Dit jaar werd voor de 30e maal de Oldtimer Fly In gehouden op Schaffen-Diest in België. Nog steeds staat dit evenement hoog bij mijn favorietenlijstje qua sfeer en kwaliteit. De organisatie is prima, de sfeer ongedwongen en er komen altijd wel een aantal interessante kisten op af.
Voor mij was het dit jaar de 9e keer dat ik de fly-in bezocht. Ditmaal met de PH-HCW, een Cessna 172 die inmiddels ook wel tot de oldimers gerekend mag worden met zijn 40 dienstjaren. Na een vluchtje van 55 minuten vanaf vliegveld Hilversum konden wij ons tussen de bezoekende kisten begeven.
Wat opviel was het behoorlijke aantal aanwezige Zwitserse kisten. Vanuit die hoek was het goed weer geweest om deze kant op te vliegen. Dat kan niet gezegd worden van de Engelse bezoekers. Het matige weer boven het kanaal en Engeland had naar mijn idee een aantal kisten uit die regio doen besluiten om thuis te blijven. Normaal is het aantal Engelse kisten namelijk hoger.
Onder de Zwitsers een fraaie paarse Maule. Ik had deze al eens eerder op Birrfeld in Zwitserland gezien, maar nu was deze kist beduidend verder van huis.
Onder de Zwitsers was ook een Amerikaans geregistreerde Aeronca 15AC Sedan. Dit is in Europa een behoorlijk zeldzaam type, zo niet het enige vliegende exemplaar op dit moment.
Een echte klassieker was de PH-TOM. Deze net gerestaureerde Super Cub zag er uit om door een ringetje te halen. Een lust voor het oog!
Wat er ook oud uit zag, maar het niet is, was de D-EKDJ, een Klemm L25D replica met een hagelnieuwe Rotec ster-motor er op. Desondanks een leuke bezoeker.
De eerder genoemde Klemm kwam van Aachen-Merzbrück. Ditzelfde gold voor twee prachtige Harvards die tegelijk binnen kwamen. Zij stalen duidelijk eventjes de show. Ook deze kisten zagen er onberispelijk uit.
Ten aanzien van de zelfbouwtoestellen was wat mij betreft de PH-RJW de opmerkelijkste. Dit kleine gedrocht is een Corby Starlet CJ-1. Ik had er nog niet eerder van gehoord…
Gedurende de gehele dag is het een komen en gaan van toestellen op Schaffen-Diest. Een echte vliegshow is er echter niet. Al kunnen sommige piloten het niet laten om bij vertrek even een zoemertje over het veld te maken. De Speed Canard is daar een voorbeeld van.
Ook werd er stevig gevlogen met de OO-LXY, een Robinson R44, die talloze rondvlucht uitvoerde.
Aan het einde van de dag kon ik weer met een paar geheugenkaartjes vol met foto’s vertrekken. Inmiddels zijn deze alweer een beetje gesorteerd en uitgezocht. Het resultaat is te vinden op de fotopagina van AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en kijk vervolgens onder Belgium bij Schaffen-Diest met de datum 17 augustus 2013.
3 gedachten over “17/08/2013 Schaffen-Diest (EBDT) in België met de 30e Oldtimer Fly In”
PH-RJW “gedrocht”
Het is een ontwerp uit 1963 ( nieuw gebouwde oldtimer ) en heeft dezelfde “flight envelope” als een Tipsy Nipper. Kruissnelheid is alleen hoger ( 100kts ).
M.vr.gr.
R. Janssen
Bouwer en piloot PH-RJW
Hallo R. Janssen,
Dank voor de toelichting! Mijn omschrijving “gedrocht” is misschien wat oneerbiedig, maar ik zie graag vliegende gedrochten! 😉
De PH-RJW was wat mij betreft de leukste homebuild op Diest dit jaar.
Groet,
Berend Jan Floor
Dank je, als je je verder zou verdiepen in de Corby Starlet ( als het je interesse heeft ) dan zul je zien dat deze toch een aparte geschiedenis heeft.
Er zijn op Youtube ook leuke filmpjes te zien ( ook van mij maar die zijn “tam” )
In Italië zijn er enkele die er Acro mee doen, ikzelf vlieg liever vlak ( hoewel ik acro ervaring heb ).
Waarom de Corby? Ik wilde igenlijk mijn droomvliegtuig bouwen, een Pietenpol. Maar dit betekende een verbouwing van de garage en omdat mijn vrouw nooit mee wil vliegen was een eenzitter ook goed.
Overigens is de Corby geen Ultralight, ondanks zijn max take-off gewicht va 318kg.
M.vr.gr.
R. Janssen