Condens in de cockpit, schade $ 5,4 miljoen!

87-296 / AL F-16C USAF (Oshkosh 30 juli 2011)
87-296 / AL F-16C USAF (Oshkosh 30 juli 2011)

Al in juli vorig jaar meldde ik over de ongelukkige landing van een F-16C op Oshkosh tijdens AirVenture 2011. Inmiddels is het officiële ongevallen-rapport gepubliceerd door de Amerikaans Luchtmacht.
Als oorzaak van het doorschieten aan het einde van de landingsbaan wordt genoemd een extreme vorm van condensvorming aan de binnenkant van de cockpit. Het zicht was voor de piloot daardoor ernstig belemmerd.
Toen dit fenomeen zich voordeed heeft de piloot van het 100th Fighter Squadron, 187th Fighter Wing op Dannelly Field uit Alabama overwogen om vanwege desoriëntatie met zijn schietstoel het toestel te verlaten. Toch heeft hij naderhand er voor gekozen om het toestel in Oshkosh aan de grond te zetten. Bij het uitrollen geeft de USAF aan dat de piloot geen orientatiepunten had om te remmen, met als gevolg dat het toestel aan het eind van de baan in het gras kwam, 100 meter doorschoot en waardoor het neuswielonderstel afbrak. Daarbij is ook een deel van het instrumentarium beschadigd geraakt.
Op zich een merkwaardig verhaal. Je zou adviseren dat iedere F-16 piloot in het vervolg een 1000-dingen-doekje aan boord moet hebben om zijn canopy schoon te vegen als de boel beslaat…
Veel commentaren op Internet geloven ook niet in deze lezing van de luchtmacht. Er zijn namelijk toeschouwers die tijdens de landing duidelijk de piloot hebben zien zwaaien naar het publiek. Men denkt dan ook dat de piloot gewoon met te veel snelheid is geland, te laat heeft geremd en niet op de hoogte was van de lokale situatie ten aanzien van taxi-banen e.d.
Al met al een duur grapje met een schade aan het toestel van $ 5,4 miljoen en ongetwijfeld een gedeukt ego van de piloot wat minder makkelijk is uit te deuken!

Geef een reactie