Lelystad Airport, 7 februari 2020 – Eindelijk mooi weer, dat leverde genoeg leuke vliegbewegingen op deze dag op Lelystad airport. Nieuwe registraties, maar ook een aantal leuke bezoekers. Als eerste noemen we de eerste vlucht van de PH-WOH. Deze Diamond DA 40XL Diamond Star was exact vier maanden geleden – op 7 oktober 2019 – op Lelystad Airport gearriveerd als vlootuitbreiding voor Wings over Holland.
Bij aankomst in oktober had het toestel de exotische registratie EW-414LL. Een kenmerk uit Wit-Rusland. Kort daarop werd deze registratie al van het toestel verwijderd, maar de nieuwe letters PH-WOH lieten nog even op zicht wachten. Doordat dit een Canadees gebouwde variant van de Diamond is die in Europa niet veel voorkomt was het een wat langere administratieve weg om het toestel geregistreerd te krijgen.
Sinds 29 januari 2020 zijn alle administratieve hobbels genomen en staat de PH-WOH in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven. Hoogte tijd voor de eerste vlucht “onder Nederlandse vlag”. Aan de controls Luuk van Hooijdonk, directeur van Wings over Holland. Als eerste werd koers gezet naar Leer-Papenburg (EDWF). Dit veld, net over de grens bij Groningen, wordt dagelijks drukbezocht door veel sportkisten. Het eerste Nederlandse veld wat daarna aangedaan werd was natuurlijk Texel Airport. De meest populaire Nederlandse bestemming voor General Aviation vliegers.
De dag hiervoor had nog een Nederlands toestel zijn eerste vlucht gemaakt. Het ging hier om de nieuw gebouwde Vans RV-12iS PH-IIX. Dit is het eerste toestel van dit type in Nederland. Er vliegen wel al een paar “gewone” RV-12’s en er is nog een RV-12iS in aanbouw op Lelystad (PH-FFT).
De PH-IIX vindt onderdak bij het eerder genoemde Wings over Holland. Daar troffen we het kistje aan, weliswaar met een kap over de cockpit. Hopelijk treffen we deze homebuilt eerdaags “in het wild” voor de lens.
Een derde kist bij Wings over Holland die we vermelden is de PH-YAK. Vandaag vertrok deze Yakovlev Yak-52 voor een vlucht naar Teuge.
De PH-YAK is één van de zeven in Nederland aanwezige Yak-52’s. Al deze toestellen zijn in licentie in Roemenië gebouwd bij Aerostar S.A. Persoonlijk vinden wij de PH-YAK één van de mooiste exemplaren met zijn fraaie kleurenschema en de goed bijpassende getinte cockpitramen.
MFA / KFA
De PH-MLZ vliegt nog maar sinds kort. Het is een van de vele vlootuitbreidingen van de Martinair / KLM Flight Academy. Deze Socata TB-20 Trinidad was al half juli 2019 aangekomen als I-OHDB. Het heeft even geduurd, maar nu is de investering dan toch inzetbaar en vliegt het rond als PH-MLZ.
Omdat de KLM Flight Academy nog meer capaciteit nodig heeft is er momenteel ook een Finse Diamond DA 42NG Twin Star gehuurd. Deze OH-KAX is een maand geleden in Nederland gearriveerd en stond vandaag in onderhoud bij de technische dienst van de Martinair Flight Academy. De kist mocht even buiten spelen op de proefdraaiplaats bij S1. In totaal zijn er nu vier Twin Stars actief voor de opleiding, PH-MFA, PH-KFA, PH-KFB en tijdelijk de OH-KAX.
De OH-KAX is eigendom van de Finse vliegschool Aeropole. Deze onderneming is tevens de vertegenwoordiger van Diamond Aircraft in Finland en Denemarken.
Bezoekers van gisteren
Op het platform stond nog de N638DB Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX. Dit is een Piper Malibu Mirage waarbij later de reguliere zuigermotor is vervangen door een turbinemotor. Deze versie is de Pinokkio onder de Malibu’s. Dit toestel heeft de langste neus van alle versies.
Op 6 februari was het toestel gearriveerd uit Luchthaven Ängelholm-Helsingborg. Tegen het einde van de middag stond de retourvlucht op de planning.
Bij Zeusch vond de N23HJ onderdak. Dit betreft een Diamond DA 62 die uit Lugano (LSZA) arriveerde op 6 februari. Na gebruik gemaakt te hebben van de Bed & Breakfast faciliteiten van Zeusch, waaronder een ontbijt met een verse smoothie bestaande uit JetA1 fuel, was de kist gereed voor de terugvlucht.
Het indienen van het vluchtplan richting Lugano verliep niet soepel. De kist moest lang wachten op een definitieve go. Een en ander zou te maken hebben met een staking van verkeersleiders in Frankrijk. Uiteindelijk kon er gestart worden richting het Zwitserse Lugano.
De N23HJ was overigens niet de enige grijze DA 62 die op Lelystad Airport te zien was, ook de PH-MBO vertrok voor een vlucht. Die voerde de kist naar Breda/Seppe nadat het sinds 4 februari (vermoedelijk voor onderhoud) bij Wings over Holland had verbleven.
Bezoekers van vandaag
De PH-DYX Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi) kwam langs vanuit Antwerpen. Deze kist hebben we nog niet eerder op Lelystad gezien.
Ook deze kist had moeite om het vluchtplan voor zijn terugvlucht rond te krijgen. Op het moment dat men klaar was om de motor te starten werd duidelijk dat het ingediende vluchtplan via de autoriteiten in Brussel niet bij de ARO in Amsterdam en daarmee op de toren van Lelystad binnen was gekomen. Na diverse telefoontjes en het nodige radioverkeer was alles uiteindelijk toch in de spreekwoordelijke kannen en kruiken en kom men starten.
