In the Picture: DDR-TMJ PZL M18A Dromedar, sproeivliegtuig uit Oost Duitsland

DDR-TMJ PZL M18A Dromedar Interflug
DDR-TMJ PZL M18A Dromedar Interflug

Registratie: DDR-TMJ
Type: PZL-Mielec M18A Dromedar
Constructienr.: 1Z 021-16
Eigenaar: Interflug
Locatie: Münster-Osnabrück, 3 juni 1990
Bijzonderheden: Met het vallen van de Duitse muur kwam er er in het westen van Duistland in eens ook Oost-Duitse toestellen voor. Een korte tijd hebben deze toestellen nog met hun Oost-Duitse registratie, beginnend met DDR-, rondgevlogen. Daarna zijn de toestellen allemaal omgeregistreerd naar D-, zoals de West-Duitse toestellen dit al hadden.

DDR-TMJ PZL M18A Dromedar Interflug
DDR-TMJ PZL M18A Dromedar Interflug

Tijdens een vliegshow op Münster Osnabrück, net bij Enschede over der grens, was deze DDR-TMJ in 1990 te zien. Het is een in Polen door PZL gebouwd landbouwsproeivliegtuig. Het toestel is in 1989 gebouwd en hier op de foto is het dus nog vrij nieuw.
Kort na deze foto is het toestel omgeregsitreerd naar D-FOMJ. Tegenwoordig doet dit toestel dienst in een lekker Spaans zonnetje als EC-GAI.

DDR-TMJ PZL M18A Dromedar Interflug
DDR-TMJ PZL M18A Dromedar Interflug

Van de PZL Dromedar zijn er inmiddels al meer dan 750 stuks gebouwd. Begin jaren ’70 toen PZL met het ontwerp begon heeft men contact gezocht met Rockwell uit Amerika. Voor die tijd een bijzondere samenwerking. PZL wilde namelijk het toestel zo ontwerpen dat het over de gehele wereld toegelaten zou worden. Door volgens westerse standaarden te werken werd dit mogelijk. Aan de ander kant wilde Rockwell graag in hun sproeivliegtuig, de Thrush Commander, een Poolse PZL motor gebruiken.
De Poolse Dromedar heeft daarnaast weer onderdelen in romp en vleugel die overeen komen met de Rockwell Thrush Commander.
Uiteindelijk is het doel van PZL bereikt en vliegen er in ruim 20 landen M18’s voor gewasbescherming of bosbrandbestrijding.
De M18A versie van het teostel heeft een kleine zitplaats achter de piloot voor iemand die in het veld kan assisteren of kan helpen bij het laden van het toestel. Dit om operaties in afgelegen gebieden makkelijker te maken.
De Dromedar is overigens nog steeds aan te schaffen bij PZL-Mielec in Polen.

Geef een reactie