In the Picture: D-FOXY F+W C-3605 Schlepp in voor en tegenspoed

D-FOXY EKW C-3605 Schlepp (Oostende, 24 juni 1994)

Reg.: D-FOXY
Type: F+W C-3605 Schlepp
Constructienr.: 315
Eigenaar: Technik Museum Speyer
Locatie: Oostende (België), 24 juni 1994 en Speyer (Duitsland), 4 juli 2012
Bijzonderheden: Deze vreemde verschijning met zijn enorme neus dateert oorspronkelijk al uit 1944. Toen werd het toestel in Zwitserland ten behoeve van de Zwitserse Luchtmacht gebouwd als C-3603. Het toestel werd ingezet als aanvalsvliegtuig, doelsleper en verkenner.

C-534 EKW C-3603 met Hispano-Suiza motor, korte neus en zonder 3e staartvlak (Luchtvaartmuseum Dubenborf, Zwitserland 2 sep. 2008)

Na de oorlog werd dit toestel door de Zwitsers voornamelijk ingezet als doel-sleepvliegtuig voor gevechtstrainingen in de lucht. De Hispano-Suiza motor die er inzet begon echter schaars te worden en de frames van de toestellen begonnen op hun einde te lopen.
Als oplossing heeft F+W in Emmen (CH) de frames onder handen genomen en 24 toestellen voorzien van een Lycoming turbinemotor. Omdat deze motor veel lichter was dan de oude motor kwam het zwaartepunt van het vliegtuig veel verder naar achteren te liggen. Om dit op te lossen is de neus van dit toestel met 1,82m verlengd. Tevens is voor de vliegeigenschappen een derde staartvlak aangebracht. Tussen 1971 en 1987 hebben deze toestellen operationeel bij de Zwitserse Luchtmacht gevlogen. Tegenwoordig zijn er nog een klein aantal luchtwaardig of te bewonderen in musea.

D-FOXY EKW C-3605 Schlepp (Oostende, 24 juni 1994)

Dit exemplaar heb ik vliegend gezien in 1994 tijdens de vliegshow op de luchthaven Oostende. Toen droeg het al grote titels van de eigenaar, het Technik Museum in Speyer. Daarvoor had het gevlogen als C-535 bij de Zwitserse luchtmacht en voor dat de Duitse registratie werd aangebracht is het toestel ook nog de N7129V geweest.
Op 27 september 2002 kwam een abrubt einde aan de vliegende carrière van deze uit 1944 stammende kist. Op die dag werd een fotovlucht uitgevoerd samen met een Robin R2160D. In deze sportkist zat naast de piloot nog een fotograaf. Het doel was om vanaf Mannheim naar Ludwichshafen te vliegen, om daar de D-FOXY te fotograferen boven een gebouw van een sponsor. De vlucht was doorgesproken door beide piloten, behalve het moment waarop men uit de formatie zou gaan bij de nadering van het vliegveld van Mannheim. Hierbij heeft de D-FOXY een flauwe linkerbocht gemaakt en toen de Robin geraakt. Beide piloten konden elkaar op dat moment niet zien. De Robin is neergestort met helaas fatale gevolgen voor de twee inzittenden. De D-FOXY wist een noodlanding te maken in een akker.

D-FOXY EKW C-3605 Schlepp (Speyer, 4 juli 2012)
D-FOXY EKW C-3605 Schlepp (Speyer, 4 juli 2012)

Het toestel staat nu permanent tentoongesteld in het Technik Museum in Speyer. Hierbij zijn de gevolgen van het ongeluk nog duidelijk zichtbaar aan de kist.

D-FOXY EKW C-3605 Schlepp (Speyer, 4 juli 2012)
D-FOXY EKW C-3605 Schlepp (Speyer, 4 juli 2012)

Geef een reactie