In the Picture: Dornier Do 29, uniek toestel voor toekomstige technieken

YA+101 Dornier Do 29
YA+101 Dornier Do 29

Registratie: YA+101
Type: Dornier Do 29
Constructienr.: ?
Eigenaar: Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt / Dornier Museum
Locatie: Friedrichshafen, 7 september 2011
Bijzonderheden: De Dornier Do 29 is een aparte verschijning. Het vliegtuig is in de jaren ’50 door Dornier ontwikkeld, samen met de Duitse luchtvaartautoriteiten (Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt) om ervaring met STOL en VTOL eigenschappen van vliegtuigen op te doen (STOL = Short Take Off and Landing en VTOL = Vertical Take Off and Landing).

YA+101 Dornier Do 29
YA+101 Dornier Do 29

Het toestel is gebaseerd op de eerder ontwikkelde en robuust vormgegeven Dornier Do 27. Voor de Do 29 werd dezelfde romp gebruikt en ook het landingsgestel is hetzelfde. Het ontwerp van de Do 27 bleek sterk genoeg om de motoren van de Do 29 te huisvesten.
Voor het eerst werden de propellers van de motoren zo uitgevoerd dat deze konden draaien. Aanvankelijk zelfs tot een hoek van 90 graden. Hierdoor werd niet alleen voorwaartse snelheid verkregen, maar ook extra lift, zodat maar een korte start en landingsbaan nodig was.
Technisch gezien werden de motoren zo gekoppeld dat bij uitval beide propellers nog bleven draaien. En als er dan toch nood aan de man kwam was er voor de piloot een schietstoel gemonteerd.

YA+101 Dornier Do 29
YA+101 Dornier Do 29

De eerste Dornier Do 29 was in de zomer van 1958 klaar en maakte op 12 december van dat jaar zijn eerste vlucht. Het systeem voldeed aan de verwachtingen en al gauw bleken de testpiloten in staat om gebruik te maken van de speciale capaciteiten van dit vliegtuig. Zo was de stall-speed (minimale vliegsnelheid) 24 km/u. De richting van de propellers werd daarbij maximaal 60 graden verdraaid.

YA+101 Dornier Do 29
YA+101 Dornier Do 29

Van de Dornier Do 29 zijn maar 2 exemplaren gebouwd (YD+101, werd later YA+101 en YD+102), een derde toestel was wel gepland maar is nooit in elkaar gezet. Het was ook niet de bedoeling dat dit toestel in serie-productie genomen werd, het was bedoeld als testbed om ervaringen op te doen. Zo werden ervaringen uit dit toestel gebruikt voor de latere Dornier Do 31. Een toestel wat overigens ook nooit in productie is genomen.

YA+101 Dornier Do 29
YA+101 Dornier Do 29

Andere producenten van vliegtuigen, zoals Engeland met de Harrier, hebben ook voordelen gehad aan dit experimentele toestel.
Tegenwoordig zijn de Amerikaanse Marines uitgerust met de Boeing V-22. Een toestel wat je in de basis enigsinds kan vergelijken met de Dornier Do 29. Ook dit toestel kan de propellrs draaien en kan daadwerkelijk vertikaal stijgen en dalen.

168019 Boeing V22 US Marines VMMT-204
168019 Boeing V22 US Marines VMMT-204

Als je de Dornier Do 29 wilt zien, moet je afreizen naar de Bodensee in Zuid Duitsland. Daar is het Dorniermuseum gevestigd in Friedrichshafen. Daar is het enige bewaard gebleven exemplaar te bewonderen. De Dorniermuseum is een mooi modern museum met enkele bijzondere Dornier toestellen, waaronder ook de hierboven genoemde Dornier Do 31. Een bezoek meer dan waard!

Geef een reactie