nummer vijf en zes volgden pas later.

Nummer 1, 2, 3 en 4 van Blue Impulse
Blue Impulse

In Europa zijn we verwend met strakke shows van de Red Arrows, Patrouille de France, Patrouille Suisse en Frecce Tricolore. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van gekleurde rook. Blue Impulse beschikt alleen over witte rook.

26-5690 / 5 Kawasaki T-4 Blue Impulse blijft na de start lekker laag
16-5666 / 6 Kawasaki T-4 Blue Impulse

In onze ogen worden de formaties soms wat minder strak op elkaar gevlogen. Als er bijvoorbeeld een gezamenlijke manoeuvre gemaakt wordt dan maakt men eerst de onderlinge afstand iets groter. Niet dat wij het beter zouden kunnen hoor maar het verschil met de Europese teams viel ons daarbij op.

Blue Impulse
Blue Impulse

Ook vliegt het team maar een paar passes in een formatie van zes toestellen. Een grote formatie is voor het oog altijd leuk en indrukwekkend.

Blue Impulse
Blue Impulse
De bekende passages van toestellen die in tegenovergestelde richting vliegen horen eveneens bij de show van Blue Impulse

Het Japanse publiek vindt het allemaal prachtig! Blue Impulse is mateloos populair. Bij het uittaxiën, voorvliegen en na de landing gaat het publiek aardig uit hun bol. De verkooptentjes met petjes, shirtjes, stickers, patches, knuffels e.d. van het team hebben rijen wachtenden voor zich staan. De items vliegen als warme broodjes… eh… sake over de toonbank.

De merchandise van Blue Impulse vindt gretig aftrek in Japan

Olympisch

Blue Impulse heeft in het verleden al eens voorgevlogen bij de Olympische spelen in Tokio. Dat was in 1964. Voor dit jaar staan de Olympische spelen weer op stapel voor Tokio. En ook daar zal Blue Impulse niet bij ontbreken.
Net als in 1964 zal het team ook komende zomer een figuur in de lucht maken waarbij zij met rook de vijf Olympische ringen in de lucht ‘schrijven’. Een echte signature-move van dit team. Deze manoeuvre werd tijdens de vliegshow van Hyakuri ook getoond, al werden er zes in plaats van vijf ringen in de lucht achtergelaten.

De Olympische ringen in de lucht door Blue Impulse

Reserve

Als het team op volle sterkte is, vliegt men met zes T-4’s. Deze zijn naast hun reguliere registratie voorzien van nummers 1 tot en met 6. Er is voor het geval dat een kist een storing heeft ook nog een reservetoestel. Deze kist heeft geen apart nummer in de staart en is dus op alle posities inzetbaar. Op 1 december was het reserve toestel niet nodig.

De reservekist 26-5692 / – Kawasaki T-4 hoefde niet in actie te komen

Passagiers

Tijdens de show van Blue Impulse vlogen een aantal kisten met een passagier in de backseat. In onze ogen opmerkelijk. In Europa wordt doorgaans alleen gevlogen met het minimaal benodigde aantal bemanningsleden en dat is alleen de voorste piloot. Bij Blue Impulse vloog in nummer 1, 2, 5 en 6 een tweede bemanningslid mee.

De 36-5697 / 1 Kawasaki T-4 vloog met een passagier in de back seat

Laagvlieger

Er was nog een “T-4” te zien op Hyakuri in de kleuren van Blue Impulse. Deze “kist” voerde alleen een aantal taxi-runs uit gedurende de dag. Daarbij kwamen de wielen niet los van de grond. Deze “kist” werd bemand door twee ervaren “piloten”.

’96-1666 / 6 Kawasaki T-4′ Blue Impulse

De extra “T-4” had nummer zes in de staart staan. In afwijking tot de echter nummer zes had dit exemplaar de militaire registratie 96-1666 opgespeld. Het origineel was de 15-5666. Verder hadden we grote moeite om enig verschil tussen beide kisten waar te nemen…

Beter?

….en?!? Heeft het geholpen om Blue Monday dit jaar door te komen?

2 gedachten over “Blue Impuls als recept tegen ‘Blue Monday’

Geef een reactie