Lelystad Airport, 5 november 2021 – Vandaag was het dan zo ver. Voor het eerst koos de PH-BBI Lancair 235 (c/n 110) het luchtruim. Deze zelfbouwkist staat sinds voorjaar 2020 op Lelystad Airport. Nadat de voormalige Deense eigenaar in de bouw na jaren was gestrand had hij het onafgebouwde toestel van de hand gedaan. De kist kwam in Nederland terecht. Maar ook de toenmalige nieuwe Nederlandse eigenaar zag het niet zitten om er een vliegend toestel van te maken. Daarop werd de Lancair 235 overgenomen door Air Waterland. De kist kwam op naam te staan van Rik Douwes, één van de mede-eigenaren van het Lelystadse luchtvaartbedrijf.
De afgelopen maanden is er tussen de bedrijven door aan het toestel gewerkt. De registratie PH-BBI werd gereserveerd en in augustus ontving men voor deze kist het Special BvL van ILT.
De afgelopen week zijn de laatste puntjes op de “i” gezet en vandaag was de kist gereed voor de maiden flight. Voor het invliegen werd contact gezocht met de Nederlandse Vereniging Van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV). De testpiloot moest alleen niet te groot zijn! De binnenruimte van het toestel is namelijk nogal beperkt. De voorzitter van de NVAV, Joop Sint Jago, werd bereid gevonden om de eerste vlucht met de PH-BBI te maken. Om hem goed in de kist te laten zitten werden de voetpedalen nog even extra bijgesteld.
Vandaag maakte de PH-BBI twee vluchten. De eerste vlucht was in de directe nabijheid van het veld. Als er dan plots onverhoopt een storing zou optreden kon de kist het vliegveld nog bereiken. Het bleek allemaal goed te verlopen. Daarop werd later in de middag naar de brandstofpomp getaxied om de benodigde litertjes AvGas aan boord te nemen voor een tweede testvlucht.
De tweede vlucht zou via “Bravo” over de Veluwe richting Zwolle voeren. Daarna werd richting Kampen gevlogen en vervolgens werden boven de Noordoostpolder een aantal bochten gedraaid.
Tenslotte vloog de PH-BBI richting “Mike” voor de landing. Bij de landing was goed te zien dat de Lancair een snelle rakker is. Voor de veiligheid werd vrij hoog aangevlogen. De baan op Lelystad Airport is lang genoeg en laat dat prima toe. Na de landing ging het kistje weer naar zijn hangaar bij het “Hotel-platform”. Missie geslaagd, Nederland is weer een vliegende homebuilt rijker!
Bekijk ook onze eerdere berichten over de PH-BBI; Artikel 1 en Artikel 2.
Een gedachte over “Maiden flight PH-BBI Lancair 235”
Mooie foto’s Berend Jan en wat een mooi afgesloten project van Air Waterland.