De Uetz Pelikan is een zeldzame verschijning. Er zijn maar handvol toestellen van gebouwd. Het toestel is een ontwerp van de Zwitser Walter Uetz. Uetz was geïnspireerd door de Jodel D.119. Op het eerste gezicht zou je ook kunnen denken dat het toestel een Jodel is.
Door Walter Uetz Flugzeugbau zijn diverse Zwitserse Jodels in licentie gebouwd. De hierboven afgebeelde HB-SVM is er hier één van. Dit is een Jodel D.119 die als typeaanduiding Uetz U2V heeft meegekregen. De U2V wijkt af van de D.119 door het hebben van een rechte vleugel, in plaats van de bekende knik in de vleugel die typerend is voor veel Jodels. Dit type heeft aan de basis gelegen van de Pelikan. De productieversie is te herkennen aan de grotere glazen cockpitkap. Het productietoestel moest in die tijd SFR 45.000,- kosten.
In 1963 bouwde Walter Uetz twee prototypes van de Pelikan U3M. Dit toestel stond model voor de latere productieversie U4M.
Over het gegeven hoeveel toestellen er in totaal gebouwd zijn kom ik verschillende gegevens tegen. Naar mijn idee ziet het rijtje met gebouwde Pelikans er als volgt uit:
Reg | Type | c/n |
Bouwjaar |
HB-TBU | Uetz Pelikan U4M | 7303 |
? |
HB-TBV | Uetz Pelikan U3M | 25 |
1963 |
HB-TBW | Uetz Pelikan U3M | 26 |
1963 |
HB-TBX | Uetz Pelikan U4M | 5 |
1967 |
HB-TBY | Uetz Pelikan U4M | 27 |
1964 |
HB-TBZ | Uetz Pelikan U4M | 29 |
1964 |
De twee prototypes met aanduiding U3M zijn de HB-TBV/W. Vervolgens zijn er drie productietoestellen (U4M), namelijk de HB-TBX/Y/Z.
De HB-TBU is een zelfbouwtoestel en heeft een afwijkend constructienummer. Het bouwjaar daarvan is mij niet bekend. Deze laatste is op 2 oktober 1985 bij een afgebroken start over de kop geslagen op Luzern-Beromunster (CH) en beschadigd geraakt. Het toestel is in 2009 uit het Zwitserse register verdwenen.
Momenteel staan de HB-TBV/X/Y en Z nog ingeschreven in het Zwitserse register. Geen slechte score zo’n 50 jaar na het eerste vliegende exemplaar.
In 2008 kwam ik drie Uetz Pelikans tegen tijdens de Aero Show op het vliegveld Schaffhausen, tegen de Duitse grens aan in Zwitserland. Mijn eerste gedacht was ook dat het Jodels waren, maar inmiddels weten we beter, het zijn zeldzame stukjes uit de Zwitserse luchtvaart geschiedenis.