SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C vliegt al 45 jaar in Zweden

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C

Lelystad, 21 februari 2020 – Een leuke bezoeker uit Zweden over de Poldervloer vandaag. En nog een mooie klassieker ook, een Piper Navajo twin uit 1975. Een kist van alweer 45 jaar oud!
De SE-GIN is in 1975 nieuw vanaf de fabriek afgeleverd naar Zweden en het heeft nooit een ander kenmerk daarna gehad. Wel heeft het een waslijst aan eigenaren gehad, allemaal in Zweden.

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C uit 1975

Dit toestel heeft vroeger met een wit-blauw-rood kleurenschema gevlogen. Het is later overgespoten in de huidige kleuren. Momenteel staat in de staart nog de naam van de maatschappij Flylogic, maar dat is niet meer de huidige eigenaar.

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C heeft in de staart nog FlyLogic staan

De SE-GIN is een Piper PA-31-310 Navajo C (c/n 31-7512039). Deze versie kwam op de markt in 1975 als opvolger van de Navajo B. De verschillen in de B- en C-versies waren niet groot. Ze werden beiden uitgerust met dezelfde Lycoming TIO-540-A2C motoren goed voor 310 pk (231 kW).

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C

De SE-GIN werd tijdens zijn bezoek aan Lelystad Airport voor korte tijd bij Zelf Vliegen voor de deur geparkeerd. Daar konden we het toestel even fotograferen.

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C

Van dichtbij is goed te zien dat deze Navajo al een rijk leven achter zich heeft. Het toestel zit niet meer zo strak in de lak en kan best een sopje gebruiken. De zwarte neus begint al aardig te bladderen.

De neus zit al niet meer zo strak in de lak
SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C vertoont hier en daar gebruikssporen

Omdat het deurtje openstond konden we ook een snelle blik aan de binnenzijde van het toestel werpen. Het interieur zag er nog netjes uit.

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C

Een vlucht uit Zweden maakt zo’n toestel dorstig. Niet verwonderlijk dat voor de terugvlucht nog de nodigde litertjes AvGas aan boord werden genomen.

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C op weg naar de pomp

Door de straffe zuidwestenwind was de kist, met maar enkel de piloot als enig inzittende, snel los. Vlot werden de wielen omhoog gehesen. Daarna vloog de kist op 1.500ft VFR de Lelystad-CTR uit om daarna via de frequentie van Dutch Mill een IFR-vluchtplan op te pikken richting Zweden.

SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C
SE-GIN Piper PA-31-310 Navajo C

Geef een reactie