In the Picture: OK-LGL Aero L-60A Brigadyr, een oude bekende

OK-LGL Aero L-60A Brigadyr (Dusseldorf 1985)
OK-LGL Aero L-60A Brigadyr (Dusseldorf 1985)

Reg: OK-LGL
Type: Aero L-60 Brygadyr
Constructienr: 150401 of 150611?
Eigenaar: Manfred Pflumm (Museum Schwenningen)
Locatie: Dusseldorf en Schwenningen (D)
Bijzonderheden: Al sinds begin jaren ’80 wordt de OK-LGL in Duitsland ten toongesteld. Het toestel heeft jarenlang op het bezoekersterras op de luchthaven Dusseldorf gestaan. Daar heb ik het toestel ook voor het eerst gezien. Naderhand heeft het toestel nog op Stuttgart gestaan, ook weer als museumtoestel op het vliegveld.

OK-LGL Aero L-60 Brigadyr (ex OE-BVL) Schwenningen 5 sep 2011
OK-LGL Aero L-60 Brigadyr (ex OE-BVL) Schwenningen 5 sep 2011

Na 26 jaar kwam ik de OK-LGL weer tegen, nu in het luchtvaartmuseum van Manfred Pflumm in Schwenningen in Zuid-Duitsland. Het toestel is er inmiddels niet best aan toe. Het museum heeft de afgelopen jaren te kampen gehad met een aantal stormen en fikse hagelbuien. Een groot deel van de collectie, waaronder deze Brigadyr is hierbij zwaar beschadigd. Helaas ontbreekt het geld om alles weer te restaureren.

OK-LGL Aero L-60 Brigadyr (ex OE-BVL) in een slechte staat
OK-LGL Aero L-60 Brigadyr (ex OE-BVL) in een slechte staat

Deze Aero is in Czechoslowakije gebouwd in 1957 door Orlican in een serie van 50 toestellen voor de Czechoslowaakse luchtmacht. De Brigadyr lijkt een beetje op de Fiesler Storch, waar hij uit ontwikkeld is en welke hij moest opvolgen. In totaal zijn er 273 gebouwd.
Het toestel in de militaire versie had de aanduiding K-60 en was uitgerust met een machinegeweer in het achterste deel van de cabine. Naderhand is dit toestel als L-60A in Oostenrijk ingeschreven geweest. Een getuige hiervan trof ik nog op de romp aan, daar stond nog OE-BVL in het typeplaatje.

OK-LGL Aero L-60 Brigadyr met de oude registratie op het typeplaatje
OK-LGL Aero L-60 Brigadyr met de oude registratie op het typeplaatje

Nu kom ik op internet bij cunstructienummer 150401 de ex registratie OE-BVL en OK-LGL tegen, dat lijkt dus te kloppen. Maar ook bij constructienummer 150611 wordt OK-LGL als registratie genoemd. Ik heb hierdoor toch sterk de indruk dat het betreffende toestel nr. 150401 is. Wie kan de ware identiteit van dit toestel ophelderen?

Een gedachte over “In the Picture: OK-LGL Aero L-60A Brigadyr, een oude bekende

  1. Inmiddels staat deze kist preserved in het “Flugplatzmuseum Cottbus”. En ja, ook ik ben ervan overtuigd dat het c/n 150401 is.

    Cheers,
    Erwin

Geef een reactie