OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy vliegt van Bremen naar Lelystad voor nieuwe laklaag

OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy

Lelystad Airport, 13 maart 2020 – Bij de vliegtuigspuiter Satys heeft men er weer een klus bijgekregen. Vanuit Bremen (EDDW) arriveerde de OE-IOI. Dit is een Embraer EMB-135BJ Legacy met constructienummer 14500498.
Tot eind van het jaar was deze kist nog als M-ARDA. Deze Legacy is in 2006 in Brazilië gebouwd en had toen als testregistratie PT-SCT. In maart 2006 werd het Amerikaanse L&G Management LLC de eigenaar. De roepnaam van deze privéjet werd N124LS. In november 2016 nam Embraer Executive Aircraft het toestel weer over en de maand daarop, in december, ging de kist over naar MRH IOM ltd. De kist werd vanaf dan op het eiland Man geregistreerd als M-ARDA.

OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy

Ook deze M-registratie kwam ten einde. Op 7 september 2019 arriveerde de kist vanuit de Verenigde Arabische Emiraten op Bremen. Daar verbleef het tot vandaag, vermoedelijk voor een serieuze onderhoudsklus bij Atlas Air Service AG. Dat is een geautoriseerd service center van Embraer. Er werd op 7 november 2019 nog een lokaal (test)vluchtje met de M-ARDA gemaakt.

OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy

Inmiddels is de kist Oostenrijks geregistreerd en staat het sinds januari 2020 op naam van 360 Aviation Austria. Deze private aircraft management onderneming heeft een vestiging in Athene en in Wenen.

OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy draait het Delta-platform op

De nieuwe registratie is met een tijdelijke sticker aangebracht over het oude kenmerk. Het toestel heeft best een aantrekkelijk kleurenschema. Benieuwd wat daarvan over blijft wanneer het over een paar weken weer naar buiten komt bij Satys.

De registratie OE-IOI is met een tijdelijke sticker aangebracht

De OE-IOI stond eigenlijk al voor 11 maart 2020 op de planning. Toen heeft de kist lokaal een (test)vlucht gemaakt vanaf Bremen, maar is daarna niet verschenen op Lelystad Airport. Vandaag ging de kist in de herkansing en lukte het hopje van Bremen naar de Flevopolder wel. Een vluchtje van 35 minuten voor deze bizjet.

De gevlogen route van de OE-IOI, een kort vluchtje van 35 minuten

Na de landing werd de OE-IOI kort op het Delta-platform geparkeerd. Toestellen die onbekend zijn op Lelystad Airport en die een behoorlijke omvang hebben mogen niet zelfstandig naar de hangaar van Satys taxiën. Zij moeten eerst naar het algemene Delta-platform om vanaf daar met een trekker naar de eindbestemming gebracht te worden.

OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy op het Delta Platform

Ondertussen was ook de vliegtuigtrekker van Satys ten tonele verschenen. Deze werd voorafgegaan de nieuwe elektrische VW e-Golf met kenmerk ‘A1’ van de luchthavenautoriteiten.

De vliegtuigtrekker van Satys, voorafgegaan van de nieuwe VW e-Golf ‘A1’

Bij de hangaar van Satys stond de deur inmiddels al open. De P4-AVA Bombardier Global 5000 die nog voor de deur stond was even opzijgezet om ruimte te maken. Deze kist is na zijn spuitbeurt nog altijd niet afgeleverd aan zijn eigenaar.

De P4-AVA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 werd even aan de kant gezet

Toen de OE-IOI aangekoppeld was werd de kist onder begeleiding naar de hangaar van Satys gereden. Eenmaal aangekomen verdween de kist al snel naar binnen en gingen de deuren weer dicht. De P4-AVA werd vervolgens weer voor de deur van de spuithal gereden. De klus kan beginnen!

OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy
OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy
OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy verdwijnt in de spuithal van Satys
OE-IOI Embraer EMB-135BJ Legacy klaar voor de metamorfose

Geef een reactie