Teuge, 4 februari 2020 – Blue Sky Aviation is een kleine chartermaatschappij gehuisvest op luchthaven Dzjengis Kahn bij Ulaanbaatar in Mongolië. In dit onherbergzame land verzorgt Blue Sky Aviation chartervluchten, medische en humanitaire hulpvluchten. De kist wordt tevens ingezet voor vluchten van MAF (Mission Aviation Fellowship).
JU-2114
De vloot van deze maatschappij bestaat uit slechts één Cessna 208B Grand Caravan, de JU-2114 uit 1999 (c/n 208B0782). Dit toestel is vandaag gearriveerd op het vliegveld van Teuge. Een unicum dat een vliegtuig dat geregistreerd is in Mongolië in Nederland landt!
Deze kist is op 2 december 1999 uit de Cessna fabriek in Wichita (Kansas, VS) komen rollen. Als registratie werd toen N1283K toegekend op naam van Africair Inc. Aan de bestemming was niets Afrikaans, het werd Mongolië. De kist werd omgeregistreerd naar N208BS, een verwijzing naar het type en de nieuwe eigenaar Blue Sky Aviation. Pas op 1 april 2011 werd het toestel in Mongolië zelf geregistreerd en werd deze kist JU-2114.
Het toestel heeft op de neus als naam ‘Millennium Messenger’ staan. De kist is namelijk sinds de millenniumwisseling actief.
Ruw terrein
De JU-2114 is goed uitgerust om vanaf onverharde start- en landingsbanen te opereren. Om opspattende stenen tegen te gaan zijn bijvoorbeeld de wielen voorzien van een kap die dit tegengaat.
Ook de voorkant van de bagagebak is voorzien van een (zwarte) beschermlaag tegen opspattend grind of stenen. Dat scheelt schade en spaart de lak.
31 JAN 2020: ZMUB-UIII-UNEE
De Caravan was al op 31 januari 2020 vertrokken vanaf zijn thuisbasis in Ulaanbaatar (ZMUB). Vanaf daar is het die dag in een uurtje naar Irkutsk Airport (UIII) in Rusland gevlogen. Diezelfde dag werd nog doorgevlogen naar Kemerovo International/Alexei Leonov (UNEE) eveneens in Rusland.
01 FEB 2020: UNEE-USTR
De eerste dag van februari vloog men naar Roshchino International Airport (USTR) bij Tyumen, eveneens in Rusland. Ook dit was een lange vlucht van maar liefst 5 uur en 28 minuten.
02 FEB 2020: USTR-UWGG
Op 2 februari voerde de reis naar Strigino/Nizhny Novgorod International (USTR). Ook hier weer geen korte vlucht. De kist hing maar liefst 5 uur en 29 minuten in de lucht.
03 FEB 202: UWGG-EYSA
Op 3 februari werd in 5 uur en 14 minuten doorgevlogen naar Šiauliai International Airport (EYSA) in Litouwen. Goed voor de vlieguren in het logboek van de vliegers. Dat tikt zo lekker aan met dergelijke lange vluchten!
04 FEB 2020: EYSA-EHTE
De laatste etappe op 4 februari voerde naar Teuge INTERNATIONAL Airport (EHTE). Een vlucht vanuit Šiauliai die werd voltooid in 4 uur en 50 minuten.
Na de aankomst werd het toestel korte tijd voor de onderhoudshangaar van International Aviation Support (IAS) geparkeerd. Vervolgens werd het naar binnen gereden in een warme omgeving en kon het opdrogen van de natte winterse buien die zich boven Gelderland uitstortten vandaag.
Onderhoud
Op Teuge krijgt het toestel de nodige liefdevolle aandacht van de vliegtuigmonteurs van IAS. Er zal onder andere een motorwisseling plaatsvinden. Middels een crowdfunding actie is er door de MAF in Nederland in 2017 al geld bijeengebracht waardoor er een digitale cockpit is geïnstalleerd. Straks met een nieuwe motor is de kist weer helemaal klaar voor de toekomst.
Eind maart zal de kist ook een nieuw jasje krijgen. Daarvoor wordt het overgevlogen naar de spuithal van Satys op Lelystad Airport (EHLE). Zover we hebben begrepen zal de kist dan een Amerikaanse registratie (N2114G) hebben. Het kleurenschema zal het standaard wit-rood-blauwe kleurenschema van de MAF worden.
Nieuwe werkveld
Men hoopt dat alle werkzaamheden begin april zijn afgerond. Tegen die tijd hoopt de kist weer van Teuge te kunnen vertrekken. Niet meer naar Mongolië, maar naar Guinea, voor een nieuw hoofdstuk in het logboek van dit vliegende werkpaard.