Focus@ OY-BOW Colting 77A in Chatellerault (F) met bijzondere volgwagen

OY-BOW Colting 77A
OY-BOW Colting 77A

Registratie: OY-BOW
Type: Colting 77A
Constructienummer: 014
Eigenaar: L. Laursen
Locatie: Chatellerault (F), 24 augustus 2002
Bijzonderheden: De OY-BOW is een Colting 77A uit 1978. Met constructienummer 014 is het één van de vroeg geproduceerde enveloppes van Colting. De ballon heeft als naam Circus, wat door het vrolijke uiterlijk komt. Dit zou je aan een circustent kunnen doen denken.
Vóór de inschrijving in het Deense register heeft deze ballon nog korte tijd in Zweden ingeschreven gestaan als SE-ZVB. Sinds 1980 is het de OY-BOW.

OY-BOW Colting 77A ready for departure
OY-BOW Colting 77A ready for departure

Nou hoor ik de kenners zeggen “Colting?!? Bedoel je niet Colt?” Nee, deze ballon is een Colting. Eind jaren ’70 begon de Zweed Håkan Colting in Ierland samen met Per Lindstrand de productie van ballonnen. Men deed dat in Ierland omdat daar op dat moment een overschot was aan geschoolde arbeid. De meeste Coltings werden naar Zweden verscheept om daar te varen. In 1978 werd de productie van de ballonnen na 28 exemplaren overgeheveld naar Londen en werd het bedrijf omgedoopt in Colt Ltd.
Later is de Colt fabriek samen gegaan met die van Thunder en eind jaren ’90 is dit merk van de markt verdwenen en is het overgenomen door Cameron Balloons. Cameron beheert vanaf dan de productiemarkt in de UK..
Maar dat is eigenlijk niet het verhaal dat ik met dit artikeltje wilde brengen…

1946 Mercury Series 69M Cabriolet
1946 Mercury Series 69M Cabriolet

Nog opvallender dan deze ballon was de volgauto die bij dit team hoorde. Dit was een fraaie oldtimer met een bijpassende aanhanger. Men was hiermee helemaal vanuit Denemarken komen rijden om als fiësta-ballon mee te varen bij de wereldkampioenschappen ballonvaren die in 2002 in het Franse Chatellerault werden gehouden.

1946 Mercury Series 69M Cabriolet
1946 Mercury Series 69M Cabriolet

Het gaat hier om een Mercury series 69M cabriolet. Dit model werd na de Tweede Wereldoorlog als eerste model door Mercury vanaf 1946 op de markt gebracht. Nou is mijn specialiteit luchtvaart en niet automobielen, dus ik weet niet echt veel meer over deze klassieker te melden.

1946 Mercury Series 69M Cabriolet
1946 Mercury Series 69M Cabriolet

Als volgauto was het in elk geval een opvallende verschijning. Je moet er overigens niet aan denken dat je met deze auto door een drassig omgeploegd veld moet om bij de ballon te komen. Dan wordt het al gauw tillen geblazen voor de crew om alles weer aan boord te krijgen.
Hoe het momenteel met de Mercury is weet ik niet. De OY-BOW is in elk geval niet meer luchtwaardig. De enveloppe maakt tegenwoordig deel uit van de balloncollectie van de British Balloon Museum & Library.

Geef een reactie