Een leuke Piper PA-38-112 Tomahawk in de vorm van de D-EDZW arriveerde vanaf Mönchengladbach (EDLN). Het kistje is van de MG flyers Luftfahrerschule.
Vanuit Rotterdam – The Hague kwam de PH-RAD op de thee. De Diamond DA 40D werd korte tijd voor de toren geparkeerd en de inzittenden gingen een bakkie doen bij Flantua’s. Daarna keerde men weer huiswaarts.
Swiss Flight Services
Een erg leuke bezoeker was vandaag de HB-LUA. Als uitwijker kwam deze Vulcanair P68C plots als ‘SFS10’ binnenrollen voor een tankstop. Het toestel is bezig met survey vluchten boven de Wadden. Daarbij wordt zelfs in het donker gevlogen.
De HB-LUA is van Swiss Filght Services uit Aérodrome de Colombier (LSGN) bij Neuchâtel. De maatschappij heeft drie Vulcanair P68C (HB-LUA/LUN/LUZ). Daarnaast vliegt men met drie aantal Beech King Airs, een Pilatus PC-12, een Cessna 206 en 208. In totaal negen toestellen. Naast Aerial Survey vluchten voert men ook chartervluchten met passagiers uit.
Opmerkelijk genoeg ging de HB-LUA tegen het einde van de middag opnieuw op pad voor een survey vlucht boven de Wadden. Tegen 20:45u kwam het toestel opnieuw binnen, nu voor een nachtstop.
Duiventil
Bij Air Waterland was het vandaag een duiventil; kistjes kwamen en gingen. De I-RWLT arriveerde na een tijdje op Teuge gestaan te hebben. Het kistje was voor onderhoud bij AMN geweest. De I-RWLT moet binnenkort een Belgische registratie krijgen.
Om plaats te maken voor de I-RWLT vertrok de D-ESGJ. Deze Cessna 172N was op 16 januari 2020 aangekomen. Dit toestel is enige tijd geleden door Air Waterland voorzien van een nieuwe motor en sindsdien verschijnt de D-EGSJ regelmatig terug voor zijn onderhoudsintervallen.
Ook de op het Duitse Waddeneiland Borkum gebaseerde N126DG kwam op bezoek bij Air Waterland. Ook dat toestel is hier vast in onderhoud. Halverwege de middag vertrok deze Grumman weer – na een goedkope tankstop op het eerdergenoemde Leer-Papenburg – huiswaarts.
Rotor & Wings
Bij Rotor & Wings werden vandaag zowel de rotors als de wings ingezet. Sinds kort is de PH-FVD weer terug in de vloot. Deze Robinson R44 Clipper II was toe aan zijn 12-jaars inspectie. Daarbij wordt het toestel zo’n beetje helemaal uitelkaar gehaald en is daarna weer als nieuw. De PH-FVD maakte weer als vanouds haar rondjes.
Ook de classic in de vloot, de MBB Bo.105, vloog vandaag. Deze enige Bo.105 in het Nederlandse register blijft een lust voor het oog. Geweldig dat Rotor & Wings een exemplaar in de lucht houdt!
De vaste-vleugel-vloot van Rotor & Wings is bescheiden in de vorm van de Socata TB-9 Tampico Club PH-OHM. De leskist maakte diverse vluchten vandaag.
Maagdelijk
Bij Zelf Vliegen is één van hun leskisten van kleur verschoten. De PH-GED is namelijk geheel ontdaan van zijn striping en vliegt momenteel maagdelijk wit rond. Wit is momenteel populair bij Zelf Vliegen. Ook de Blackshape BK160 Gabriéls I-EASA (tijdelijk aanwezig) en de PH-TRC (die voor de Transavia vliegopleiding is) zijn wit. In elk geval de PH-TRC zal, samen met nog een tweede nieuwe Gabriél, nog op kleur gebracht worden voor Transavia.
Ook in de vloot van Zelf Vliegen verblijft de PH-TWN Tecnam P2006T. Deze twin wordt ingezet voor de opleiding voor het vliegen met tweemotorige toestellen. Vandaag mocht de ‘TWiN’ weer aan de bak.
Super Cub
Super zo’n Cub! De N298SQ is een fraai exemplaar en hoort thuis bij de vaste bewoners van het veld. Het staartwielkistje uit 1952 is dan geen echte veteraan van de Koninklijke Luchtmacht, maar het heeft wel die kleuren. De Super Cub heeft wel een militaire achtergrond, maar dan bij de Franse landmacht (ALAT – Aviation Légère de l’Armée de Terre).
De N298SQ vliegt niet zo vaak. Des te leuker dat de kist vandaag met dit fraaie weer een lokaal vluchtje ging maken. Daarbij werden een aantal touch & go’s gemaakt. Goed voor de skills, zeker nu vandaag de wind haaks op de landingsrichting stond. Met een staartwielkist altijd een uitdaging die vandaag moeiteloos aangegaan werd.
Satys
Bij de vliegtuigspuiterij Satys mocht men in de avond nog een nieuwe klant verwelkomen. Het ging om de P4-AVA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000. Direct na aankomst werd deze dikke bizjet korte tijd op het Delta-platform geparkeerd. Vanaf daar werd het snel door de vliegtuigtrekker van Satys naar de spuithal gereden. Gelukkig was Richard Poeser in staat om er nog snel een foto van te maken.
Locals
Naast alle bovengenoemde wetenswaardigheden vlogen er nog tal van lokale kisten. Een collage van een aantal daarvan zie je hieronder.