In the Picture: N7001 Lockheed 18 Lodestar, in de voetsporen van een luchtvaart-icoon

N7001 Lockheed 18-56 Lodestar (Le Bourget, 21 juni 1987)
N7001 Lockheed 18-56 Lodestar (Le Bourget, 21 juni 1987)

Registratie: N7001
Type: Lockheed 18-56 Lodestar
Constructienr.: 2427
Eigenaar: Patrick Fourticq
Locatie: Le Bourget (F), 21 juni 1987
Bijzonderheden: Deze foto is gemaakt op het platform van Le Bourget bij Parijs. In 1987 was deze zeldzame Lockheed 18-56 Lodestar uit 1945 hier te zien, net na het voltooien van een vlucht rond de wereld op 21 juni van dat jaar.
In 1938 had de beroemde luchtvaart-icoon Howard Huges een zelfde vlucht uitgevoerd en deze in recordtijd volbracht. In 91 uur werd door hem 14.672 mijl afgelegd. Voor die tijd een wereldprestatie.
Een kleine groep enthousiastelingen bedacht om dit in 1987 opnieuw te doen en te kijken of de tijd te verbreken was.
Howard Hughes vloog destijds in een Lockheed 14. Dit model is een eerdere en kortere versie van de Lockheed 18 Lodestar. Van de Lodestar zijn er 625 gebouwd. Het toestel is niet erg succesvol geworden, omdat de concurrentie van de DC-3 Dakota te groot was.
De N7001 op de foto is een van de weinig bewaard gebleven exemplaren. Het werd in desolate staat en in gebruik als kippenhok op de Bahama’s gevonden. Na een grondige restauratie in Florida was het weer luchtwaardig en in staat om de recordvlucht na te bootsen. Daarbij werd het gesponsord door de whiskeyfabrikant Justerini & Brooks (J&B). Na de restauratie was het toestel zelfs beter dan nieuw.
Op 17 juni 1987 vertrok men vanuit Parijs richting het noorden. De originele route van Hughes kon niet gevolgd worden, men mocht niet in Rusland vliegen. Eerder in mei 1987 was namelijk de Duitser Mathias Rust met een Cessna 172 geland op het Rode Plein. Rusland had daardoor even genoeg van niet-gebruikelijke luchtvaartfratsen en hield het luchtruim gesloten.
De route ging daardoor naar Noorwegen, via de Noordpool naar Alaska, door naar Vancouver en Los Angeles. Van daar uit werd doorgestoken naar Miaimi en New York. Tenslotte werd er via New Foundland naar Parijs teruggevlogen. Deze reis duurde 88 uur en 48 minuten en men legde hierbij een afstand af van 14.587 mijl. Sneller dus dan Hughes.
De start en landing vond plaats tijdens de dagen van de tweejaarlijkse luchtvaart-salon op Le Bourget. Dat leverde natuurlijk de nodige publiciteit op.
Grappig detail van deze reis is overigens dat vanaf New York het toestel, dat was uitgerust als vrachtvliegtuig, geladen was met 35.000 ping-pong-balletjes. Dit om het zinken van het toestel te voorkomen bij een onverhoopte landing op de Atlantische Oceaan. Howard Hughes paste dit ook toe in 1938 tijdens zijn vlucht.
Over deze herleefde recordvlucht is een boek verschenen getiteld The Great Challenge, geschreven door Jean Yves Montagu.
Inmiddels zijn er nog maar een handje vol Lodestars op de wereld. De N7001 is bij mijn weten momenteel in Brussel. Hier probeert men het toestel opnieuw luchtwaardig te maken om er zo één van de eerste lange-afstandsvluchten van Sabena mee te herdenken. Dit project is echter door het faillissement van Sabena op een laag pitje gekomen. Hopelijk lukt het om dit project binnen afzienbare tijd af te ronden.

Geef een reactie