In the Picture: SP-PBL PZL-Mielec MD-12F, niet goed genoeg voor productie

SP-PBL PZL-Mielec MD-12F
SP-PBL PZL-Mielec MD-12F

Registratie: SP-PBL
Type: PZL-Mielec MD-12F
Constructienr.: 0004
Eigenaar: Polish Aviation Museum
Locatie: Krakau (Poland), 4 oktober 2012
Bijzonderheden: De PZL-Mielec  MD-12 is een in Polen ontworpen verkeersvliegtuig uit de jaren ’50 voor kortere binnenlandse vluchten. Het toestel biedt plaats aan 20 passagiers. In totaal zijn er maar 3 exemplaren gebouwd en nog een vierde toestel voor statische proeven.

SP-PBL PZL-Mielec MD-12F
SP-PBL PZL-Mielec MD-12F

Eerst had men het plan om het toestel met 2 Russische motoren van 615PK elk. Toen bleek dat de productie van deze motoren kwam te vervallen koos men voor Poolse motoren van 315PK. Om het vermogen te compenseren hing men echter wel 4 motoren aan dit toestel.

SP-PBL PZL-Mielec MD-12F (4 motoren met 2-bladige props)
SP-PBL PZL-Mielec MD-12F (4 motoren met 2-bladige props)

Het prototype, de SP-PAL, vloog voor het eerst op 21 juni 1959. Het tweede toestel, de SP-PBD, vloog in 1961 en was uitgerust met een passagierscabine. De typeaanduiding was hiervoor MD-12P.

SP-PBL PZL-Mielec MD-12F (glazen foto-neus)
SP-PBL PZL-Mielec MD-12F (glazen foto-neus)

Begin jaren ’60 werd het toestel door de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT getest, maar men was niet erg te spreken over de prestaties.

SP-PBL PZL-Mielec MD-12F (tand des tijds, een propellerblad mist)
SP-PBL PZL-Mielec MD-12F (tand des tijds, een propellerblad mist)

Wel zag men een rol voor dit toestel weggelegd voor cartografie en luchtfoto’s. Voor dat doel werd het derde toestel (SP-PBL)  voorzien van een glazen neus, langere vleugeltips en zelfs van een donkere kamer. De typeaanduiding werd MD-12F. Een aantal Oostblok-landen en Pakistan leken in deze versie geïnteresseerd, maar die interesse werd ruw verstoord toen in september 1963 het eerste prototype in Polen neerstortte. Hierbij waren 5 doden te betreuren. Uiteindelijk is ook de foto-versie, de SP-PBL, in 1967 aan de kant gezet. Bestellingen bleven uit.
Gelukkig is dit toestel, als enige, bewaard gebleven in het Poolse luchtvaartmuseum in Krakau.

 

 

 

Geef een reactie