Lelystad Airport, 21 maart 2020 – Mooi vliegweer, een straffe oostenwind, redelijk zonnig, alleen wat koud. De ingrediënten voor een geweldige VFR-vliegdag op Lelystad Airport zou je zeggen.
Toch was niet alles normaal, net zoals in de rest van het land. Een aantal vliegclubs hebben uit voorzorg voor het woekerende coronavirus hun deuren gesloten. Het museum Aviodrome is, net als alle musea in Nederland, dicht. Toch waren er nog voldoende vliegtuigen te zien om het tot een geslaagde vliegdag te bestempelen. We hadden ons voorgenomen om werkelijk alles wat voorbij kwam te fotograferen om zo een lekkere dikke editie te maken deze keer, met extra veel foto’s om te bekijken. Da’s aardig gelukt dachten we!
1,5 meter, ook hier!
Natuurlijk hebben we wel even nagedacht of het verstandig was om de hobby momenteel uit te voeren. We hebben een rustige plek opgezocht, waar geen passanten voorbijkomen. Met de aanwezige collega’s is keurig 1,5 meter tussen onze trappetjes (om over het hek te kunnen fotograferen) gerespecteerd. En natuurlijk hebben we verder geen bedrijven op het veld bezocht om zo onnodige contacten te vermijden.
Plaatjesweer
Niet alleen wij vonden het “plaatjesweer” vandaag. Ook de luchtfotografiebedrijven waren die mening toegedaan. Op enig moment hingen er deze zaterdag boven ons land niet minder dan twaalf (!) kisten die bezig waren met surveyvluchten. We zagen op Flightradar de PH-KIO, PH-MAS, PH-RVS, PH-SLC, PH-PNX, PH-SVX, D-IDOS, D-IBWF, OY-MLS, OO-ESA, OO-GPS en de HB-TEN.
Drie van deze toestellen waren op Lelystad Airport te zien. Dat waren de PH-MAS, PH-SLC en de HB-TEN.
De PH-MAS was voor ons nog een nieuw exemplaar. Deze Partenavia P.68C-TC is sinds juli 2019 in Nederland ingeschreven. De twin staat op naam van Miramap Aviation B.V. uit Houten en vliegt voor Miramap Aerial Surveys. Die laatste naam verklaart dan gelijk weer de letters in de registratie.
Het lijkt erop dat de PH-MAS opereert vanaf Budel. De kist is bij goed helder en zonnig weer op vele plekken boven ons land te vinden. De afgelopen dagen boven de Randstad en het Gooi.
De PH-MAS is overigens geen onbekende boven ons land. Voorheen vloog deze kist namelijk als OO-PXL bij onze zuiderburen in dienst van Aerodata. Met dat kenmerk is het voorheen regelmatig op Lelystad Airport geweest.
Een andere bezoekende fotokist was de PH-SLC. Deze Vulcanair Observer (met een glazen neus) vliegt doorgaans vanaf Teuge. Slagboom en Peeters is de firma die ermee werkt. Ook deze kist is de afgelopen dagen volop boven ons land bezig met het verzamelen van digitale data over het aardoppervlak.
Kennelijk was een retourvlucht naar Teuge geen optie en werd de landing ingezet op Lelystad Airport. Uiteraard voor ons geen enkel bezwaar!
De PH-SLC werd bijgetankt en na verloop van tijd startte men de motoren weer voor een korte vlucht naar de thuisbasis Teuge. Bij het uittaxieën maakte de piloot gebruik van de meest ver gelegen plek om baan 05 op te gaan, namelijk S7. Terwijl alle andere toestellen bij S5 (minder ver weg gelegen) de baan op gaan, verdween de PH-SLC zowat aan de horizon bij het begin van de baan. Nog even naar links en doortaxieën en men was al rijdend op Teuge aangekomen…! 😉
Terwijl de PH-SLC passeerde konden we mooi een opname met een lage sluitertijd maken om de draaiing van de propellerbladen vast te leggen. Daarbij valt het op dat de rechter motor nét iets minder snel lijkt te draaien dan de linker. Links is geen onderbreking in de cirkel meer te zien en rechts nog een klein beetje.
