In the Picture: PH-APZ Lambach HL.II, echte Nederlandse luchtvaarthistorie!

PH-APZ Lambach HL-II (Schaffen-Diest, 1996)
PH-APZ Lambach HL.II (Schaffen-Diest, 1996)

Reg: PH-APZ
Type: Lambach HL.II
Constructienr: 20002
Eigenaar: Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en -beheer, Delft
Locatie: Schaffen-Diest (B), 1996 en Lelystad, 2011
Bijzonderheden: De PH-APZ is een uniek toestel met een rijke historie. Het toestel op de foto’s is een (vliegwaardige) replica van de in 1937 gebouwde Lambach HL.II. Dit toestel was in 1937 gebouw en ontwikkeld door Hugo Lambach, afgestudeerd aan de universiteit van Delft. Het toestel was in 6 maanden gebouwd en was bedoeld om tijdens aerobaticwedstrijden zich te kunnen meten met de kwalitatief betere Duitse vliegtuigen uit die tijd. Als bouwplaats werd onderdak gevonden in de liftenfabriek van Starlift in Rotterdam. Het toestel met de bijnaam “Appelzuurtje” heeft tot 1940 bij diverse vliegshows voorgevlogen, maar was uiteindelijk niet zo goed als de Duitse concurrentie.

PH-APZ Lambach HL-II (Schaffen-Diest, 1996)
PH-APZ Lambach HL.II (Schaffen-Diest, 1996)

Het toestel had een romp bestaande uit een buizenframe, met linnen bespannen. Verder houten vleugels en een Gipsy Major Mk.1 motor van 140pk.
De originele PH-APZ is verloren gegaan op 10 mei 1940 op het toenmalige vliegveld Ypenburg tijdens het Duitse bombardement aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.
De bouwer Hugo Lambach heeft later samengewerkt met Fokker en is in 1972 overleden.
De replica is gebouwd door de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer.
De eerste plannen voor de bouw van de replica dateren uit 1989. In totaal heeft men er 6 jaar over gedaan om het toestel te bouwen. Dit kon exact en natuurgetrouw omdat de originele tekeningen in het Aviodrome aanwezig waren.
Op 18 september 1995 heeft de replica voor het eerst gevlogen vanaf Gilze-Rijen. In 1996 heeft het toestel diverse evenementen vliegend bezocht. Daar heb ik de PH-APZ dan ook op Schaffen-Diest (B) vliegend kunnen zien. Kort daarna, in 1997, werden haarscheurtjes in de vleugelsteunen ontdekt, waardoor het toestel zijn luchtwaardigheid verloor.

PH-APZ Lambach HL-II (Aviodrome, Lelystad 2011)
PH-APZ Lambach HL.II (Aviodrome, Lelystad 2011)

Via omzwervingen is het uiteindelijk terecht gekomen in de collectie van het Aviodrome op Lelystad. Daar wordt het toestel soms zelfs buiten tentoongesteld, zoals in 2011 tijdens de NVAV fly-in die in het museum gehouden werd.

PH-APZ Lambach HL-II(Aviodrome, Lelystad 2011)
PH-APZ Lambach HL.II (Aviodrome, Lelystad 2011)

Hopelijk weet de PH-APZ, ondanks het faillissement van het Aviodrome, ooit toch nog het luchtruim te kiezen.

Geef een reactie