15/06/2013 Paderborn (EDLP) met o.a. de QUAX-collectie

D-IBBS Cessna 525A CitationJet 2
D-IBBS Cessna 525A CitationJet 2

Padderborn-Lippstadt (EDLP) is een redelijk groot regionaal veld in het Duitse Nordrhein-Westfahlen. Aan de geparkeerde auto’s te zien zijn er heel wat Duitsers die hier hun vakantie beginnen. O.a. Air Berlin en Condor vliegen vanaf deze luchthaven.
Met de PH-SKC was het vanaf vliegveld Hilversum 133 NM vliegen om hier te komen. Afgezien van een klein buienlijntje waar we onderdoor konden vliegen was het goed vliegweer met hier en daar wat turbulentie. Probleemloos bereikten we na 1:15 uur vliegen het veld. Wel leuk als tijdens de landing een Airbus A320 van Air Berlin op je moet wachten.
Op dit veld zijn de nodige sportvliegtuigen gebaseerd en een aantal bizjets. Zo kam tijdens onze aanwezigheid de VP-CDF binnenvallen, een fraaie Global Express van Fuchs Gewürze, een groot bedrijf in conserven.

VP-CDF Bombardier BD-700-1A10 Global Express (Spirrit of Spices - Fuchs Gewürze)
VP-CDF Bombardier BD-700-1A10 Global Express (Spirrit of Spices – Fuchs Gewürze)

Aan de noordkant van het luchthaven gebouw is het veld redelijk te overzien.

D-IWWW Raytheon 390 Premier I
D-IWWW Raytheon 390 Premier I

Omdat we met het vliegtuig waren aangekomen mochten we over het platform lopen om de aanwezige kisten te fotograferen. Twee hangaars waren op en konden ook van binnen even bekeken worden.
In één hangaar stond een (replica?) van een Grade II Libelle. Dit toestel heeft volgens mij eerder in de vertrekhal van het vliegveld gehangen. Nu stond het uit elkaar gehaald in de hoek van een hangaar.

? Grade II Libelle Eindecker
? Grade II Libelle Eindecker

In een andere hangaar werd de eerder genoemde Global Express naar binnen gereden. Daarvoor moesten de deuren wagenwijd open, wat ons weer mooi de gelegenheid gaf om even binnen te kijken. Onder andere een Antonov 2, een Ryan en een Cessna T303 waren de buit.

D-FOKY Antonov An-2T
D-FOKY Antonov An-2T

Ook is op dit veld een hangaar aanwezig met een aantal historische vliegtuigen. Deze zijn van een vereniging genaamd Quax. De hangaar is nog erg nieuw en heeft twee delen, een glazen deel en een “normale” hangaar.

LY-ATX Yakovlev Yak-52TD
LY-ATX Yakovlev Yak-52TD

Hier zijn een aantal interessante kisten te vinden. De toestellen die bij deze vereniging horen staan verspreid over diverse velden in Duitsland, maar hier op Paderborn is het grootste deel van de collectie gehuisvest.

D-EQXA Bücker Bü 131 Jungmann
D-EQXA Bücker Bü 131 Jungmann

Bij aankomst bleek de hangaar niet op zaterdag voor publiek toegankelijk. Een deurbel bood uitkomst en na wat overleg mochten we door beide hangaar-delen lopen. Met name de grote hangaar stond werkelijk propvol met interessante kosten. Vooral enkele gepolijste exemplaren vielen op. Ook waren er veel toestellen in diverse stadia van restauratie. Het was een hele klus om overal tussen door te kruipen en om de toestellen enigszins goed op de plaat te krijgen.

N3670B Beech 50 Twin Bonanza
N3670B Beech 50 Twin Bonanza

In de hoek achteraan toornde de staart van een Aero L-39C Albatros boven alles uit. Tot mijn verbazing had deze kist een Luxemburgse registratie, LX-SJW. Het toestel was getooid in de kleuren van de Oost-Duitse luchtmacht en heeft eerder gevlogen als RA-3495K. Deze kist zou deze maand nog het bewijs van luchtwaardigheid verkrijgen.

LX-SJW Aero L-39C Albatros
LX-SJW Aero L-39C Albatros

Nadat we alle mogelijke kisten op het veld gespot hadden was het tijd voor ons tweede reisdoel, Porta Westfalica (EDVY). Het verslag hiervan is al eerder op AirOnline.nl geplaatst.
De foto’s gemaakt op Paderborn zijn te zien onder de knop Pictures van AirOnline.nl, onder Germany en dan Paderborn. Eén serie is van de normale kisten op het veld, de tweede serie is van de Quax-toestellen.

 

 

Geef een reactie