De derde fotokist op het veld was de HB-TEN. Deze Cessna 208B Grand Caravan EX bivakkeert al een geruim aantal dagen op de luchthaven. Het toestel van Swiss Flight Services voert missies uit boven het noorden van het land. Zoals we nu zien boven de Wadden en Friesland.
De HB-TEN was alleen vandaag alweer binnen een uur terug van zijn missie. Kennelijk was de bewolking boven het noorden van het land toch te ongunstig om te kunnen werken. Aan het einde van de dag werd de kist gereed gemaakt voor de volgende zonnige dag die werd aangekondigd.
Lekke band
De Tecnam PH-3P6 van Zelf Vliegen had vandaag pech. Gelukkig deed het malheur zich pas voor na de landing, de band van het rechter hoofdlandingsgestel was lek geraakt.
De piloot nam geen onnodige risico’s en parkeerde de kist eerste gelegenheid bij het verlaten van de baan. De pick-up van Airport Operations schoot te hulp. Door middel van een hondje onder het wiel met de lekke band werd de kist weer mobiel gemaakt. Vervolgens ging het stapvoets richting de hangar.
SportCruiser out SportCruiser in
Bij het bedrijf SKYcastle zijn veel van de Nederlandse SportCruisers in onderhoud. Vandaag vertrok vanaf daar de PH-BEM naar Breda/Seppe.
Later in de middag arriveerde dezelfde crew met meteen andere SportCruiser, de PH-ARI, in de CTR. Het laat zich makkelijk raden wat het veld van herkomst was; Breda/Seppe.
Twee keer ARI(E)
Tijdens de aankomst van de PH-ARI was ook de PH-TXN aan het lesvliegen. Een van de instructeurs op deze kist is Arie Bogaerds Jr. Hij zat ook deze middag in de backseat van deze warbird.
Op enig moment vingen we zo twee ARI(E)’s in één beeld! Voor wie er oog voor heeft liggen de flauwe grappen voor het oprapen. Da’s hiermee wel weer bewezen naar wij dachten, reeds!
Lesvlucht
Met de PH-TXN werd een oefenvlucht gemaakt. Eerst werd er wat airwork gedaan ten noorden van het veld. Vervolgens kwam de kist terug in het circuit voor drie touch and go’s. Deze werden keurig afgewerkt en dat met een pittig croswindje.
Arie in de backseat zou later dan ook zeggen: “Ik had het makkelijk, alles ging netjes. Ik kon lekker om me heen kijken”. Dat laatste klopt, we zien hem vriendelijk in onze lens kijken tijdens een doorstart!
De baan op Lelystad Airport is tegenwoordig in zijn geheel in gebruik. Dat betekent dat men meer dan twee kilometer baanlengte ter beschikking heeft. Dat maakt het makkelijker mogelijk dan voorheen om met een staartwielkist als de Texan eerst te zorgen dat alle drie de wielen op de baan staan alvorens het gas er weer op kan voor de doorstart.
PH-XXH operationeel
Het was niet de eerste vlucht van de PH-XXH, maar wel een van de eerste. Deze zespersoons Piper PA32R-301T Turbo Saratogo SP hadden we allen nog in stilstand gezien. Het is een fraaie bak met een even zo fraai kleurenschema!
Diamonds
Wings over Holland is één van de bedrijven die gewoon operationeel is. Naast de Texan uit deze stal werd er ook met de andere kistjes goed gevlogen. Er was voldoende werk voor de diverse Diamonds waaronder het drietal DA 40’s de PH-TIN, PH-USL en de nieuwe PH-WOH.
Overige lokale kisten
We hadden beloofd om alle toestellen die we zagen op de foto te zetten. Belofte maakt schuld, hieronder de collage van deze middag. Voor een grotere foto kun je simpel op de foto klikken.
Vogels
Naast vliegtuigen hebben we ook nog oog gehad voor de vogels rondom het veld. Van alles was te zien, reigers, spreeuwen, valkjes, kraaien, winterkoninkjes, mussen, vinkjes noem maar op. Een paar hebben we op de foto gezet.