Hahnweide, 14 september 2019 – Tijdens het Old Timer Treffen op Hahnweide in Duitsland kwamen we in september van 2019 de D-FMCA tegen. Dit is een Max Holste MH.1521C.1 Broussard.
De Broussard is een robuust vliegtuig uit Frankrijk en is ontworpen door Max Holste in de jaren ’50. Het model is tot 1961 in productie geweest bij Avions Max Holste en er zijn in totaal 396 exemplaren van gebouwd. De naam ‘Broussard’ betekent ‘bosjesman’ en is een verwijzing naar de capaciteiten van dit toestel als ‘bush-plane’.
Het toestel was ontworpen voor de Franse landmacht (l’Armee de Terre) en is ook in dienst geweest bij de luchtmacht (l’Armee de l’Air). Er konden verbindings- en verkenningsvluchten mee gemaakt worden en diende ook voor gewondenvervoer. In totaal kan het zes personen vervoeren. De Broussard heeft bij de Fransen actief in oorlogssituaties gevlogen in Algarije.
Het beschikt over een sterke Pratt & Whitney Wasp Junior R-985-AN-1 stermotor die zorgt voor een vermogen van 450 pk (336 kW).
Franse Bever
De Broussard heeft enige gelijkenis met de De Havilland DHC-2 Beaver. Dit gegeven bezorgde het ontwerp dan ook de bijnaam ‘French Beaver’.
Tot in de jaren ’80 heeft de Franse luchtmacht met de Broussard gevlogen. Daarna zijn er een aantal in het civiele register terecht gekomen.
De D-FMCA is in 1959 gebouwd en heeft bij de Armee de l’Air gevlogen als 185 (radiocallsign F-TESS). De Fransen gebruikten doorgaans het constructienummer als militaire registratie, dus het constructienummer van deze kist is ook 185. Daarbij droeg de 185 de code 44-CA, beide kenmerken zijn nog op de kist terug te vinden.
Op 4 juni 1969 raakte dit vliegtuig betrokken bij een botsing in de lucht met soortgenoot 234 (F-TESR). De 234 stortte neer maar de 185 wist beschadigd te landen. Het toestel kon gerepareerd worden.
Civiele loopbaan
Na militaire dienst is deze kist F-WGKJ geworden, dat is een tijdelijke registratie die op 20 juni 1990 veranderde in F-GGKJ. Vervolgens vertrok deze Broussard op 13 oktober 1995 naar Engeland als G-BWLR. Het Britse avontuur duurde tot 16 september 2009 waarna het opnieuw in Frankrijk werd ingeschreven, nu als F-GPRN.
Inmiddels was het toestel in Duitse handen gekomen. Met zijn Franse registratie zagen we deze kist bijvoorbeeld tijdens het Old Timer Treffen op Hahnweide in 2011.
In 2014, op 20 maart om precies te zijn, werd de F-GPRN uitgeschreven uit het Franse luchtvaartregister. Sindsdien gaat het toestel door het leven als D-FMCA.
Mannheim
De D-FMCA maakt deel uit van de vereniging Flugwerk Mannheim e.V. en is in gedeeld eigenaarschap van Ingo Hartmann, Peter Horsch, Jürgen Dorn, Hans Peukert, Marc-Anton Winter. Het toestel staat gebaseerd op Mannheim (EDFM).