In the Picture: PZL 11c, een unieke Poolse jager

8.63 / 2 / 39 PZL 11c Polish Air Force
8.63 / 2 / 39 PZL 11c Polish Air Force

Registratie: 8.63 / 2 / 39
Type: PZL 11c
Constructienr.: 562
Eigenaar: Polish Aviation Museum in Kraków
Locatie: Schiphol, 19 oktober 2012
Bijzonderheden: De PZL 11 is ontworpen in 1930 en werd in die tijd gezien als het meest geavanceerde gevechtsvliegtuig ter wereld. Het was een geheel metalen eendekker, terwijl de meeste vliegtuigen uit die tijd nog dubbeldekkers waren. Ook de vleugelvorm, de zogenaamde “gull-wing” was voor die tijd revolutionair. Zo’n type vleugel gaf de piloot een prima zicht rondom en werd ook wel een “Polish wing” of “Puławski wing”. Pulawski was de ontwerper van dit toestel.
In de beginjaren ’30 werd dit toestel op de luchtvaartsalon in Parijs uitgeroepen als beste jager uit die tijd. Polen had een vooraanstaande positie in die tijd op gebied van vliegtuigontwerpen.
Tegen het uitbreken van de 2e Wereldoorlog, op 1 september 1939, had de Poolse luchtmacht nog steeds de PZL 11c als voornaamste jager. Echter in die tijd ging de ontwikkeling van de luchtvaart zo snel dat het toestel eigenlijk al sterk verouderd was en zeker niet was opgewassen tegen bijvoorbeeld de Duitse Bf,109 Messerschmitt jagers. Zelfs Duitse bommenwerpers waren sneller dan de PZL 11. Toch wist men in de begindagen van de oorlog een aantal successen met dit toestel te boeken tegen de Duitse aanvallen. Dit kwam met name door de grote wendbaarheid van het toestel en het goede zicht wat de vlieger had in dit toestel.
Als historisch feit viel de PZL 11c de twijfelachtige eer ten deel om als eerste vliegtuig in de 2e Wereldoorlog te worden neergeschoten, in de vroege morgen van 1 september 1939. Overigens werd 20 minuten later het eerste Duitse toestel de lucht uit geschoten, ook door een PZL 11c.
Al met al is dit dus een bijzonder vliegtuigtype, met historische waarde. Er bestaat nog maar één exemplaar van de PZL 11c, het afgebeelde toestel en dat stamt uit 1934. Dit toestel was door de Duitsers in beslag genomen en is na de oorlog weer in Poolse handen gekomen en bewaard gebleven. Alle overige 325 gebouwde PZL 11’s zijn verloren gegaan.
Dit toestel is te bewonderen in het luchtvaartmuseum van Krakau in Polen.

Geef een reactie