JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan arriveert vanuit Mongolië voor onderhoud op Teuge

JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan

Teuge, 4 februari 2020 – Blue Sky Aviation is een kleine chartermaatschappij gehuisvest op luchthaven Dzjengis Kahn bij Ulaanbaatar in Mongolië. In dit onherbergzame land verzorgt Blue Sky Aviation chartervluchten, medische en humanitaire hulpvluchten. De kist wordt tevens ingezet voor vluchten van MAF (Mission Aviation Fellowship).

JU-2114

Het identificatieplaatje van de JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan

De vloot van deze maatschappij bestaat uit slechts één Cessna 208B Grand Caravan, de JU-2114 uit 1999 (c/n 208B0782). Dit toestel is vandaag gearriveerd op het vliegveld van Teuge. Een unicum dat een vliegtuig dat geregistreerd is in Mongolië in Nederland landt!

JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan

Deze kist is op 2 december 1999 uit de Cessna fabriek in Wichita (Kansas, VS) komen rollen. Als registratie werd toen N1283K toegekend op naam van Africair Inc. Aan de bestemming was niets Afrikaans, het werd Mongolië. De kist werd omgeregistreerd naar N208BS, een verwijzing naar het type en de nieuwe eigenaar Blue Sky Aviation. Pas op 1 april 2011 werd het toestel in Mongolië zelf geregistreerd en werd deze kist JU-2114.

Uniek in Nederland, een vliegtuig met een registratie uit Mongolië!
Dat Blue Sky Aviation de operator is duidelijk zichtbaar!

Het toestel heeft op de neus als naam ‘Millennium Messenger’ staan. De kist is namelijk sinds de millenniumwisseling actief.

‘Millennium Messenger’

Ruw terrein

De JU-2114 is goed uitgerust om vanaf onverharde start- en landingsbanen te opereren. Om opspattende stenen tegen te gaan zijn bijvoorbeeld de wielen voorzien van een kap die dit tegengaat.

JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan met de installatie die opspattende stenen moet tegengaan

Ook de voorkant van de bagagebak is voorzien van een (zwarte) beschermlaag tegen opspattend grind of stenen. Dat scheelt schade en spaart de lak.

De voorkant van de bagagebak is voorzien van een beschermlaag tegen beschadigingen

31 JAN 2020: ZMUB-UIII-UNEE

De Caravan was al op 31 januari 2020 vertrokken vanaf zijn thuisbasis in Ulaanbaatar (ZMUB). Vanaf daar is het die dag in een uurtje naar Irkutsk Airport (UIII) in Rusland gevlogen. Diezelfde dag werd nog doorgevlogen naar Kemerovo International/Alexei Leonov (UNEE) eveneens in Rusland.

JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan

01 FEB 2020: UNEE-USTR

De eerste dag van februari vloog men naar Roshchino International Airport (USTR) bij Tyumen, eveneens in Rusland. Ook dit was een lange vlucht van maar liefst 5 uur en 28 minuten.

02 FEB 2020: USTR-UWGG

Op 2 februari voerde de reis naar Strigino/Nizhny Novgorod International (USTR). Ook hier weer geen korte vlucht. De kist hing maar liefst 5 uur en 29 minuten in de lucht.

03 FEB 202: UWGG-EYSA

Op 3 februari werd in 5 uur en 14 minuten doorgevlogen naar Šiauliai International Airport (EYSA) in Litouwen. Goed voor de vlieguren in het logboek van de vliegers. Dat tikt zo lekker aan met dergelijke lange vluchten!

JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan

04 FEB 2020: EYSA-EHTE

De laatste etappe op 4 februari voerde naar Teuge INTERNATIONAL Airport (EHTE). Een vlucht vanuit Šiauliai die werd voltooid in 4 uur en 50 minuten.

Kort na aankomst werd de JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan voor onderhoud naar binnen gereden

Na de aankomst werd het toestel korte tijd voor de onderhoudshangaar van International Aviation Support (IAS) geparkeerd. Vervolgens werd het naar binnen gereden in een warme omgeving en kon het opdrogen van de natte winterse buien die zich boven Gelderland uitstortten vandaag.

Nat van de winterse buien

Onderhoud

Op Teuge krijgt het toestel de nodige liefdevolle aandacht van de vliegtuigmonteurs van IAS. Er zal onder andere een motorwisseling plaatsvinden. Middels een crowdfunding actie is er door de MAF in Nederland in 2017 al geld bijeengebracht waardoor er een digitale cockpit is geïnstalleerd. Straks met een nieuwe motor is de kist weer helemaal klaar voor de toekomst.

Klaar voor onderhoud

Eind maart zal de kist ook een nieuw jasje krijgen. Daarvoor wordt het overgevlogen naar de spuithal van Satys op Lelystad Airport (EHLE). Zover we hebben begrepen zal de kist dan een Amerikaanse registratie (N2114G) hebben. Het kleurenschema zal het standaard wit-rood-blauwe kleurenschema van de MAF worden.

Nieuwe werkveld

Men hoopt dat alle werkzaamheden begin april zijn afgerond. Tegen die tijd hoopt de kist weer van Teuge te kunnen vertrekken. Niet meer naar Mongolië, maar naar Guinea, voor een nieuw hoofdstuk in het logboek van dit vliegende werkpaard.

JU-2114 Cessna 208B Grand Caravan vliegt straks naar Guinea

Geef een reactie