Interjet en het fiasco van de Sukhoi Superjet 100

I-PDVZ Sukhoi Superjet 100 Interjet (c/n 95072)

In 2012 bestelde de Mexicaanse low-cost carrier Interjet 22 Sukhoi Superjet 100 (SSJ100) toestellen. De keuze viel op dit vliegtuig omdat de alternatieven van Bombardier en Embraer in het segment van 75/100-zitters wel drie keer zo duur waren in de aanschaf. Zo werd Interjet de enige maatschappij op het Amerikaanse continent met een Russisch gefabriceerde vloot.
Op zich voldoen de toestellen prima. Als ze vliegen tenminste… Anno 2020 is weinig glans meer over van oorspronkelijk deal. Er zijn momenteel nog maar vier toestellen operationeel in de vloot. De overige kisten staan aan de grond op Toluca International Airport, al dan niet gekannibaliseerd voor onderdelen.

Goedkoop is duurkoop

En bij die onderdelen zit een groot deel van het probleem. De support vanuit de bouwer Sukhoi Civil Aviation houdt bij de Russische landsgrenzen zo’n beetje op. Het is lastig gebleken om reserveonderdelen aan de andere kant van de Oceaan te krijgen.

I-PDVZ Sukhoi Superjet 100 Interjet (c/n 95072)

Goedkoop is inmiddels duurkoop geworden. De kisten waren dan wel goedkoop in aanschaf, door de onderhoudskosten is het kostenplaatje ver de verkeerde kant opgegaan.
Interjet heeft inmiddels besloten verder te willen gaan met een vloot bestaande uit Airbus (A320/A321 en mogelijk A220) toestellen. De luchtvaartmaatschappij is tevens in zwaar weer gekomen. Niet verwonderlijk, als low-cost maatschappij ben je sterk afhankelijk van operationele vliegtuigen. Als die het niet doen komt er ook geen geld binnen. Daardoor kan men niet aan de financiële verplichtingen voldoen richting de vliegtuigbouwer, een vicieuze cirkel.

I-PDVZ Sukhoi Superjet 100 Interjet (c/n 95072)

Oud ijzer

Voor de Superjets probeert Interjet een koper te vinden. Maar ja, zie maar eens een luchtvaartmaatschappij te vinden die niet-vliegende vliegtuigen wil kopen. Het is het meest waarschijnlijk dat de toestellen terug gaan naar Sukhoi. Mocht het Interjet niet lukken om de toestellen voor een goede prijs te verkopen, dan heeft de maatschappij een forse kiloprijs betaald voor een hoop oud ijzer…

I-PDVZ Sukhoi Superjet 100 Interjet (c/n 95072)

Vlootoverzicht

Sukhoi Superjet 100 (SSJ100) van Interjet
Registratie Type C/N Afgeleverd Status Opmerking
XA-ABM Sukhoi Superjet 100 95036 dec-13 Stored ex I-PDVX, 97013
XA-ALJ Sukhoi Superjet 100 95046 okt-14 Stored ex I-PDVY, 97013
XA-BMO Sukhoi Superjet 100 95048 okt-14 Stored ex I-PDVW, 97004
XA-BVM Sukhoi Superjet 100 95054 jul-15 Stored ex 97014
XA-DAS Sukhoi Superjet 100 95072 mrt-16 ex I-PDVZ, 97010
XA-GCD Sukhoi Superjet 100 95052 feb-15 Stored ex I-PDVW, 97012
XA-IJR Sukhoi Superjet 100 95024 aug-13 Stored ex I-PDVX, 97007
XA-JBA Sukhoi Superjet 100 95085 apr-16 Stored ex I-PDVW, 97004
XA-JLG Sukhoi Superjet 100 95023 jun-13 Stored ex I-PDVW, 97002
XA-JLP Sukhoi Superjet 100 95042 jun-14 Stored ex I-PDVZ, 97008
XA-JLV Sukhoi Superjet 100 95028 nov-13 Stored ex I-PDVY, 97010
XA-LLV Sukhoi Superjet 100 95049 dec-14 Stored ex 97002
XA-LME Sukhoi Superjet 100 95045 sep-14 Stored ex I-PDVX, RA-89010, 97010
XA-MRM Sukhoi Superjet 100 95086 jul-16 Stored ex 97002
XA-NGO Sukhoi Superjet 100 95071 nov-15 Stored ex I-PDVZ, 97018
XA-NSG Sukhoi Superjet 100 95034 feb-14 Stored ex I-PDVW, 97011
XA-OAA Sukhoi Superjet 100 95038 mrt-14 Stored ex I-PDVX, 97012
XA-OUI Sukhoi Superjet 100 95050 apr-15 Stored ex I-PDVX, 97011
XA-PBA Sukhoi Superjet 100 95040 apr-14 Stored ex I-PDVY, 97007
XA-PPY Sukhoi Superjet 100 95066 mei-15 ex I-PDVZ, 97015
XA-VAS Sukhoi Superjet 100 95065 dec-15 ex I-PDVY, 97016
XA-VER Sukhoi Superjet 100 95081 nov-15 ex 97013

Italiaans interieur

De voormalige Italiaanse registraties van de toestellen hebben te maken met het inbouwen van het interieur. Dat is namelijk bij Pininfarina op Marco Polo Airport bij Venetië gedaan. Na de bouw tot luchtwaardigheid in Rusland werden de Interjet-toestellen naar Italië overgevlogen alvorens ze afgeleverd werden.
Voor dit doel was een joint venture opgericht tussen de holding van Sukhoi Civil Aircraft en Leonardo-Finmeccanica genaamd SuperJet International (SJI). Deze onderneming was/is, naast het aanpassen van de toestellen aan de specifieke klantwensen, ook belast met het vermarkten van het toestel buiten Rusland.
De aandelenverhouding was bij aanvang 51% voor Leonardo, 49% voor Sukhoi. In 2016 heeft Leonardo het aandeel teruggebracht tot 10%. Dat geeft weer dat de Italianen niet veel vertrouwen meer hebben in de samenwerking.
In januari 2016, toen alles nog koek en ei was, zagen we zo’n Italiaanse SSJ100 met de tijdelijke testregistratie I-PDVZ (c/n 95072) tijdens de Bahrain International Airshow op Sakhir Air Base in Bahrein. Deze kist is later de XA-DAS geworden, één van de vier toestellen die momenteel nog operationeel is bij Interjet.

I-PDVZ Sukhoi Superjet 100 Interjet (c/n 95072) op de static show in Bahrein

Geef een reactie