Focus@: PH-LCG Falcon 900B, slachtoffer van de crisis

PH-LCG Dassault Falcon 900B (Schiphol 4 augustus 2011)
PH-LCG Dassault Falcon 900B (Schiphol 4 augustus 2011)

Registratie: PH-LCG
Type: Dassault Falcon 900B
Constructienummer: 143
Eigenaar: Livigno Financial Services BV / Lips Capitol Group, Vught
Locatie: Schiphol, 4 augustus 2011
Bijzonderheden: Deze keer een bizjet in beeld. Het betreft de PH-LCG, een Falcon 900B. Deze kist is al in december 2011 uit het register verdwenen met als opmerking dat het toestel niet meer aan de vereisten voldoet.
In 2007 is deze bizjet in Nederland ingeschreven. De eigenaar was de in Vught gevestigde Lips Capital Group, vandaar ook de registratie PH-LCG. De Lips Capitol Group was een bedrijf van projectontwikkelaar Roger Lips, in 2011 nog goed voor een plek in de Quote 500 (nr. 257, €105 miljoen).
In 2013 is de in Zwitserland woonachtige Roger Lips persoonlijk failliet verklaard. Zijn bedrijven zijn door de economische crisis in problemen gekomen. Er zijn vele miljoenen bij banken geleend, onder andere bij de SNS. De inkomsten op huur en verkoop van onroerend goed bleven echter ver achter bij de verwachtingen.
In het najaar van 2013 is Lips zelfs enige tijd door justitie gegijzeld omdat hij de curatoren voor de afwikkeling van zijn persoonlijk faillissement niet genoeg informatie zou hebben verschaft.
Een van de bekendste projecten van Lips is The Wall, het winkelcentrum bij Utrecht langs de A2. Dit is een groot debacle geworden en nog altijd staat veel winkelruimte hier leeg.
Maar nu terug naar de Falcon. Dit toestel is in 1995 gebouwd en heeft de volgende eerdere registraties gehad: CS-DDI, VP-BZB, ZS-ZBB, F-GNMR en F-WWFH. Eenmaal in Nederland is het toestel operationeel onder gebracht bij de vloot van SolidAir op Eindhoven. Dit bedrijf is echter failliet gegaan in oktober 2011. Sinds 9 september 2011 staat de PH-LCG werkloos in New Jersey (USA), vlak bij New York, op het vliegveld Teterboro. Via omwegen is het toestel nog wel van eigenaar gewisseld (Livigno Financial Services BV), maar het bleef onder eigendom van een bedrijf binnen de Lips Capitol Group.
Het toestel is al die tijd aan weer en wind blootgesteld geweest en er is nooit onderhoud aan gepleegd. Zelfs de covers van de motoren waren er niet op aangebracht en hierdoor is waarschijnlijk interne motorschade ontstaan door de strenge winters en een paar tropische stormen.
De stallingskosten zijn ook al een tijdje niet voldaan, de teller hiervoor staat op minimaal $ 113.025,- aan het bedrijf Jet Aviation. Het toestel heeft inmiddels 7.303 vlieguren op de teller staan.
Ondertussen is schuldeiser BNP Paribas het zat. Zij zouden nog $ 21 miljoen tegoed hebben op een lening voor dit toestel. Het plan is nu om deze kist op 24 januari 2014 te gaan veilen. De vraag is alleen wat het toestel nog waard is. In de boeken van de eigenaar is het namelijk al afgewaardeerd op $ 5 miljoen.
Vooruitlopend op een veiling heeft BNP Paribas dit voorjaar een inspectie laten uitvoeren op het toestel. Daaruit kwam naar voren dat het toestel in een erbarmelijke staat verkeert en absoluut niet luchtwaardig is. Dus als je deze kist wilt kopen, dan kun je hem voor onderdelen slopen of er heel veel geld tegen aan gooien om hem weer luchtwaardig te krijgen.
Op Internet is het inspectierapport te downloaden. Voor het gemak heb ik HIER een link naar dat rapport geplaatst. Het is een ruim 80 pagina tellend document, erg leuk om eens door heen te bladeren. Er staan foto’s van de kist bij, waarbij goed te zien is wat er hier en daar mis is. Er is ook een bijlage bestand met o.a. gedetailleerd de kosten voor stalling op Teterboro ($ 5.000,- per maand). Dat bestand is HIER in te zien. De Falcon heeft in totaal al die tijd 35 dagen binnen gestald gestaan, voor $ 515,- per dag. De bijgevoegde facturen voor stalling zijn nog niet voldaan, zo lijkt het.
Om de verkoop van het toestel een beetje te stimuleren is er ook een mooie brochure van gemaakt. Als je die bekijkt lijkt alles er op de plaatjes mooi uit te zien. De brochure is HIER te vinden.
Eén van de meest opmerkelijke dingen uit het inspectierapport vond ik de opengebarsten blikjes Spa Rood (pagina 61). Dit geeft aan dat het in het toestel erg koud is geweest en dat deze blikjes door ijsvorming open zijn gebarsten. Gevreesd wordt dat ditzelfde ook met leidingen is gebeurd. In dat geval is er flink wat te repareren aan het toestel.
De tijd zal het leren of deze kist nog weer gaat vliegen. In elk geval is dit een overduidelijk slachtoffer van de financiële crisis. Het laat pijnlijk zien hoe snel het binnen grote bedrijven kan verkeren…

_________________________________________________________________

Internet is vaak een verrassend medium, maar soms ook bizar. In mijn speurtocht naar dit vliegtuig op Internet vond ik de al eerder genoemde bijlage bij het inspectierapport. Daarin zit ook een bijlage met de namen van de piloten die de laatste vlucht van de PH-LCG op 9 september 2011 hebben gemaakt. Hetzelfde Internet leert dat de captain van deze vlucht, Dhr. H. Geurts, helaas afgelopen oudejaarsdag overleden is.
Dat maakt het verhaal hierboven, wat wel een redelijk “sentatie-gehalte” heeft, weer heel betrekkelijk.

Geef een reactie