In 2012 bestelde de Mexicaanse low-cost carrier Interjet 22 Sukhoi Superjet 100 (SSJ100) toestellen. De keuze viel op dit vliegtuig omdat de alternatieven van Bombardier en Embraer in het segment van 75/100-zitters wel drie keer zo duur waren in de aanschaf. Zo werd Interjet de enige maatschappij op het Amerikaanse continent met een Russisch gefabriceerde vloot.
Op zich voldoen de toestellen prima. Als ze vliegen tenminste… Anno 2020 is weinig glans meer over van oorspronkelijk deal. Er zijn momenteel nog maar vier toestellen operationeel in de vloot. De overige kisten staan aan de grond op Toluca International Airport, al dan niet gekannibaliseerd voor onderdelen.
Goedkoop is duurkoop
En bij die onderdelen zit een groot deel van het probleem. De support vanuit de bouwer Sukhoi Civil Aviation houdt bij de Russische landsgrenzen zo’n beetje op. Het is lastig gebleken om reserveonderdelen aan de andere kant van de Oceaan te krijgen.
Goedkoop is inmiddels duurkoop geworden. De kisten waren dan wel goedkoop in aanschaf, door de onderhoudskosten is het kostenplaatje ver de verkeerde kant opgegaan.
Interjet heeft inmiddels besloten verder te willen gaan met een vloot bestaande uit Airbus (A320/A321 en mogelijk A220) toestellen. De luchtvaartmaatschappij is tevens in zwaar weer gekomen. Niet verwonderlijk, als low-cost maatschappij ben je sterk afhankelijk van operationele vliegtuigen. Als die het niet doen komt er ook geen geld binnen. Daardoor kan men niet aan de financiële verplichtingen voldoen richting de vliegtuigbouwer, een vicieuze cirkel.
Oud ijzer
Voor de Superjets probeert Interjet een koper te vinden. Maar ja, zie maar eens een luchtvaartmaatschappij te vinden die niet-vliegende vliegtuigen wil kopen. Het is het meest waarschijnlijk dat de toestellen terug gaan naar Sukhoi. Mocht het Interjet niet lukken om de toestellen voor een goede prijs te verkopen, dan heeft de maatschappij een forse kiloprijs betaald voor een hoop oud ijzer…
Vlootoverzicht
Sukhoi Superjet 100 (SSJ100) van Interjet |
|||||
Registratie | Type | C/N | Afgeleverd | Status | Opmerking |
XA-ABM | Sukhoi Superjet 100 | 95036 | dec-13 | Stored | ex I-PDVX, 97013 |
XA-ALJ | Sukhoi Superjet 100 | 95046 | okt-14 | Stored | ex I-PDVY, 97013 |
XA-BMO | Sukhoi Superjet 100 | 95048 | okt-14 | Stored | ex I-PDVW, 97004 |
XA-BVM | Sukhoi Superjet 100 | 95054 | jul-15 | Stored | ex 97014 |
XA-DAS | Sukhoi Superjet 100 | 95072 | mrt-16 | ex I-PDVZ, 97010 | |
XA-GCD | Sukhoi Superjet 100 | 95052 | feb-15 | Stored | ex I-PDVW, 97012 |
XA-IJR | Sukhoi Superjet 100 | 95024 | aug-13 | Stored | ex I-PDVX, 97007 |
XA-JBA | Sukhoi Superjet 100 | 95085 | apr-16 | Stored | ex I-PDVW, 97004 |
XA-JLG | Sukhoi Superjet 100 | 95023 | jun-13 | Stored | ex I-PDVW, 97002 |
XA-JLP | Sukhoi Superjet 100 | 95042 | jun-14 | Stored | ex I-PDVZ, 97008 |
XA-JLV | Sukhoi Superjet 100 | 95028 | nov-13 | Stored | ex I-PDVY, 97010 |
XA-LLV | Sukhoi Superjet 100 | 95049 | dec-14 | Stored | ex 97002 |
XA-LME | Sukhoi Superjet 100 | 95045 | sep-14 | Stored | ex I-PDVX, RA-89010, 97010 |
XA-MRM | Sukhoi Superjet 100 | 95086 | jul-16 | Stored | ex 97002 |
XA-NGO | Sukhoi Superjet 100 | 95071 | nov-15 | Stored | ex I-PDVZ, 97018 |
XA-NSG | Sukhoi Superjet 100 | 95034 | feb-14 | Stored | ex I-PDVW, 97011 |
XA-OAA | Sukhoi Superjet 100 | 95038 | mrt-14 | Stored | ex I-PDVX, 97012 |
XA-OUI | Sukhoi Superjet 100 | 95050 | apr-15 | Stored | ex I-PDVX, 97011 |
XA-PBA | Sukhoi Superjet 100 | 95040 | apr-14 | Stored | ex I-PDVY, 97007 |
XA-PPY | Sukhoi Superjet 100 | 95066 | mei-15 | ex I-PDVZ, 97015 | |
XA-VAS | Sukhoi Superjet 100 | 95065 | dec-15 | ex I-PDVY, 97016 | |
XA-VER | Sukhoi Superjet 100 | 95081 | nov-15 | ex 97013 |
Italiaans interieur
De voormalige Italiaanse registraties van de toestellen hebben te maken met het inbouwen van het interieur. Dat is namelijk bij Pininfarina op Marco Polo Airport bij Venetië gedaan. Na de bouw tot luchtwaardigheid in Rusland werden de Interjet-toestellen naar Italië overgevlogen alvorens ze afgeleverd werden.
Voor dit doel was een joint venture opgericht tussen de holding van Sukhoi Civil Aircraft en Leonardo-Finmeccanica genaamd SuperJet International (SJI). Deze onderneming was/is, naast het aanpassen van de toestellen aan de specifieke klantwensen, ook belast met het vermarkten van het toestel buiten Rusland.
De aandelenverhouding was bij aanvang 51% voor Leonardo, 49% voor Sukhoi. In 2016 heeft Leonardo het aandeel teruggebracht tot 10%. Dat geeft weer dat de Italianen niet veel vertrouwen meer hebben in de samenwerking.
In januari 2016, toen alles nog koek en ei was, zagen we zo’n Italiaanse SSJ100 met de tijdelijke testregistratie I-PDVZ (c/n 95072) tijdens de Bahrain International Airshow op Sakhir Air Base in Bahrein. Deze kist is later de XA-DAS geworden, één van de vier toestellen die momenteel nog operationeel is bij Interjet.